W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Liczne naruszenia przy przewozie domu

12.09.2025

W trakcie kontroli - widok na ładunek z przodu

12 września 2025r. na drodze S61 inspektorzy z suwalskiego oddziału WITD w Białymstoku zaobserwowali jadący sześcioosiowy pojazd nienormatywny i poprzedzający go pojazd pilotujący. Już na pierwszy rzut inspektorskiego oka, pojazd nienormatywny był nieprawidłowo oznakowany, a jego znaczna szerokość wymagała asysty nie jednego, lecz dwóch pilotów. Zdecydowano zatem o szczegółowej kontroli spełnienia wymogów jakimi obwarowany jest przejazd tego typu pojazdów.

Analiza dostępnej w czasie kontroli drogowej dokumentacji wykazała, iż przewoźnik z województwa kujawsko-pomorskiego zaangażowany był w przewóz prefabrykowanego domu na trasie z Łotwy do Niemiec.

Kierowca przedstawił zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kat. IV, jednakże jego treść wskazywała jako podmiot uprawniony inną firmą. Kierowca przedstawił także zdjęcie kolejnego zezwolenia kat. IV na ekranie telefonu wydanego kontrolowanemu przewoźnikowi. To także okazało się  bezskuteczne. Po uzyskaniu szczegółowych wyników z pomiarów pojazdu z ładunkiem oceniono, że taki przejazd po drogach publicznych możliwy jest wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wyższej kat. V.

W dalszym toku kontroli poddano oględzinom litewski pojazd wykonujący pilotowanie. Wykazały one liczne nieprawidłowości w obszarze jego oznakowania i obowiązkowego wyposażenia. Ponadto sam pilot nie odbył wymaganego szkolenia, które uprawniałoby go do podejmowania zespołu czynności w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz minimalizacji utrudnień w ruchu drogowym podczas przejazdu pojazdu nienormatywnego.

Kontrola wykazała m.in:
•    przekroczenia zewnętrznych gabarytów pojazdu (szerokości o 1,6 m, tj. o 62,75%; długości o 8m, tj. o 48,48%; wysokości o 36 cm, tj. o 9%);
•    brak wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie;
•    brak wymaganego wyposażenia i oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie;
•    brak wymaganego szkolenia dla pilotów pojazdów nienormatywnych;
•    brak prawidłowego oznakowania ładunku.

W konsekwencji kontroli wszczęto postępowania w sprawie nałożenia kar pieniężnych na przewoźnika oraz  podmiot wykonujący pilotowanie w łącznej kwocie przekraczającej 32 tys. zł, a sam kierowca został ukarany mandatami karnymi na kwotę 800zł.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}