Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych
Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych.
Nowelizacja ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolnospożywczych od 1 kwietnia 2025 r. wprowadziła obowiązek naliczania, pobierania i przekazywania wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych przez podmioty skupujące rośliny oleiste od ich producenta.
Dodatkowo katalog roślin oleistych (nasiona soi, lnu, rzepaku, rzepiku, len, konopie oraz pozostałe surowe rośliny włókniste), od których obowiązuje naliczanie, pobieranie i przekazywanie wpłaty został rozszerzony o słonecznik. Na Fundusz Promocji Roślin Oleistych naliczenie wynosi 0,2% wartości netto od roślin.
Na podstawie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych utworzono 10 następujących funduszy:
- Fundusz Promocji Mleka,
- Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego,
- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego,
- Fundusz Promocji Mięsa Końskiego,
- Fundusz Promocji Mięsa Owczego,
- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego,
- Fundusz Promocji Ryb,
- Fundusz Promocji Roślin Oleistych (utworzony z dniem 1 sierpnia 2019 r.).
Aktualne Zasady obsługi Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych wraz z załącznikami dostępne są na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/kowr/wplatyna-fundusze-promocji.