W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (luty 2021 r.)

Temat 51: Słowa, które warto ocalić od zapomnienia. Archaizmy i archaizacja

Poznam zróżnicowanie słownictwa, w tym słownictwo ogólnonarodowe i o ograniczonym zasięgu.

  • Do wyboru, do koloru – neologizmy, archaizmy i poetyzmy – zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

 Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Język nigdy nie jest bierny wobec zjawisk społecznych, kulturowych czy też komunikacyjnych. Każda epoka zostawia w nim swój ślad w warstwie słownikowej lub w strategiach zachowań językowych. Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Język, którym posługujemy się na co dzień, umożliwia nam nie tylko komunikowanie się. Służy również gromadzeniu, przechowywaniu i przekazywaniu doświadczeń, wiedzy i przeżyć wielu pokoleń, dlatego metaforycznie nazywa się go magazynem życia duchowego narodu, kroniką życia społeczeństwa, archiwum kulturowym, zwierciadłem rzeczywistości, sejsmografem zmian kulturowych. Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 52: Zapożyczenia

Dowiem się co kryje się pod terminem zapożyczenie oraz poznam pochodzenie zapożyczeń w języku polskim.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj zamieszczone w niej zadania.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się ze scenariusz lekcji z portalu Scholaris „Co wiem o zapożyczeniach?”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz film o zapożyczeniach na kanale „Umiem, bo rozumiem” na YouTube. Jakie rodzaje zapożyczeń zostały w nim przedstawione? Podaj po jednym przykładzie każdego z nich.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją wiedzę. Rozwiąż quiz na portalu Pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Dla zainteresowanych. Zobacz wypowiedź profesora Bralczyka o zapożyczeniach. O jakich słowach mówi pan Profesor w materiale?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 53: Czy reklama może ograniczać wolność?

Dowiem się jakimi mechanizmami kierują się twórcy reklam i jak uniknąć manipulacji.

  • Zapoznaj się z materiałem „Reklamowy zawrót głowy”, który pozwoli Ci zrozumieć mechanizmy stosowane w reklamach. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Perswazja i manipulacja w reklamie”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Zdalne sterowanie – reklama ukryta” – pomoże Ci zrozumieć mechanizmy stosowane w reklamach.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 54: Czym jest kultura?

Poznam znaczenie słowa „kultura” i jego rozumienie w kontekście różnego rodzaju dzieł.

  • Zapoznaj się z zasobem multimedialnym „Kultura – rekonesans”, który ułatwi Ci odpowiedź na pytanie czym jest kultura? Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z zasobem „Porozumienie między kulturami”. Poznanie bogactwa kultur na świecie ułatwia rozumienie własnej kultury. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Obyczaje i obrzędy”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 55: Etykieta językowa na co dzień

Poznam pojęcie „grzeczność językowa” oraz zrozumiem czym jest kultura języka, etykieta językowa, szablon językowy.

  • Zapoznaj się z materiałem „Poradniki savoir-vivre'u dawniej i dziś. Etykieta komunikacyjna”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Życzenia, pozdrowienia, gratulacje”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Jak grzecznie zwracać się do innych?”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Zwroty grzecznościowe”. Poznasz przykłady takich zwrotów. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 56: Jacek Soplica i dzieje nieszczęśliwej miłości

Poznam dzieje Jacka Soplicy i dokonam charakterystyki bohatera.

  • Soplicowskie afery. Awantury rodzinne i afekty miłosne z wielką historią w tle – zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • W galerii pejzaży i portretów literackich Soplicowa – zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z analizą fragmentu „Pana Tadeusza” i poszukaj odpowiedzi na pytanie: Co decyduje o subiektywnym spojrzeniu Gerwazego na postać Jacka Soplicy?

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 57: Uczymy się pisać recenzję

Piszemy recenzję do gazetki szkolnej – zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

  • Piszemy recenzję do gazetki szkolnej – zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Informacja o faktach a opinia – zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Świat medialny – zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 58: „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego

Uzyskam informacje na temat życia i twórczości Mirona Białoszewskiego. Zapoznam się z tym jak postrzegał czas Powstania Warszawskiego oraz późniejszy powrót do stolicy. Obejrzę także krótki fragment spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego” oraz wybiorę się na wirtualną wycieczkę po Muzeum Powstania Warszawskiego.

  • Przeczytaj tekst ze strony culture.pl dotyczący Mirona Białoszewskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film udostępniony przez Muzeum Powstania Warszawskiego przedstawiający fragment spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Pamiętnik z powstania warszawskiego – dokument historyczny czy literacka próba ocalenia przeszłości? – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj rozmowy z Mironem Białoszewskim „Miron Białoszewski opowiada o powrocie do Warszawy w 1945 roku.” (Polskie Radio, 1.08.1981)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wybierz się na wycieczkę po Wirtualnym Muzeum Powstania Warszawskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem na stronie Aleklasa.pl i poszerz oraz usystematyzuj swoją wiedzę na temat „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego.

Typ materiału: Tekst

Temat 59: Jak skutecznie przemawiać?

Dowiem się, jak komponować logiczne i skuteczne wypowiedzi oraz co jest istotne podczas publicznego wystąpienia.

  • Przeczytaj materiał „Jak komponować logiczną i skuteczną wypowiedź?” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał „Zanim zabierzesz głos publicznie...” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Retoryka – sztuka pięknej wymowy – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Retoryka i erystyka, czyli sztuka przemawiania i prowadzenia sporów – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 60: Podanie w stylu urzędowym

Nauczę się rozpoznawać cechy stylu urzędowego i użyję go pisząc podanie.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Wyznaczniki stylu urzędowego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz zasady pisania podania i sprawdź czy potrafisz je napisać.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dla zainteresowanych historią i rozwojem języka urzędowego. Zobacz film na kanale Fundusze Europejskie „Jak rosół”, w którym dr Tomasz Piekot przekonuje dlaczego warto upraszczać wypowiedzi urzędnicze. Jakie główne tezy zapamiętałaś/zapamiętałeś z tego materiału?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Szczegółowe omówienie cech stylu urzędowego znajdziesz na stronie lekcjaliteratury.pl.

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}