Profilaktyka wad postawy w szkołach na terenie województwa opolskiego.
18.11.2025
W ramach kontynuacji działań profilaktycznych w kierunku przeciwdziałania wadom postawy ciała u dzieci i młodzieży w październiku 2025 roku w szkołach na terenie województwa opolskiego przeprowadzono oceny stanowisk pracy ucznia, oceny ciężaru tornistrów szkolnych oraz zapewnienia miejsc na pozostawianie podręczników i pomocy naukowych dla uczniów.
Działania w zakresie profilaktyki wad postawy w szkołach
w województwie opolskim w roku szkolnym 2025/2026.
W październiku 2025 r. podejmowano działania kontrolne i edukacyjne na rzecz eliminacji ryzyka rozwoju wad postawy u dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym. Zadania skupione były głównie na ocenie dostosowania mebli szkolnych do wzrostu uczniów zgodnie z wymaganiami ergonomii, ocenie wagi tornistrów szkolnych dla uczniów oraz organizacji miejsc na pozostawianie w szkole podręczników i przyborów. Kontrolami w tym zakresie objęto szkoły podstawowe funkcjonujące samodzielnie
i w zespołach, ze szczególnym uwzględnieniem klas 4-8.
- Oceny obciążenia uczniów ciężarem tornistrów, które przeprowadzono w 31 placówkach, wśród 2452 uczniów.
Analiza wykonanych ocen wykazała:
- tornistry szkolne do 10% masy ciała ucznia stwierdzono u 1210 uczniów (49%),
- tornistry o wadze w przedziale 10-15% masy ciała ucznia stwierdzono u 929 uczniów (38%),
- tornistry o wadze przekraczającej 15% masy ciała ucznia stwierdzono u 313 uczniów (13%).
Problem nadmiernego obciążenia uczniów ciężarem tornistrów wystąpił we wszystkich ocenianych placówkach. Zbiorcze wyniki pomiarów każdorazowo omawiano z dyrektorami placówek. Zwracano szczególną uwagę na sytuacje, w których waga tornistra przekraczała 15% masy ciała ucznia.
- Sprawdzenie zapewnienia miejsc na pozostawienie w szkole części podręczników i przyborów szkolnych zgodnie z rozporządzeniem MEN, które przeprowadzono w 59 placówkach. Stwierdzono, że wszystkie skontrolowane w tym zakresie placówki zapewniały uczniom miejsca na podręczniki i przybory szkole. Zdecydowana większość tj. 49 szkół (83%) udostępniło uczniom wyłącznie szafki. Inne miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów zorganizowało 10 placówek (17%).
- Oceny dostosowania mebli do zasad ergonomii i warunków antropometrycznych uczniów, które przeprowadzono w 23 placówkach dla 112 oddziałów. Łącznie oceniono 1467 stanowisk do nauki – dostosowanie mebli do warunków antropometrycznych uczniów było prawidłowe,
nie stwierdzono nienormatywnych zestawień na stanowiskach pracy ucznia.
Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej prowadzili także działania edukacyjno-informacyjne. Najczęściej, przed wykonaniem ocen/pomiarów przeprowadzano spotkania w formie prelekcji, pogadanki i/lub w formie prezentacji multimedialnej z uczniami i kadrą pedagogiczną. Każdorazowo wyjaśniano cel i sposób przeprowadzania oceny oraz możliwości ograniczania lub eliminacji negatywnych czynników wpływających na zdrowie w środowisku szkolnym. Przekazano materiały edukacyjno-informacyjne. Prowadzono również indywidualne rozmowy, podczas których na bieżąco omawiano wyniki otrzymywanych pomiarów.
W ramach opisanego wyżej przedsięwzięcia działania przeprowadzono podczas 60 kontroli.
Materiały
Ulotka Prawidłowe stanowisko pracy ucznia.Ulotka_Prawidłowe_stanowisko_pracy_ucznia_-_2022_r.pdf 0.29MB