W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (styczeń 2021 r.)

Temat 33. Gustaw Herling-Grudziński i „Inny świat” – wstęp

Poznam postać i twórczość Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz zapoznam się z treścią powieści „Inny świat”.

  • Przeczytaj tekst ze strony Muzeum II Wojny Światowej autorstwa dr. Tomasza Szturo pt. „Losy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale Akademia Lektur na YouTube dotyczący powieści „Inny świat”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film na kanale „Polskie Radio” na YouTube, na którym Gustaw Herling-Grudziński opowiada o wydarzeniach, które zainspirowały go do napisania książki „Inny świat”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 1 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 2 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 3 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 4 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 5 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 34. Gustaw Herling-Grudziński i „Inny świat” cz. 2 – człowiek w świecie przemocy

Dowiem się, jakie były metody działania stalinowskiego aparatu przemocy oraz sposoby ratowania ludzkiej godności na podstawie powieści „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

  • Zapoznaj się z materiałem „Piekło łagrów” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu Video dotyczący metod ratowania ludzkiej godności w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Postawa jednostki w warunkach gułagu na podstawie utworu „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego” – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Metody działania stalinowskiego aparatu przemocy w filmie „Przesłuchanie” Ryszarda Bugajskiego i powieści Gustawa Herlinga-Grudzińskiego „Inny świat” – scenariusz lekcji autorstwa Tomasza Ptaszka. (legalnakultura.pl)

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 35. Spektakl Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego – recenzja spektaklu

Obejrzę, we fragmentach albo całości, spektakl Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego i zapoznam się z materiałami w mediach dotyczącymi tej produkcji. Posiłkując się filmem o wspomnieniach człowieka zesłanego do łagrów, napiszę recenzję tego przedstawienia.

  • Obejrzyj wybrane przez nauczyciela fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film z kanału „TVP VOD” na YouTube przedstawiający pokaz prasowy spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst z portalu niezalezna.pl dotyczący spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale „Świadkowie Epoki” na YouTube przedstawiający wspomnienia Stanisława Guza z pobytu w łagrze.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posiłkując się kartą pracy z portalu Scholaris.pl oraz poznanymi już materiałami z tej lekcji, napisz recenzję spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat”. Mając w pamięci wspomnienia Stanisława Guza, zastanów się na ile produkcja TVP odzwierciedla realia łagrów. Karta pracy dotyczy filmu, ale może być pomocna przy tworzeniu recenzji spektaklu.

Typ materiału: Karta Pracy

Temat 36. „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego

Uzyskam informacje na temat życia i twórczości Mirona Białoszewskiego. Zapoznam się z tym jak postrzegał czas Powstania Warszawskiego oraz późniejszy powrót do stolicy. Obejrzę także krótki fragment spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego” oraz wybiorę się na wirtualną wycieczkę po Muzeum Powstania Warszawskiego.

  • Przeczytaj tekst ze strony culture.pl dotyczący Mirona Białoszewskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film udostępniony przez Muzeum Powstania Warszawskiego przedstawiający fragment spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Pamiętnik z powstania warszawskiego – dokument historyczny czy literacka próba ocalenia przeszłości? – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj rozmowy z Mironem Białoszewskim „Miron Białoszewski opowiada o powrocie do Warszawy w 1945 roku.” (Polskie Radio, 1.08.1981)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wybierz się na wycieczkę po Wirtualnym Muzeum Powstania Warszawskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem na stronie Aleklasa.pl i poszerz oraz usystematyzuj swoją wiedzę na temat „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego.

Typ materiału: Tekst

Temat 37. „Rozmowy z katem” Kazimierza Moczarskiego

Poznam genezę książki Kazimierza Moczarskiego „Rozmowy z katem” oraz historię jej autora. Uzyskam także informacje na dotyczące Jürgena Stroopa.

  • Przeczytaj tekst ze strony culture.pl autorstwa Janusza R. Kowalczyka dotyczący wydania z 2009 r. książki Kazimierza Moczarskiego „Rozmowy z katem”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst na stronie Polskiego Radia „Jürgen Stroop – kara śmierci dla kata getta” i wysłuchaj rozmowy Zbigniewa Neugebauera z Kazimierzem Moczarskim (PR, 11.12.1956 r.). Przez pomyłkę w tytule audycji zamiast nazwiska Moczarskiego pojawia się Moczulski.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów audycji Ewy Prządki nadanej z okazji 30. rocznicy śmierci Kazimierza Moczarskiego. (PR, 10.10.2005). Dla zainteresowanych – wysłuchaj całości.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla usystematyzowania wiadomości o książce „Rozmowy z katem” Kazimierza Moczarskiego przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 38. Hannah Arendt – „Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła”

Uzyskam wiedzę na temat filozofii Hanny Arendt oraz dowiem się, co chciała przekazać poprzez książkę „Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła”.

  • Przeczytaj tekst ze strony dzieje.pl dotyczący książki „Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj program „Powidoki”, w którym Barbara Schabowska-Maszenda rozmawia z prof. Piotrem Nowakiem na temat Hannah Arendt i m.in. książce „Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj we fragment albo całość audycji Polskiego Radia pt. Wokół książki „Eichmann w Jerozolimie”. (Klub Trójki)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Uzupełnij wiedzę i posłuchaj audycji prof. Piotra Nowaka o filozofii Hanny Arendt.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 39. „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall

Poznam życie i twórczość Hanny Krall oraz uzyskam informacje na temat jej wywiadu z Markiem Edelmanem „Zdążyć przed Panem Bogiem”. Uzyskam także ogólną wiedzę na temat Powstania w Getcie Warszawskim.

  • Przeczytaj tekst ze strony culture.pl o życiu i twórczości Hanny Krall.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem z Epodręczników „Sami przeciw wszystkim”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem z Epodręcznika „…a tam wszystko było przesądzone. Powstanie w getcie warszawskim w reportażu Hanny Krall Zdążyć przed Panem Bogiem”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przejrzyj stronę Polskiego Radia poświęconą Powstaniu w Getcie Warszawskim. Dowiedz się, jakie były najważniejsze osoby oraz wydarzenia. Obejrzyj multimedialną mapę getta.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 40. „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall – bohaterowie getta

Zapoznam się z materiałami dotyczącymi Marka Edelmana i jego roli w Powstaniu w Getcie Warszawskim. Zastanowię się także nad emocjami i wartościami kierującymi bohaterami tego wydarzenia.

  • Przeczytaj tekst ze strony Polskiego Radia dotyczący Marka Edelmana. Dla zainteresowanych – posłuchaj audycji „Zapiski ze współczesności” (PR, 26.10.2009)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj audycji ze strony Polskiego Radia „Hanna Krall o Marku Edelmanie” (O wszystkim z kulturą/Dwójka).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z komiksem o Marku Edelmanie oraz z jego treścią multimedialną. (warsze.polin.pl)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Bohaterowie z getta – „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall – scenariusz lekcji autorstwa Aleksandry Drzazgi udostępniony na portalu Teatroteka Szkolna.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

 

{"register":{"columns":[]}}