W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szereg nieprawidłowości w przewozie kontenerowym

10.08.2022

Na stanowisku wagowym

Przeciążony samochód ciężarowy z przyczepą zarejestrowany w godzinach porannych przez systemy preselekcyjne został zatrzymany po południu w Białymstoku po informacji od funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej, których wątpliwości także wzbudziła masa całkowita zestawu. Jak się później okazało nie był to jedyny problem. Ostatecznie inspektorzy podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego tymczasowo wycofali kontrolowany skład z ruchu.

W środę (10 sierpnia) na ul. Octowej  w Białymstoku, patrol ITD zatrzymał do kontroli 7-osiowy zestaw należący do polskiego przedsiębiorcy, przewożący dwa kontenery z ładunkiem folii w rolkach z Gdańska do Wasilkowa k/Białegostoku. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnego tonażu. Czynności sprawdzające wykonano na stosownym stanowisku do ważenia wagami przenośnymi. Uzyskany wynik 58,6 t potwierdził wcześniejsze podejrzenia. Przy dopuszczalnych 40 t przekroczenie wyniosło 18,6 t (46,5%). Ze względu na podzielność ładunku zostało wszczęte postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej jak za przejazd bez zezwolenia zagrożone karą 15000 zł.

Dodatkowo kierowca zaryzykował swoje uprawnienia zawodowe oraz bezpieczeństwo innych użytkowników dróg. W bieżącym okresie rozliczeniowym na dystansie 375 km po podjęciu kontenerów prowadził bez zalogowanej osobistej karty kierowcy, przez co ze względu na zmianę przepisów, od 1 stycznia 2022 roku oprócz administracyjnych kar pieniężnych powstała konieczność zatrzymania jego prawa jazdy na okres 3 miesięcy jako osobie manipulującej zapisami.

Wydano pokwitowanie na zatrzymane uprawnienia, z opcją kierowania przez kontrolowanego tylko w okresie najbliższych 24 godzin.

Wykazane kierowanie kontrolowanego kierowcy bez karty oraz uzyskane zapisy z jego karty potwierdziły znaczne przekroczenia norm czasu pracy w postaci przekroczenia dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 5h38min, skrócenie wymaganego odpoczynku dziennego o 4h41min oraz przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 4h26min.

Kierowca również nie okazał do kontroli dokumentów określających masy kontenerów.

Powyższe naruszenia zostaną wyjaśnione w postępowaniach administracyjnych skierowanych do przewoźnika (zagrożenie karą pieniężną po ograniczeniu ustawowym 12 000 zł), do zarządzającego transportem (zagrożenie karą pieniężną 2000 zł) oraz do wysyłającego kontenery (zagrożenie karą pieniężną 2000 zł).

Kierowca odmówił przyjęcia 6 mandatów karnych. Skierowano wniosek o ukaranie do właściwego sądu.

Zatrzymano dowody rejestracyjne samochodu i przyczepy za usterki techniczne w postaci zużycia ogumienia na osi napędowej, spękania tarczy hamulcowej, niesprawności układu ABS/ESP, niesprawności światła STOP i oświetlenia pozycyjnego.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}