W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Galimatias czyli jak nie użytkować tachografu

12.12.2022

W trakcie kontroli skutkującej czasowym zatrzymaniem 2 praw jazdy

Inspektorzy z Delegatury Północno – Wschodniej w Białymstoku realizując działania patrolowo – kontrolne na drodze do przejścia granicznego z Białorusią zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą prowadzony przez załogę dwuosobową. Wstępne rozeznanie wskazało na poważne nieprawidłowości w obsłudze tachografu. Na miejsce zostali zadysponowani inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku do przeprowadzenia szczegółowej kontroli.

Poniedziałkowe popołudnie (12 grudnia) zatrzymani do kontroli drogowej na drodze krajowej nr65 w Białymstoku zawodowi kierowcy mołdawscy zapamiętają na długo. Kontrolowanym składem wykonywany był przez przewoźnika mołdawskiego międzynarodowy przewóz rzeczy z Mołdawii do Rosji. W chwili zatrzymania do kontroli nic nie zapowiadało nieprawidłowości. W kabinie znajdowało się dwóch kierowców, ale w tachografie tylko jedna karta kierowcy zalogowana na pozycji kierującego. Dopiero szczegółowa analiza ujawniła, że prowadzący ciężarówkę kierowca wykonuje to na karcie i na konto drugiego z obecnych załogantów. Prowadzący kierowca nie miał przy sobie swojej karty kierowcy. Zmiennik zaś oczekując na kierowanie nie prowadził zapisów swojej aktywności ze względu na pozostawienie własnej karty kierowcy na pozycji przeznaczonej do kierowania. Podsumowując stan faktyczny – dwóch kierujących i jedna karta kierowcy w nieodpowiedniej pozycji do rejestracji.

Ze względu na zmianę przepisów od 1 stycznia 2022 roku koniecznym było zatrzymanie przez inspektorów obydwu praw jazdy na 3 miesiące. W przypadku kierującego za używanie cudzej karty kierowcy, w przypadku zmiennika za nierejestrowanie wbrew obowiązkowi za pomocą tachografu na karcie kierowcy wskazań w zakresie swojej aktywności zmiennika.

Wydano pokwitowania na zatrzymane prawa jazdy uprawniające kierowców do kierowania pojazdem tylko w okresie 72 godzin mające umożliwić skuteczne opuszczenie terytorium RP.

Fałszowanie, czy ukrywanie rzeczywistego czasu pracy jest nie tylko przejawem nieuczciwej konkurencji, ale przede wszystkim stanowi zagrożenie bezpieczeństwa na drodze dla wszystkich uczestników ruchu.
Kierowcy zawodowi bez możliwości kierowania w okresie zatrzymanych uprawnień dotkliwie odczują konsekwencje swoich niedozwolonych praktyk. Czas rozbratu z zawodem i nieprofesjonalne zachowanie powinno skłonić do refleksji nie tylko kierujących, ale także przewoźnika.

W stosunku do tego drugiego wszczęto stosowne postępowanie administracyjne zagrożone karami pieniężnymi w wymiarze 8000 zł.  

Kontrolowanych kierowców ukarano mandatami karnymi na kwoty po 2000 zł.

Wszystkie zobowiązanie finansowe zostały uregulowane na miejscu kontroli.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}