W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Od dawna kierowca tak negatywnie nie zadziwił

13.12.2023

Na miejscu kontroli po zatrzymaniu

Rutynowa kontrola zestawu przewoźnika ukraińskiego ujawniła dosyć swobodne podejście kontrolowanego kierowcy do norm czasu pracy. Analiza zapisów cyfrowych zarejestrowanych na karcie ujawniła aż 32 nieprawidłowości w krótkim okresie wymaganym do kontroli. Dodatkowo nieterminowe pobieranie danych zarówno z karty kierowcy, jak i pamięci masowej tachografu tylko potwierdza brak prawidłowego nadzoru ze strony przewoźnika.

W środę (13.12), w pobliżu miejscowości Piotrowo Krzywokoły, na parkingu przy dr nr 19 dokonano zatrzymania i kontroli zestawu ukraińskiego przewoźnika. Realizowany międzynarodowy transport drogowy ziarna rzepaku o masie 21440kg odbywał się na trasie z Ukrainy do Łotwy pod celnym zamknięciem elektronicznym.

Na podstawie uzyskanych danych cyfrowych przeprowadzono analizę przestrzegania norm czasu pracy kierowcy, której wynik bardzo zaskoczył inspektorów.

Stwierdzono 17 razy przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, 4 razy przekroczenie dziennego czasu prowadzenia, 11 razy skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego oraz naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych zarówno z karty kierowcy jak i tachografu.

Łączna kwota kar pieniężnych naliczona na podstawie skali naruszeń wobec przewoźnika wyniosła aż 82000zł. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne, a do czasu opłaty wymaganej przepisami kaucji w wysokości maksymalnej za naruszenia stwierdzone podczas kontroli drogowej (12000zł) ciężarówkę z ładunkiem zabezpieczono na odpowiednim parkingu strzeżonym.
Odpowiedzialność kierowcy określono w wymiarze 34 mandatów karnych na blisko 28000zł. Na miejsce kontroli wezwano funkcjonariuszy policji celem skierowania stosownego wniosku o ukaranie do właściwego miejscowo sądu.

Ogólny obraz naruszeń wskazuje na całkowite swobodne podejście zarówno przewoźnika, jak i kierowcy do obowiązujących norm czasu pracy kierowcy. Zakres naruszeń potwierdza, że kontrolowany przemęczony kierowca w momentach nierespektowania norm stanowił zagrożenie zarówno dla siebie jak i pozostałych użytkowników ruchu.
Inspektorzy prowadzący kontrolę dawno nie byli tak negatywnie zaskoczeni nieodpowiedzialnością kierowcy 40-tonowego zestawu i niezrozumiałą swobodą w podejściu do tematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}