Nowe perspektywy rozwoju dla Kanału Ślesińskiego: kolejny krok w celu modernizacji i zwiększenia retencji
10.10.2025
Z przyjemnością informujemy, że podpisaliśmy umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla kluczowego zadania pod nazwą „Kanał Ślesiński - zwiększenie retencji poprzez przywrócenie szlaku żeglownego do parametrów drogi wodnej II klasy wraz z modernizacją pompowni Morzysław i Pątnów” - część I i część II. To przedsięwzięcie ma na celu nie tylko poprawę infrastruktury, ale także zwiększenie potencjału retencyjnego naszego regionu, co jest niezwykle istotne w kontekście zmieniającego się klimatu i potrzeb gospodarki wodnej.
Cel inwestycji
Kanał Ślesiński powstał w latach 30-tych ubiegłego wieku i obecnie nie spełnia warunków dla drogi wodnej o znaczeniu regionalnym klasy II, dla której minimalne wartości szerokości i głębokości kanału wynoszą odpowiednio: 25,0 m i 2,2 m przy głębokości tranzytowej 1,8 m zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych. Prace na Kanale Ślesińskim, a zwłaszcza na stanowisku pośrednim, stanowiący ośmiokilometrowy odcinek pomiędzy śluzą Pątnów i śluzą Morzysław są konieczne z punktu widzenia zwiększenie retencji poprzez przywrócenie głębokości. Modernizacja pompowni Morzysław i Pątnów przyczyni się do poprawy zasobów wodnych zarówno w kanale, jak i w jeziorach: Pątnowskim, Wąsowskim, Mikorzyńskim oraz Ślesińskim. Oprócz zadań transportowych, kanał spełnia rolę w kształtowaniu środowiska i zachowaniu bioróżnorodności – położony jest na terenie Goplańsko-Kujawskiego obszaru chronionego krajobrazu i w niewielkiej części obszaru Natura 2000 Dolina Środkowej Warty (około 850-metrowy odcinek, od połączenia z Wartą do mostu drogowego na DK266).
Pompownie Morzysław i Pątnów – filary zarządzania wodą w regionie
Dwie najważniejsze pompownie – Morzysław i Pątnów – odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu Kanału Ślesińskiego. Ich zadaniem jest pobieranie wody z rzeki Warty, co zapewnia jej odpowiedni poziom na szczytowym stanowisku kanału, m.in. jeziorach: Pątnowskim, Mikorzyńskim i Ślesińskim. Dzięki nim możliwe jest utrzymanie warunków żeglugowych na optymalnym poziomie, a także skuteczne zarządzanie zasobami wodnymi w regionie dotkniętym deficytem wody.
Nie należy zapominać o tym, że nad pracą pompowni stale czuwa nasz zespół wykwalifikowanych pracowników z Zarządu Zlewni w Kole, którzy z zaangażowaniem dbają o nieprzerwaną i bezawaryjną pracę pompowni Morzysław i Pątnów. Dzięki ich wysiłkom i doświadczeniu możemy zapewnić stabilność funkcjonowania tych obiektów.
Modernizacja pompowni to kluczowe działanie dla zwiększenia ich niezawodności oraz możliwości adaptacji do nowych wyzwań. Pozwoli na lepsze zarządzanie zasobami wodnymi oraz zwiększenie retencji jezior szczytowego stanowiska Kanału Ślesińskiego. To przedsięwzięcie ma nie tylko wymiar techniczny, ale także ekologiczny i społeczny, wpływając na rozwój turystyki, gospodarki wodnej i ochrony środowiska.
Coraz bliżej realizacji inwestycji
Modernizacja Kanału Ślesińskiego wraz z pompowniami Morzysław i Pątnów odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu wodami regionu, co jest szczególnie ważne w kontekście suszy i deficytu wodnego. Prace mają na celu zwiększenie retencji, poprawę ochrony przeciwpowodziowej oraz stabilizację poziomu wód w jeziorach. Aktualnie, z powodu trudnej sytuacji hydrologicznej, przez stopień Pątnów przepompowano rekordowe ilości wody, co podkreśla potrzebę modernizacji pompowni. Planowany całkowity koszt przedsięwzięcie pn. „Kanał Ślesiński – zwiększenie retencji poprzez przywrócenie szlaku żeglownego do parametrów drogi wodnej II klasy wraz z modernizacją pompowni Morzysław i Pątnów” jest szacowany na ponad 15,5 mln zł.
Podpisana 23 lipca umowa na przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej, która finansowana jest z dotacji celowej budżetu państwa oraz podpisane umowy na wykonanie dokumentacji projektowej to pierwsze kroki na drodze do realizacji inwestycji.
- 11.09.2025 r. podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Kanał Ślesiński - zwiększenie retencji poprzez przywrócenie szlaku żeglownego do parametrów drogi wodnej II klasy wraz z modernizacja pompowni Morzysław i Pątnów” – Część 1
- 09.10.2025 r. podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadanie pn.: „Kanał Ślesiński – zwiększenie retencji poprzez przywrócenie szlaku żeglownego do parametrów drogi wodnej II klasy wraz z modernizacją pompowni Morzysław i Pątnów” - Część 2.