W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przyroda (listopad 2020 r.)

Temat 9. Orientacja w terenie i pogoda. Plan i mapa

W ramach realizacji działu programowego „Orientacja w terenie i pogoda": opisuję przebieg linii widnokręgu, wymieniam nazwy kierunków głównych; wyznaczam kierunki główne  i wskazuję je w terenie; podaję różnice między planem a mapą; wykonuję i opisuję szkic okolicy szkoły; odczytuję informacje z planu i mapy posługując się legendą; korzystam z planu i mapy wielkoskalowej podczas planowania wycieczki; wyjaśniam zależność między wysokością Słońca a długością i kierunkiem cienia; opisuję zmiany w położeniu Słońca nad widnokręgiem w ciągu doby i w ciągu roku; wskazuję w terenie oraz na schemacie (lub horyzontarium) miejsca wschodu, zachodu i górowania Słońca w ciągu dnia i w różnych porach roku.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika, aby nauczyć się orientować mapę względem punktów terenowych; korzystać  z kompasu; wyznaczać trasę do celu; wymieniać kierunki świata. Wykorzystując mapę lub plan, spróbuj odnaleźć swoją pozycję w terenie i ustalić kierunek marszu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Materiał  metodyczny ze scenariuszami lekcji dla nauczyciela do wykorzystania w planowaniu lekcji z uczniami (II. Orientacja w terenie;  III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody) – scenariusze lekcji od strony 55. do strony 70.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 10. Pogoda, składniki pogody

Wymieniam składniki pogody i podaję nazwy przyrządów służących do ich pomiaru (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady  atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru). Odczytuję wartości pomiaru składników pogody stosując właściwe jednostki.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji  „Jak mierzymy składniki pogody?" z Epodręcznika i spróbuj wyjaśnić, co to jest pogoda; wymienić składniki pogody;  odczytać wskazania przyrządów mierzących składniki pogody; dokonać obserwacji pogody w swoim miejscu zamieszkania; rozpoznać podstawowe symbole używane na mapach meteorologicznych.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem  dodatkowym o składnikach pogody wydawnictwa WIKING. Odpowiedz samodzielnie lub w ramach pracy zespołowej na pytania: Co to jest temperatura powietrza? Jak powstaje chmura? Co to są opady atmosferyczne?  Co to jest ciśnienie atmosferyczne? Co to jest wiatr? Co to jest wilgotność powietrza? Jak powstaje tęcza?

Typ materiału: Tekst

  • Materiał  metodyczny ze scenariuszami lekcji dla nauczyciela do wykorzystania w planowaniu lekcji z uczniami (II. Orientacja w terenie;  III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody) – scenariusze lekcji od strony 55. do strony 70.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 11. Obserwacje pogody. Zmiany pogody

Prowadzę obserwacje składników pogody, zapisuję i analizuję ich wyniki oraz dostrzegam zależności; podaję przykłady opadów i osadów atmosferycznych oraz wskazuję ich stan skupienia. Podaję przykłady zastosowania termometru w różnych sytuacjach życia codziennego.

  • Zapoznaj się z materiałem z Epodręcznika „Pory roku w Polsce". Przypomnij sobie, a następnie zanotuj w zeszycie zmiany, jakie zachodzą w okolicy twojego miejsca zamieszkania w kolejnych porach roku. Weź pod uwagę rodzaje opadów i osadów, średnią temperaturę powietrza, jak zmieniają się rośliny, jakie zwierzęta możesz zaobserwować.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Materiał  metodyczny ze scenariuszami lekcji dla nauczyciela do wykorzystania w planowaniu lekcji z uczniami (II. Orientacja w terenie;  III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody) – scenariusze lekcji od strony 55. do strony 70.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 12. Obserwacje pogody. Jak pogoda wpływa na przyrodę?

Nazywam zjawiska pogodowe: burza, tęcza, deszcze nawalne, huragan, zawieja śnieżna i opisuje ich następstwa. Opisuję zasady bezpiecznego zachowania się podczas występowania niebezpiecznych zjawisk pogodowych (burzy, huraganu, zamieci śnieżnej). Opisuję i porównuje cechy pogody w różnych porach roku.

  • Obejrzyj krótki filmik przedstawiający podstawowe zjawiska atmosferyczne (czas 1:45). Wymień i opisz / omów znane Ci zjawiska.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z lekcją „Jak pogoda wpływa na przyrodę?". Wykonaj Polecenie 2.1: znajdź w swoim otoczeniu przedmioty użytkowane na zewnątrz pomieszczeń – zarówno te niewielkie, jak i większe, np. części budynków. Oceń, czy warunki przyrodnicze wpływają na ich wygląd?

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Poznaj wszystkie zjawiska atmosferyczne, które występują zimą. Wymień / opisz je.

Typ materiału: Tekst

  • Poszerz wiedzę o zjawiskach pogodowych – obejrzyj film „Niezwykłe zjawiska pogodowe" (czas 20:31).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał  metodyczny ze scenariuszami lekcji dla nauczyciela do wykorzystania w planowaniu lekcji z uczniami (II. Orientacja w terenie;  III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody) – scenariusze lekcji od strony 55. do strony 70.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

 

{"register":{"columns":[]}}