W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfrowa Piaskownica Administracji

Wyobraź sobie, że korzystanie z usług administracji publicznej może być jeszcze prostsze! A może masz pomysł, jak wykorzystać cyfrowe usługi administracji publicznej w rozwoju własnego biznesu i chcesz mieć wpływ na ich kształt? Takie podejście wspiera projekt Cyfrowa Piaskownica Administracji (CPA).

grafika

Coraz więcej usług administracji jest dostępnych za pośrednictwem systemów podmiotów zewnętrznych. Niektóre wnioski, np. o świadczenie 500+, można złożyć w serwisie bankowości elektronicznej. To dzięki usługom API (ang. Application Programming Interface), które pozwalają na automatyczną współpracę i wymianę danych pomiędzy różnymi systemami.

Kluczowym założeniem tego projektu jest pobudzenie innowacyjności przy tworzeniu nowych rozwiązań, dzięki współpracy administracji publicznej z odbiorcami jej usług.

Jedno miejsce na wszystkie usługi

W projekcie Cyfrowa Piaskownica Administracji stworzone zostało środowisko testowe, udostępniające administracji prototypy różnych usług API. Udostępniony katalog usług API administracji publicznej zawiera informacje o poszczególnych serwisach wraz z dokumentacją techniczną i ich wersjami testowymi. Obejmuje on trzy kategorie usług API:

  • istniejące – usługi API publicznie dostępne na różnych portalach administracji, w tym na portalu Otwarte Dane,
  • wdrażane – wersje testowe usług API, które są przygotowywane do udostępnienia w aktualnie realizowanych projektach,
  • prototypy – wersje testowe opracowanych nowych usług API, które – po uzyskaniu pozytywnej oceny CPA – mogą być zaimplementowane w rozwiązaniach produkcyjnych.

Cyfrowa społeczność

Głównym celem Cyfrowej Piaskownicy Administracji (CPA) jest prototypowanie usług API we współpracy ze społecznością skupiającą innowatorów, przedsiębiorców, organizacje pozarządowe, jednostki administracji oraz obywateli.

Społeczność CPA ma realny wpływ na kształt i zakres udostępnianych usług API, dzięki możliwości:

  • budowania/rozwijania własnych rozwiązań w oparciu o istniejące usługi API,
  • testowania prototypów nowych usług API,
  • wpływania na rekomendacje dotyczące zmian prawnych umożliwiających wdrożenia, produkcyjne nowych usług API.

 

Cyfrowa Piaskownica Administracji udostępnia swoje zasoby poprzez:

  • Otwarte Laboratorium (OpenLAB) –społeczność ma w nim stały dostęp do testowych usług API administracji publicznej oraz ich specyfikacji technicznych.
  • Wydarzenia – cykliczne i ograniczone w czasie (2–3 tygodnie) działania, które będą stanowiły około 80% wszystkich aktywności CPA, realizowane w ramach szybkiej ścieżki. 
  • Inicjatywy – to forma współpracy skierowana do ograniczonego grona uczestników – partnerów. Organizatorzy oferują większe wsparcie merytoryczne podczas jej realizacji, a partnerzy przekazują bardziej sformalizowaną ocenę przeprowadzonych testów nowych usług i rozwiązań. Wyniki zrealizowanych inicjatyw będziemy publikować na naszej stronie w postaci raportów.

Społeczność CPA może zgłaszać swoje pomysły na nowe usługi API, ale też wskazywać rozwiązania mogące poprawić jakoś istniejących już usług. Zespół ekspertów powołanych przy GovTech Polska, oceni i wybierze usługi, których prototypy zostaną udostępnione w Cyfrowej Piaskownicy Administracji.
Wypracowane rozwiązania będą przekazywane w formie rekomendacji i wniosków do rządowego programu
GovTech Polska działającego przy Kancelarii Premiera. To tam będą podejmowane decyzje o wdrożeniach produkcyjnych rekomendowanych usług API.

Szczegółowe informacje na temat Cyfrowej Piaskownicy Administracji

Korzyści

Dla obywatela
  • realny wpływ na nowe usługi – możliwość zaangażowania się w tworzenie nowych rozwiązań technologicznych,
  • możliwość wcześniejszego przygotowania się do integracji z usługami API administracji,
  • jedno miejsce dostępu do testowych usług API,
  • skrócenie czasu i kosztów związanych z integracją podmiotów zewnętrznych za pomocą usług API z nowymi systemami administracji publicznej.
Dla administracji
  • wiedza potrzebna do budowania nowych rozwiązań,
  • możliwość weryfikacji przez przyszłych użytkowników wdrożonych już prototypów usług,
  • bezpieczna przestrzeń do współpracy administracji rządowej z biznesem, a także współpracy międzyresortowej,
  • katalog gromadzący i publikujący informacje o udostępnianych przez administrację publiczną usługach API wraz z dokumentacją techniczną tych usług i ich wersjami testowymi,
  • wsparcie administracji rządowej w przeprowadzeniu konsultacji dotyczących zmian w portfolio usług,
  • lepsze dopasowanie usług cyfrowych powstających w administracji publicznej do faktycznych potrzeb biznesowych,
  • kontrolowany i dopasowany do potrzeb rozwój architektury informacyjnej państwa,
  • krótszy czas wytworzenia prototypów usług.

 

{"register":{"columns":[]}}