W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (październik 2020 r.)

Temat 9. Ostatnie wiersze Adama Mickiewicza „Liryki Lozańskie”

Poznam ostatnie wiersze Adama Mickiewicza i genezę ich powstania.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela wiersze.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj informacje o „Lirykach Lozańskich” Adama Mickiewicza.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz „Liryka „wieku męskiego” Adama Mickiewicza”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj fragmentu wiersza „Polały się łzy”, czyta Ignacy Gogolewski.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wiersza „Nad wodą wielką i czystą” w interpretacji Bożeny Adamek.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wiersza „Gdy tu trup mój...” w interpretacji Jerzego Światłonia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 10. Podsumowanie wiadomości o Adamie Mickiewiczu

Powtórzę i usystematyzuję wiedzę o życiu i twórczości Adama Mickiewicza.

  • Przeczytaj opracowanie Haliny Floryńska-Lalewicz na portalu Culture.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz krótki film na kanale Marcina Formelli na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj notatkę o etapach życia i twórczości Adama Mickiewicza.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Posłuchaj audycji „Smaczki z życia Mickiewicza”, w którym Ola Kutz opowiada o burzliwym życiorysie pisarza.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Czy znasz biografię i twórczość Adama Mickiewicza? Sprawdź się!

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Dla zainteresowanych. Posłuchaj audycji „Co Mickiewicz poprawiłby w swoich wierszach”?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 11. Biografia Słowackiego i rozrachunek poety ze światem w wierszu „Testament mój”

Poznam biografię Juliusza Słowackiego i pojęcie testamentu poetyckiego.

  • Przeczytaj wprowadzenie z lekcji z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj biografię Juliusza Słowackiego na portalu Culture.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj analizę wiersza na portalu aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Iwona Skrzypczyk-Gałkowska „Scenariusz lekcji języka polskiego dla szkół ponadgimnazjalnych poświęconej Juliuszowi Słowackiemu z wykorzystaniem materiałów znajdujących się w CBN Polona”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz „Co i komu zostawił w testamencie podmiot liryczny wiersza Juliusza Słowackiego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć
 

Temat 12. „Ułamek z greckiej podróży, Grób Agamemnona”

Zastanowię się nad obrazem Polski i Polaków w wierszu „Ułamek z greckiej podróży, Grób Agamemnona”.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika, zrób polecenia dotyczące wiersza.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj wiersza Juliusza Słowackiego „Ułamek z greckiej podróży, Grób Agamemnona” w interpretacji Jerzego Światłonia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj streszczenie tematu na portalu aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Zobacz jak wygląda Grób Agamemnona.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 13. Nostalgia emigranta – Hymn [Smutno mi Boże!]

Poznam motywy romantyczne w wierszu, dowiem się, jaki jest związek utworu z biografią Słowackiego.

  • Przeczytaj wiersz.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj analizę wiersza na portalu aleklasa.pl

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli potrzebujesz dodatkowego podsumowania zobacz na kanale „Edudu Video” wykład poświęcony dwóm wierszom Juliusza Słowackiego: „Testament mój” i „Smutno mi, Boże”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wiersza Juliusza Słowackiego pt. „Hymn” [Smutno mi Boże...] w interpretacji Tadeusza Zięby.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 14. Kordian – bohater romantyzmu

Nauczę się wskazywać romantyczne cechy bohatera, odnajdę ironię w utowrze Słowackiego.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Zwróć uwagę na nawiązania do kontektu historycznego obecne w utworze.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Kordian – opowieść o straconych złudzeniach…” - do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Jeśli potrzebujesz pomocy w interpretacji utworu zobacz wykład na kanale „Edudu”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 15. Kordian – uniwersalny dramat jednostki czy przykład uwikłania w polską historię?

Zastanowię się czy Kordian to dla mnie utwór, który jest przykładem polskiego romantyzmu uwikłanego w historię, czy uniwersalnym dramatem jednostki.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji Karoliny Haka - Makowieckiej  „Kordian w kostiumie europejskim” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz lekcji  „Kordian w roli spiskowca”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj fragmentów radiowej inscenizacji „Kordiana” Juliusza Słowackiego wyreżyserowanego przez Jana Warenycię.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych – obejrzyj, w całości lub we fragmentach, w Teatrze Telewizji  „Kordiana” w reżyserii Gustawa Holoubka.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 16. Epistolografia romantyczna. Listy Słowackiego

Poznam listy Juliusza Słowackiego jako przykład romantycznej kultury literackiej oraz języka i stylu epoki.

  • Przeczytaj tekst o epistolografi romantycznej na portalu eduteka.pl

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji dr Moniki Bojko „Jak Juliusz Słowacki listy pisał, czyli kartka z dziejów epistolografii romantycznej”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz lekcji Małgorzaty Niewiadomskiej „Romantycy listy piszą... Epistolografia epoki jako zwierciadło romantycznej osobowości”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Prezentacja Aleksandry Rzadkowskiej „Epistolografia romantyczna”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj listów Juliusza Słowackiego do matki w interpretacji Zbigniewa Zapasiewicza.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}