W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (październik 2020 r.)

Temat 7. Malarstwo drugiej połowy XIX wieku

Poznam kierunki w malarstwie w drugiej połowie XIX wieku i zastanowię się, czy były spójne z nurtami w literaturze.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Zastanów się, czy umiesz w kontekście malarstwa wyjaśnić pojęcia romantyzm, realizm, naturalizm i impresjonizm.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj artykuł o akademizmie w malarstwie.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale „artdone” na Youtube dotyczący akademizmu/ historyzmu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Na stronie Culture.pl pooglądaj obrazy polskich malarzy XIX wieku.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz materiał „Kultura polska w Galicji” przygotowany przez Małgorzatę Soczewicz zapamiętaj nazwiska wymienionych tam malarzy.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj tekst „Czy Artur Grottger był kiedyś w Warszawie?” Karoliny Dzimiry-Zarzyckiej.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Zobacz wykład dr Agnieszki Rosales Rodriguez zorganizowany w ramach programu edukacyjnego towarzyszącego wystawie „Aleksander Gierymski 1850-1901”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 8. Kwestia kobieca w pozytywizmie – „Marta” Elizy Orzeszkowej

Poznam powieść Elizy Orzeszkowej, która została przetłumaczona na aż 63 języki i trafiła do kobiet na całym świecie. Zastanowię się, czy poruszane problemy są aktualne.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Marty” Elizy Orzeszkowej.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł „Emancypacyjna powieść XIX wieku? Poznajcie MARTĘ – Elizy Orzeszkowej” Natalii Blok.

Typ materiału: Tekst

  • Na portalu aleklasa przeczytaj porady, jak poradzić sobie z napisaniem wypracowania na temat „Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści Elizy Orzeszkowej Marta scharakteryzuj trudną sytuację kobiet w XIX wieku”.

Typ materiału: Tekst

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment – Emancypacja kobiet.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dla zainteresowanych. Posłuchaj audycji radiowej „Kim prywatnie były Orzeszkowa i Konopnicka?”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł „Matka mądrej emancypacji” Barbary Nałęcz-Nieniewskiej.

Typ materiału: Tekst

Temat 9. Czym jest felieton? Felietonistyka Prusa

Dowiem się, czym jest felieton. Poznam fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.

  • Przeczytaj wstęp z Lekcji z Epodęcznika i posłuchaj audiobooka „Zostańmy felietonistami”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj „Kroniki tygodniowej” czytanej przez Pawła Deląga.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Natalii Szumskiej „Wiosenne felietony Bolesława Prusa”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj notatkę z lekcji ze strony humanisci2013.blogspot.com.

Typ materiału: Tekst

Temat 10. Naturalizm i realizm w literaturze

Powtórzę wiedzę o realizmie i naturalizmie jako o  dominujących nurtach pozytywizmu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj podsumowanie tematu na portalu Edukator.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst i powtórz wiadomości dotyczące twórców literatury pozytywizmu.

Typ materiału: Tekst

Temat 11. „Zbrodnia i kara” – przeklęte problemy

Zastanowię się, do postawienia sobie jakich pytań prowokuje lektura „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz wypowiedź prof. Jana Hartmana.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz „Motyw zbrodni i kary w powieści Fiodora Dostojewskiego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 12. „Zbrodnia i kara” – próba oceny bohatera

Spróbuję ocenić postawę głównego bohatera powieści „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego. Poznam definicję powieści polifonicznej.

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów audiobooka „Zbrodnia i kara”, na YouTube, czyta Filip Kosior.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją znajomość lektury.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz: Czy można usprawiedliwić zabójstwo dokonane w imię idei? Tragedia Raskolnikowa w „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Powtórz wiadomości o Fiodorze Raskolnikowie.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz animację Piotra Dumały „Zbrodnia i Kara”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}