W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (luty 2021 r.)

Temat 21. Narządy zmysłów (VIII). Oko

Nauczę się rozpoznać elementy budowy oka, przedstawić ich rolę w powstawaniu obrazu, dokonać obserwacji wykazującej obecność tarczy nerwu wzrokowego; przedstawić przyczyny powstawania oraz sposoby korygowania wad wzroku (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm).

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Oko – narząd wzroku” z Epodręcznika. Wykaż, że budowa oka ma związek z pełnionymi przez nie funkcjami. Opisz/omów jak powstaje wrażenie wzrokowe, jak powstają obrazy. Zastanów się na czym polega higiena narządu wzroku.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem podręcznikowym do lekcji „Budowa i działanie narządu wzroku” (źródło: flipbook Nowa Era)

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst dodatkowy „Budowa oka ludzkiego”. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Co to jest aparat ochronny oka? Wymień elementy budowy, które zapewniają ochronę gałki ocznej? (źródło: dr n. med. Małgorzata Mulak, MojeOczy.pl).

Typ materiału: Tekst

  • Materiał dodatkowy dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł, utrwal/poszerz wiadomości o budowie oka. (źródło: portal informacyjno-edukacyjny MedMe.pl)

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film „Jak to się dzieje, że widzimy?”. Dowiesz się z jakich elementów składa się ludzkie oko? Co sprawia, że widzimy obraz? Do czego służą okulary korekcyjne? (źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci; Marta Rogowska, Politechnika Wrocławska).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela – prezentacja do wykorzystania w przygotowaniu lekcji o budowie, funkcjach i własnościach oka. (źródło: prof. B. Kostek, Katedra Systemów Multimedialnych, Politechnika Gdańska)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela – prezentacja do wykorzystania w przygotowaniu lekcji o narządach zmysłów (źródło: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku)

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 22. Narządy zmysłów (VIII). Ucho

Nauczę się rozpoznać elementy budowy ucha oraz przedstawić ich funkcje; opisać wpływ hałasu na zdrowie człowieka.

  • Zapoznaj się z częścią 1. „Narząd słuchu oraz z częścią 2. „Jak powstają wrażenia słuchowe” do lekcji z Epodręcznika. Opisz budowę i funkcję elementów ucha zewnętrznego, środkowego, wewnętrznego. Wykaż związek budowy ucha z pełnionymi przez nie funkcjami.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem podręcznikowym „Ucho". Utrwal wiadomości o uchu. (źródło: flipbook Nowa Era)

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem „Higiena oka i ucha”. Utrwal wiadomości o poznanych narządach zmysłów

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst dodatkowy „Budowa ucha”. Utrwal/poszerz wiadomości dotyczące budowy i funkcji ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego człowieka. (źródło: strona redakcji Medonet; konsultacja merytoryczna: lek. Aleksandra Witkowska).

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film „Jak działa słuch?”. Dowiesz się więcej, w jaki sposób funkcjonuje ucho i słuch. (źródło: Signia Hearing)

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 23. Narządy zmysłów (VIII). Zmysł równowagi, smaku, węchu i dotyku

Nauczę się przedstawić rolę zmysłu równowagi, smaku, węchu i dotyku; wskazać umiejscowienie receptorów właściwych tym zmysłom oraz przeprowadzić doświadczenie sprawdzające gęstość rozmieszczenia receptorów w skórze różnych części ciała.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Narządy zmysłów", „Zmysły powonienia, smaku i dotyku”. Dowiedz się jak działa zmysł równowagi. Opisz/omów w jaki sposób wyczuwamy smak oraz, które informacje o otoczeniu przekazywane są przez receptory skóry. (źródło: flipbook Nowa Era)

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z tekstem „Czy utrata smaku i węchu jest trwała?”. Dlaczego tracimy węch i smak przy COVID-19? (źródło: portal ABC Zdrowie).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 24. Narządy zmysłów (VIII). Podsumowanie i utrwalenie wiadomości

Utrwalę wiadomości o narządach zmysłu człowieka.

  • Obejrzyj nagranie lekcji „Biologia – klasa 7 SP. Higiena oka i ucha” (źródło: Kujawsko-Pomorska e-Szkoła).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dodatkowy dla nauczyciela „Jak widzi człowiek", do wykorzystania fragmenty w pracy z uczniami.

Typ materiału: Tekst

  • Materiał pomocniczy dla nauczyciela „4-7.1. Odbieranie bodźców przez receptory” (autorka: prof. dr hab. med. Bolesław Gwóźdź – Śląska Akademia Medyczna; portal wiedzy CIOP).

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}