W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowanie wniosku i procedura jego rozpatrzenia przez wojewodę pomorskiego

  1. Składany wniosek o wpis na listę do wojewody pomorskiego winien zawierać,  co  najmniej:
  1. formalny wniosek (pismo) o wpis na listę wojewody w odpowiednim zakresie: udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej/świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego/prowadzenia nieodpłatnej mediacji, 
  2. dokumenty, które potwierdzają posiadanie wymaganego, co najmniej dwuletniego doświadczenia w odpowiednim zakresie,
  3. listę osób, z którymi organizacja składająca wniosek zawarła umowy zgodnie z wymogami: na udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji,
  4. pisemne zobowiązanie (oświadczenie) do zapewnienia realizacji zadania w sposób zapewniający:
  • poufność w związku z udzielaniem/świadczeniem/prowadzeniem odpowiednio: nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego/nieodpłatnej mediacji  i jego dokumentowaniem,
  • profesjonalne i rzetelne udzielanie/świadczenie/prowadzenie odpowiednio: nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego/nieodpłatnej mediacji,
  • przestrzeganie zasad etyki przy udzielaniu/świadczeniu/prowadzeniu odpowiednio: nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego/nieodpłatnej mediacji i jego dokumentowaniem, w szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów;
  1. dokument opisujący standardy obsługi i wewnętrzny system kontroli jakości,
  2. zaświadczenie o ukończeniu z wynikiem pozytywnym przez doradcę/doradców szkolenia z zakresu świadczenia poradnictwa obywatelskiego lub zaświadczenie o posiadaniu wiedzy i umiejętności w zakresie świadczenia poradnictwa obywatelskiego – DOTYCZY WYŁĄCZNIE  W PRZYPADKU SKŁADANEGO WNIOSKU W ZAKRESIE ŚWIADCZENIA NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO.

Dodatkowo:

  1. potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej przez wnioskodawcę niezarejestrowanego w KRS, jako organizacja pożytku publicznego,
  2. pełnomocnictwo (wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej).      

Uwaga!

Składając wniosek o wpis na listę wojewody zalecamy załączenie tylko tych dokumentów, z których będzie wynikało spełnienie formalnych warunków określonych w przepisach ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim i edukacji prawnej. Wojewoda prowadzi w powyższym zakresie postępowanie administracyjne, zatem przedkładanie dokumentów obrazujących posiadanie dłuższego doświadczenia lub zawarcie umów z większą liczbą osób niż wymagają przepisy ww. ustawy jest zbędne. Kserokopie dokumentów załączone do wniosku muszą być poświadczone za zgodność z oryginałem przez upoważnioną osobę w sposób określony w art. 76a kpa.

Wniosek o wpis musi być podpisany przez osobę uprawnioną do występowania w imieniu  organizacji (zgodnie z jej statutem i KRS) lub osoby do tego właściwie umocowane (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo musi być podpisane przez osoby upoważnione do występowania w imieniu organizacji. Do pełnomocnictwa należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydane pełnomocnictwo w wysokości 17 zł.

 

  1. Procedura rozpatrzenia wniosku o wpis na listę wojewody pomorskiego:

Po stwierdzeniu kompletności dokumentów wojewoda pomorski wyda decyzję administracyjną w przedmiocie wpisania organizacji pozarządowej na listę. Wpis organizacji na listę  zostanie dokonany, gdy decyzja ta stanie się ostateczna.

Decyzja staje się ostateczna:

  • po upływie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o wpisaniu na listę (dzień doręczenia nie jest wliczany do powyższego terminu) – pod warunkiem niewniesienia przez organizację składającą wniosek odwołania od tej decyzji do Ministra Sprawiedliwości,
  • z dniem doręczenia wojewodzie pomorskiemu oświadczenia o rezygnacji z prawa do wniesienia odwołania. Oświadczenie można złożyć w trakcie biegu terminu na wniesienie odwołania.

Złożenie oświadczenia o rezygnacji z prawa do wniesienia odwołania przyspiesza proces wpisu na listę.

Jeśli w trakcie rozpatrywania sprawy wniosek organizacji będzie niekompletny, tj. będzie brak któregokolwiek z wymaganych dokumentów, wojewoda wezwie organizację do uzupełnienia wniosku. Jeśli organizacja nie uzupełni braków formalnych w określonym terminie, wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania.

Podczas rozpatrywania wniosku/sprawy wojewoda może wezwać organizację także do dołączenia do wniosku informacji o okresie i sposobie udzielania przez nią porad prawnych, informacji prawnych lub prowadzenia mediacji.

Organizacja otrzyma decyzję odmowną, jeżeli w okresie 2 lat poprzedzających złożenie wniosku:

  • nie rozliczyła się z dotacji przyznanej na wykonanie zadania publicznego,
  • wykorzystała dotację niezgodnie z jej przeznaczeniem,
  • starosta rozwiązał z nią umowę,
  • nie spełnia warunków wymaganych do uzyskania wpisu.

Okres 2 lat liczy się od dnia rozliczenia z dotacji i zwrotu nienależytych środków z odsetkami albo od rozwiązania umowy

Termin na rozpatrzenie wniosku

Wojewoda rozpatrzy wniosek nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia jego złożenia. W przypadku braku możliwości dochowania powyższego terminu organizacja zostanie zawiadomiona o przyczynach zwłoki oraz o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy.

Złożenie odwołania

Od wydanej przez wojewodę decyzji organizacja może  złożyć odwołanie do Ministra Sprawiedliwości, za pośrednictwem wojewody pomorskiego. Organizacja ma na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 945).

{"register":{"columns":[]}}