W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Profilaktyka wad postawy w szkołach na terenie województwa opolskiego.

18.11.2025

W ramach kontynuacji działań profilaktycznych w kierunku przeciwdziałania wadom postawy ciała u dzieci i młodzieży w październiku 2025 roku w szkołach na terenie województwa opolskiego przeprowadzono oceny stanowisk pracy ucznia, oceny ciężaru tornistrów szkolnych oraz zapewnienia miejsc na pozostawianie podręczników i pomocy naukowych dla uczniów.

Ławki i krzesła w sali lekcyjnej

 

                              

Działania w zakresie profilaktyki wad postawy w szkołach

w województwie opolskim w roku szkolnym 2025/2026.

 

W październiku 2025 r. podejmowano działania kontrolne i edukacyjne na rzecz eliminacji ryzyka rozwoju wad postawy u dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym. Zadania skupione były głównie na ocenie dostosowania mebli szkolnych do wzrostu uczniów zgodnie z wymaganiami ergonomii, ocenie wagi tornistrów szkolnych dla uczniów oraz organizacji miejsc na pozostawianie w szkole podręczników i przyborów. Kontrolami w tym zakresie objęto szkoły podstawowe funkcjonujące samodzielnie
i w zespołach, ze szczególnym uwzględnieniem klas 4-8.

  1. Oceny obciążenia uczniów ciężarem tornistrów, które przeprowadzono w 31 placówkach, wśród 2452 uczniów.

Analiza wykonanych ocen wykazała:

  • tornistry szkolne do 10% masy ciała ucznia stwierdzono u 1210 uczniów (49%),
  • tornistry o wadze w przedziale 10-15% masy ciała ucznia stwierdzono u 929 uczniów (38%),
  • tornistry o wadze przekraczającej 15% masy ciała ucznia stwierdzono u 313 uczniów (13%).

Problem nadmiernego obciążenia uczniów ciężarem tornistrów wystąpił we wszystkich ocenianych placówkach. Zbiorcze wyniki pomiarów każdorazowo omawiano z dyrektorami placówek. Zwracano szczególną uwagę na sytuacje, w których waga tornistra przekraczała 15% masy ciała ucznia.

  1. Sprawdzenie zapewnienia miejsc na pozostawienie w szkole części podręczników i przyborów szkolnych zgodnie z rozporządzeniem MEN, które przeprowadzono w 59 placówkach. Stwierdzono, że wszystkie skontrolowane w tym zakresie placówki zapewniały uczniom miejsca na podręczniki i przybory szkole. Zdecydowana większość tj. 49 szkół (83%) udostępniło uczniom wyłącznie szafki. Inne miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów zorganizowało 10 placówek (17%).
  2. Oceny dostosowania mebli do zasad ergonomii i warunków antropometrycznych uczniów, które przeprowadzono w 23 placówkach dla 112 oddziałów. Łącznie oceniono 1467 stanowisk do nauki – dostosowanie mebli do warunków antropometrycznych uczniów było prawidłowe,
    nie stwierdzono nienormatywnych zestawień na stanowiskach pracy ucznia.

 

Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej prowadzili także działania edukacyjno-informacyjne. Najczęściej, przed wykonaniem ocen/pomiarów przeprowadzano spotkania w formie prelekcji, pogadanki i/lub w formie prezentacji multimedialnej z uczniami i kadrą pedagogiczną. Każdorazowo wyjaśniano cel i sposób przeprowadzania oceny oraz możliwości ograniczania lub eliminacji negatywnych czynników wpływających na zdrowie w środowisku szkolnym. Przekazano materiały edukacyjno-informacyjne.  Prowadzono również indywidualne rozmowy, podczas których na bieżąco omawiano wyniki otrzymywanych pomiarów.

W ramach opisanego wyżej przedsięwzięcia działania przeprowadzono podczas 60 kontroli.  

 

 

Materiały

Ulotka Prawidłowe stanowisko pracy ucznia.
Ulotka​_Prawidłowe​_stanowisko​_pracy​_ucznia​_-​_2022​_r.pdf 0.29MB
{"register":{"columns":[]}}