W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (listopad 2020 r.)

Temat 21. Pochodzenie frazeologizmów

Dowiem się skąd się biorą w naszym języku związki frazeologiczne. Przypomnę sobie rodzaje związków frazeologicznych.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj część dotyczącą związków zaczerpniętych z mitologii.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • W tej lekcji znajdziesz więcej frazeologizmów o antycznym pochodzeniu – sprawdź, czy rozumiesz ich znaczenie.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj podsumowanie wiadomości o związkach frazeologicznych przygotowane przez Małgorzatę Podlodowską. Zwróć uwagę na schemat prezentujący źródła związków frazeologicznych.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji – O związkach frazeologicznych – pochodzenie, budowa, znaczenie i zastosowanie.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Jesteś ciekawy/ciekawa skąd pochodzą niektóre frazeologizmy używane na co dzień? Obejrzyj materiał na kanale „Mówiąc inaczej”. Co cię zaskoczyło w tym materiale?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją znajomość związków frazeologicznych pochodzących z Biblii.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł ze strony polszczyzna.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj wpis na blogu Wstęp do językoznawstwa. Jakie nowe frazeologizmy poznałeś/poznałaś z tego materiału?

Typ materiału: Tekst

Temat 22. Mowa zależna i niezależna – powtórzenie wiadomości

Będę umiał rozpoznać mowę zależną i niezależną, poćwiczę  przekształcanie zdań w mowie zależnej w mowę niezależną i odwrotnie.

  • Zapoznaj się z lekcją przygotowaną na portalu www.jutropolski.wordpress.com, który tworzą Magdalena i Justyna Zaryczańskie.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź czy umiesz – wykonaj kartę pracy z portalu Scholaris.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Jeśli karta pracy sprawiła Ci trudności – doczytaj informacje na portalu aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Poćwicz jeszcze trochę – sprawdź czy dasz sobie radę z ćwiczeniami przygotowanymi przez Agnieszkę Kochan.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Sprawdź swoją wiedzę  – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 23. O nadmiarze ambicji czyli refleksje po lekturze „Artysty” Sławomira Mrożka

Sprawdzę swoją znajomość opowiadania „Artysta” Sławomira Mrożka. Zastanowię się czym jest chorobliwa ambicja.

  • W  arkuszu przygotowanym przez CKE (Centralną Komisję Egzaminacyjną) zadania od 1 do 11 dotyczą opowiadania Mrożka – sprawdź czy sobie z nimi poradzisz.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Scenariusz lekcji  –  Ambitne plany koguta – „Artysta” Sławomira Mrożka.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz omówienie „Artysty” na kanale Wiedza z wami podstawówka.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Dla zainteresowanych. Jeśli spodobało Ci się opowiadanie Mrożka i masz ochotę na więcej – posłuchaj!

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 24. Poznajemy cechy reportażu

Poznam cechy reportażu i będę umiał / umiała rozpoznawać ten gatunek twórczości dziennikarskiej.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj zamieszczone w niej zadania.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Krótką notatkę na temat głównych cech reportażu znajdziesz na portalu aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz „Wprawka dziennikarska, czyli o sztuce pisania reportażu”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz „Namalujmy obraz słowami, czyli jak napisać reportaż”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusze lekcji na podstawie reportaży najwybitniejszych polskich pisarzy wraz z tekstami źródłowymi. Do wykorzystania fragmenty i pomysły zadań.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz na kanale Fundacja Nowe Media film, w którym Mariusz Szczygieł mówi o cechach dobrego reportera. Jakie cechy wymienił Szczygieł? Czy którąś z nich posiadasz?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • A teraz zobacz króciutki film, w którym Jacek Hugo-Bader daje trzy rady młodym dziennikarzom. Jak myślisz, dlaczego akurat te trzy wskazówki są według Hugo-Badera najważniejsze?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 25. Imiesłowy - powtórzenie wiadomości

Przypomnę sobie rodzaje imiesłowów, zasady ich tworzenia i odmiany.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Na podstawie lekcji z Epodręcznika narysuj schemat prezentujący rodzaje imiesłowów. Porównaj swój schemat z tym, zawartym na portalu Scholaris.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz wykład na kanale Wiedza z wami podstawówka. Czego nowego dowiedziałeś/dowiedziałaś się z tego materiału?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz i film na portalu Scholaris.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź czy rozróżniasz rodzaj imiesłowu – zrób quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Teraz trochę trudniejsze zadanie. Sprawdź na portalu pisupisu czy umiesz utworzyć podany rodzaj imiesłowu.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 26. Homonimy, synonimy i antonimy nam nie straszne

Przypomnę sobie  definicję i znaczenie słów: homonim, antonim i synonim, będę umiał / umiała podać przykłady dla każdej z tych grup wyrazów.

  • Jeśli nie pamiętasz definicji pojęć wymienionych w temacie lekcji - powtórz je oglądając króciutką prezentację na kanale Egzamin z języka polskiego na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • A może wolisz przeczytać krótkie przypomnienie na portalu aleklasa.pl?  Na jego podstawie przygotuj schemat / graf / mapę myśli prezentującą zawartą w tekście wiedzę.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • To łatwe, ale pomoże Ci utrwalić wiedzę o homonimach. Zrelaksuj się z quizem na pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz poćwiczyć synonimy i antonimy zajrzyj do lekcji z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jeśli jeszcze coś jest niejasne zajrzyj na bloga aniakubica.wordpress.com.

Typ materiału: Tekst

Temat 27. Zapożyczenia

Dowiem się co kryje się pod terminem zapożyczenie oraz poznam pochodzenie zapożyczeń w języku polskim.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj zamieszczone w niej zadania.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris „Co wiem o zapożyczeniach?”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz film o zapożyczeniach na kanale „Umiem, bo rozumiem” na YouTube. .Jakie rodzaje zapożyczeń zostały w nim przedstawione? Podaj po jednym przykładzie każdego z nich.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją wiedzę. Rozwiąż quiz na portalu pisupisu.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Dla zainteresowanych. Zobacz wypowiedź profesora Bralczyka o zapożyczeniach. O jakich słowach mówi pan profesor w materiale?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Na kanale Mówiąc inaczej zobacz filmik o kalkach językowych.

Typ materiału: Materiał multimedialny
 

Temat 28. Jak napisać życiorys?

Nauczę się pisać swój życiorys i modyfikować go w zależności od celu, dla którego go piszę.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika  i wykonaj zamieszczone w niej zadania.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj podsumowanie tematu na portalu aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz wzór życiorysu na portalu aplikuj.pl. Co ci się w nim podoba?

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli chcesz posłuchać specjalisty z rynku – zobacz film, w którym rady daje Katarzyna Cymerman, HR Manager w Microsoft.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 29. Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem

Poćwiczę umiejętność czytania ze zrozumieniem.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj tekst „Świat Shakespeare’a”  i wykonaj Ćwiczenie 1 i Ćwiczenie 2.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zajrzyj do poradnika na stronie język-polski.pl. Które z zawartych w nim porad cię zaskoczyły, a z których zamierzasz zacząć korzystać?

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst i zrób ćwiczenia umieszczone na portalu bibliotekawszkole.pl.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Sprawdź się  –  wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 30. Eufemizmy i hiperbole

Przypomnę sobie jak  w słowach można zawrzeć oceny i emocje. Powtórzę i zapamiętam definicję hiperboli i eufemizmu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj definicję hiperboli. Podaj trzy przykłady, które nie pojawiły się w tym materiale.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj definicję eufemizmu. Podaj trzy przykłady, które nie pojawiły się w tym materiale.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji „Miłość niejedno ma imię. Eufemizmy w języku potocznym”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę i pamięć - zrób quiz przygotowany przez nauczyciela ukrytego pod pseudonimem Marzanka.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz lekcji przygotowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu autorstwa Grażyny Piotrowskiej  „W świecie językowych wynalazków”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

 

{"register":{"columns":[]}}