W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uznanie za repatrianta

Rodzaj sprawy: przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania decyzji o uznaniu cudzoziemca za repatrianta.
Podstawa prawna: Art. 16 ust.1 ustawy o repatriacji z dnia 9 listopada 2000 roku

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o uznanie za repatrianta (do pobrania) wypełniony w języku polskim wraz z fotografią o wymiarach 5cm x 4cm,
  2. decyzję konsula o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia (jeżeli osoba ubiegająca się o uznanie za repatrianta nie posiada decyzji konsula o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia, dołącza do wniosku dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie, o których mowa w art. 6 ustawy o repatriacji,
  3. poświadczoną urzędowo kopię ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo,
  4. odpis aktu urodzenia,
  5. skrócony odpis aktu małżeństwa lub inny dokument określający stan cywilny,
  6. życiorys,
  7. zaświadczenie, że wnioskodawca przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, udzielonego w związku z pobieraniem nauki w szkole wyższej,
  8. zaświadczenie, że wnioskodawca pobierał naukę w szkole wyższej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby nie będące obywatelami polskimi oraz odpis dyplomu,
  9. zaświadczenie potwierdzające fakt stałego zamieszkiwania przed dniem wejścia ustawy na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżańskiej, Republiki Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Kyrgyjskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej,

Do wniosku obejmującego niepełnoletniego należy dołączyć dodatkowo:

  1. odpis skrócony jego aktu urodzenia,
  2. jeśli drugi z rodziców nie ubiega się o uznanie za repatrianta,. należy dołączyć: pisemne oświadczenie drugiego z rodziców o wyrażeniu zgody na nabycie przez niepełnoletniego obywatelstwa polskiego, złożone przed konsulem ( lub w wojewodą); albo wyrok sądu pozbawiający władzy rodzicielskiej drugiego z rodziców,
  3. jeśli niepełnoletni ukończył 16 rok życia, należy dołączyć jego pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na nabycie obywatelstwa polskiego

Opłaty:  bez opłat

Termin załatwienia sprawy: wyjaśnienia wymaga, że zgodnie z art. 35 § 3 kpa załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.Wojewoda w postępowaniu w sprawie uznania za repatrianta zwraca się między innymi do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku i Dyrektora Delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego  w Gdańsku z prośbą o udzielenie informacji, czy uznanie cudzoziemca za repatrianta nie stanowi zagrożenia dla obronności lub bezpieczeństwa państwa albo ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zgodnie z art. 36 ust 2 przywołanej ustawy o obywatelstwie polskim ustalenie powyższego jest obligatoryjne w procedurze postępowania o uznanie cudzoziemca za repatrianta. Termin do przekazania Wojewodzie informacji z przywołanych placówek wynosi 30 dni od dnia otrzymania zapytania, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony do 3 miesięcy (art. 36 ust 2 i 3 w związku z art. 21 ust 5 przywołanej ustawy o obywatelstwie polskim). Zgodnie z art. 35 § kpa okresu oczekiwania na odpowiedzi z przywołanych placówek a także z innych instytucji do których Wojewoda zwrócił się w toku postępowania o uznanie za obywatela polskiego nie wlicza się do przewidzianego przepisami terminu załatwienia sprawy.

Zgodnie z art. 36 Kpa o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 Kpa organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.

Odwołania: do MSWiA w Warszawie za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

PRZYJMOWANIE WNIOSKÓW ORAZ DOKUMENTACJI UZUPEŁNIAJĄCEJ DO WNIOSKÓW W SPRAWIE NABYCIA LUB UTRATY  OBYWATELSTWA POLSKIEGO (nadanie, uznanie,  zrzeczenie) – we wtorki, środy i piątki możliwe jest WYŁĄCZNIE po wcześniejszej rezerwacji terminu na stronie internetowej -  https://rezerwacja.gdansk.uw.gov.pl:8445
System umożliwia rezerwację na dwa miesiące do przodu. Zalecamy sprawdzanie dostępności wolnych terminów codziennie po północy oraz w ciągu dnia.

UWAGA!
Kopie dokumentów do wniosku W SPRAWIE NADANIA OBYWATELSTWA POLSKIEGO przez Prezydenta RP, niezależnie od sposobu składania wniosku (osobiście w urzędzie / korespondencyjnie), muszą być potwierdzone za zgodność przez notariusza. Dodatkowo, w przypadku wysyłki wniosku pocztą, podpis pod wnioskiem o nadanie obywatelstwa musi zostać złożony w obecności notariusza.

WNIOSKI W SPRAWACH NABYCIA, POTWIERDZENIA i UTRATY OBYWATELSTWA POLSKIEGO, wyjaśnienia w powyższych sprawach, uzupełnianie dokumentacji na wezwanie organu, oświadczenia, odwołania i zażalenia w prowadzonych sprawach, mogą być również dostarczone:

  1. pocztą (kopie dokumentów muszą być wówczas uwierzytelnione przez notariusza /lub adwokata albo radcę prawnego, jeśli jest pełnomocnikiem w sprawie/) na adres:

    Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku
    Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
    Oddział ds. Obywatelstwa i Egzekucji Administracyjnych
    ul. Okopowa 21/27
    80- 810 Gdańsk
  2. za pomocą elektronicznej platformy usług administracji publicznej na adres elektronicznej skrzynki podawczej (ESP) na platformie ePUAP: /bntc34p17l/SkrytkaESP (nie dotyczy załączników do wniosków)
  3. w kancelarii podawczej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego – pok. 24, wejście A od ul. Okopowej, w godzinach pracy Urzędu lub stanowisko nr 1 - wejście B od ul. Okopowej.

UWAGA! Pracownik kancelarii podawczej nie sprawdza poprawności oraz kompletności złożonej dokumentacji.

Informacje o stanie sprawy można uzyskać dzwoniąc pod numer telefonu (58) 30-77-117 w środy i piątki w godzinach 10:00 - 12.00.

 

Godziny przyjęć interesantów (wyłącznie po wcześniejszym umówieniu się na stronie https://rezerwacja.gdansk.uw.gov.pl:8445)
wtorek 10:00-18:00
środa 8:00-15:00
piątek 8:00-15:00

Formularze, wnioski do pobrania:

Materiały

Wniosek o uznanie za repatrianta
wniosek​_uznanie​_za​_repatrianta.pdf 0.56MB
Klauzula RODO - repatriacja
klauzula​_RODO​_repatriacja.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}