W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (listopad 2020 r.)

Temat 9. Układ krążenia. Krew jako tkanka płynna. Funkcje krwi

Nauczę się przedstawiać role głównych składników krwi (krwinki czerwone i białe, płytki krwi, osocze). Wymienię grupy krwi układu AB0 i Rh oraz  przedstawię społeczne znaczenie krwiodawstwa.

  • Zapoznaj się  z lekcją z Epodręcznika  „Szczególna rola krwi”. Wykaż związek budowy składników krwi z pełnioną przez nie funkcją. Omów znaczenie grup krwi. Oceń społeczną rolę krwiodawstwa. Wyjaśnij na czym polega konflikt serologiczny.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 10. Budowa i funkcje układu krwionośnego. Naczynia krwionośne

Nauczę się rozpoznawać elementy budowy układu krążenia (na schemacie, rysunku, według opisu itd.). Przedstawię ich funkcje. Dokonam analizy krążenia krwi w obiegu małym i dużym.

  • Zapoznaj się z  materiałem do lekcji z Epodręcznika – część 3. lekcji  „Budowa naczyń krwionośnych" oraz część 4. „Krążenie krwi w krwiobiegach”. Porównaj budowę i funkcje tętnic, żył i naczyń włosowatych. Opisz przepływ krwi w krwiobiegu dużym i małym.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst uzupełniający „Funkcje układu krwionośnego”. Poszerz wiedzę. Odpowiedz na pytania: 1. Jakie naczynia wchodzą w skład układu krwionośnego? 2. Jakie znasz składniki krwi? 3. Jakie główne funkcje pełni układ krążenia?

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst „Krwiobieg mały – schemat i funkcje małego obiegu krwi”. Na podstawie schematu omów mały obieg krwi.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst  „Krwiobieg duży (anatomia) – schemat i funkcje w organizmie”. Na podstawie schematu omów duży obieg krwi.

Typ materiału: Tekst

Temat 11. Budowa i działanie serca

Wyjaśnię, jak jest zbudowane serce (przedsionki, komory, zastawki). Określę rolę zastawek w sercu; wskażę na możliwości rejestrowania pracy serca (EKG). Wyjaśnię związek pracy serca z tętnem i ciśnieniem krwi. Określę wpływ różnych czynników na pracę serca.

  • Zapoznaj się z  materiałem do lekcji z Epodręcznika – część 1. „Budowa serca” oraz  część 2 „Praca serca”.  Omów budowę i cykl pracy serca.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Budowa serca”  (Autor: Wojciech Mrówczyński i Piotr Ładziński, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu). Utrwal wiadomości.  Na podstawie schematów/rysunków odpowiedz na pytania: 1. Jak zbudowane jest serce? 2. Jak działa serce?

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem multimedialnym „Układ krwionośny i serce” na kanale KhanAcademyPoPolsku (Film na licencji CC NC-BY-SA wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst  uzupełniający do lekcji  „Budowa zdrowego serca” (Autor: dr hab. Katarzyna Januszewska). Na podstawie rysunków  omów budowę serca, wymień naczynia układu krążenia. Utrwal mały i duży obieg krwi.

Typ materiału: Tekst

Temat 12. Choroby i higiena układu krwionośnego

Poznam przykłady chorób krwi (anemia, białaczka), układu krążenia (miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, zawał serca) oraz zasady ich profilaktyki.  Nauczę się uzasadniać konieczność okresowego wykonywania badań kontrolnych krwi, pomiaru tętna i ciśnienia tętniczego.

  • Zapoznaj się z lekcją „Profilaktyka chorób układu krążenia” z Epodręcznika. Wymień przykłady chorób układu krążenia i wskaż ich przyczyny. Oceń wpływ aktywności fizycznej i diety na funkcjonowanie układu krążenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem  multimedialnym „Choroby serca i choroby układu krążenia – dieta”. Omów znaczenie diety w profilaktyce chorób układu krążenia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Choroby układu krążenia – objawy, przyczyny i profilaktyka chorób serca” i  wymień/omów dziesięć najczęstszych dysfunkcji układu krwionośnego. Zastanów się czy i jak można im zapobiegać.

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}