Interaktywna Podłoga nowoczesnym wsparciem dla edukacji dzieci o specjalnych potrzebach
05.12.2025
Światowy dzień osób z niepełnosprawnościami obchodzony 3 grudnia był okazją do uroczystego przekazania innowacyjnego wyposażenia edukacyjnego dla Szkoły Specjalnej Luigj Gurakuqi w Tiranie w ramach projektu programu pomocy rozwojowej „Polska Pomoc” zrealizowanego za pośrednictwem Ambasady RP w Tiranie. Charge d'affaires Ambasady RP w Tiranie p. Wojciech Unolt uroczyście przekazał sprzęt dyrektorowi szkoły, p. Taulantowi Çala, w obecności dyrektor ds. edukacji przeduniwersyteckiej Arty Dollani oraz przedstawicielki organizacji partnerskiej Beyond Barriers Association, Any Mullanji.
Szkoła Specjalna Luigj Gurakuqi od 50 lat jest jedyną placówką w Tiranie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, oferującą realizację szkolnej podstawy programowej oraz wsparcie rehabilitacyjne. Obecnie w szkole uczy się 140 dzieci z różnym poziomem niepełnosprawności umysłowej, zaburzeniami zachowania i niestabilności emocjonalnej, w wieku od 6 do 19 lat. Szkoły specjalne w Albanii gromadzą dzieci o bardzo rozbieżnych problemach i zaburzeniach, w szerokim zakresie wieku, jednak możliwości edukacyjne i rehabilitacyjne są ograniczone ze względu na brak infrastruktury oraz dostępu do nowoczesnych praktyk i edukacyjnych i rehabilitacyjnych. Niedostępne na lokalnym rynku oraz mało znane są narzędzia edukacyjne dla uczniów o specjalnych potrzebach, uwzględniające zaburzenia sensoryczne, psychofizyczne, zapewniające możliwość wyrównania szans w zakresie edukacji i zdobycia umiejętności społecznych.
W ramach zrealizowanego projektu, szkoła Luigj Gurakuqi otrzymała dwa komplety innowacyjnego narzędzia do edukacji i rehabilitacji dzieci o specjalnych potrzebach. „Magiczny Dywan” wyprodukowany przez polską firmę Funtronic to urządzenie, które wykorzystuje projektor, komputer i czujnik ruchu. Wyświetlając na podłodze multimedialne gry przenosi użytkowników w świat rozszerzonej rzeczywistości. Proste w obsłudze urządzenie ma szerokie zastosowanie w celach edukacyjnych, rehabilitacyjnych i rewalidacyjnych. Umożliwia przyswajanie wiedzy i rozwój poprzez ruch, zabawę i współpracę z innymi. Gry stworzone pod kątem rehabilitacji wspomagają stymulację zaburzonych percepcji, usprawniają motorycznie, wprowadzają somatognozję (orientację w schemacie ciała) i orientację w przestrzeni, a także dają szansę na regulację emocji oraz uczą sposobów ich wyrażania.
Użytkowanie sprzętu przez dzieci odbywa się pod opieką nauczycieli szkoły oraz wolontariuszy organizacji Beyond Barriers. Organizacja Beyond Barriers, partner w realizacji projektu, współpracuje ze szkołą od ponad 20 lat, a dzięki realizowanym projektom i zaangażowaniu wolontariuszy rozszerza możliwości edukacyjne dla uczniów szkoły.
Jak działa urządzenie i jak pomaga w edukacji dzieci o specjalnych potrzebach można zobaczyć na krótkim filmie promującym projekt: