W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

IV Kongres Tańca za nami!

24.11.2025

IV Kongres Tańca

CSW Zamek Ujazdowski wypełnił się osobami związanymi ze środowiskiem tańca oraz miłośnikami tej dziedziny sztuki. Każdy znalazł tu coś dla siebie - od paneli i debat przez spotkania kameralne, prezentacje kina tańca aż po warsztaty ruchowe.

IV Kongres Tańca otworzyła Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska, podkreślając otwartość ministerstwa na potrzeby środowiska tanecznego. Następnie zaprezentowane zostały główne programy i działania na rzecz tańca prowadzone przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Przedstawione podczas debaty wyniki ogólnopolskiego projektu „Taniec w Polsce 2025” oraz „Raportu o stanie tańca w Polsce 2025” pokazały, jak pilne pozostają kwestie infrastruktury, finansowania i rozwoju publicznego sektora tańca. 

W debacie plenarnej udział wzięli również: 

  • Lech Dzierżanowski - p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca,
  • dr Olga Wysocka - dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza,
  • dr Zdzisław Bujanowski - dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej,
  • dr Miłosz Bembinow - prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS,
  • Jan Łosakiewicz - prezes CIOFF Polskiej Sekcji
  • dr Monika Myśliwiec - przewodnicząca Zarządu Sekcji Tańca i Baletu ZASP

Każdy z panelistów tej debaty zaprezentował pokrótce bogatą działalność swojej instytucji na rzecz sektora, adeptów i artystów sztuki tańca. Omówiono także kluczowe zagadnienia legislacyjne, w tym przywrócenie wcześniejszych emerytur dla tancerzy oraz ustawę o statusie artysty zawodowego.

Pierwsze panele poświęcono:

  • dostępności i odpowiedzialności społecznej 
    paneliści: dr Jerzy Grzegorek, Piotr Iwanicki, Mateusz Kowalski, Magdalena Siwecka
  • edukacji tanecznej i ścieżkom zawodowym po jej zakończeniu
    paneliści: Witold Biegański, Wiesław Dudek, Jacek Foltyn, Jacek Przybyłowicz, dr Marta Seredyńska, Karol Urbański

Podczas paneli poruszono m.in. tematy związane z programami NIMiT dla absolwentów przygotowujących do wejścia w zawód tancerza na rynku pracy, zwrócono uwagę na potrzebę życzliwego spojrzenia na szkoły baletowe oraz na system, jakim są szkoły baletowe. Podkreślono zmianę na korzyść w relacjach uczeń-nauczyciel-rodzic oraz fakt, że wszystkie działania skierowane są w stronę ucznia, troski o jego dobrostan, najwyższą jakość kształcenia przy sprzyjających warunkach stworzonych dla uczniów, nauczycieli i rodziców uczniów szkół baletowych.

Odbyło się spotkanie z dyrektorką Instytutu Adama Mickiewicza, Olgą Wysocką, a uczestnicy rozmawiali również z zespołem kuratorskim Pawilonu tańca i innych sztuk performatywnych. Wieczorem zwiedzano przestrzenie Pawilonu przed jego oficjalnym otwarciem.

Dzień zwieńczyły pierwsze pokazy programu KINA Tańca. 

Drugi dzień IV Kongresu Tańca rozpoczął się panelem „Choreografia różnorodności - w stronę dialogu”. W jego trakcie wybrzmiała potrzeba stałej, partnerskiej rozmowy pomiędzy twórcami a instytucjami wspierającymi,  a także między artystami a odbiorcami. Podkreślano, że oba te modele komunikacji sprzyjają rozwojowi środowiska i podnoszą jakość powstających spektakli. 

Szczególnym zainteresowaniem uczestników cieszyła się debata „Finansowanie, infrastruktura, produkcja i dystrybucja tańca”. Dyskutowano o konieczności lepszej synchronizacji kalendarzy rozliczeniowych - kalendarz sezonów artystycznych i rozliczeń grantowych są niekompatybilne. Zwrócono także uwagę na potrzebę zrzeszania się organizacji pozarządowych i zaproponowano utworzenie Ogólnopolskiej Federacji Sztuk Performatywnych. Wskazywano, że wiele narzędzi i programów instytucjonalnych nie odpowiada realiom działania NGO-sów - środki z dotacji często są niewystarczające na pokrycie wysokich kosztów realizacji projektów artystycznych. Poruszono również wątek dotyczący sytuacji, w których trzeci sektor refinansuje sektor publiczny, z konieczności wynajmując przestrzenie od instytucji finansowanych z budżetu państwa. 

Podkreślano również konieczność wzmacniania obecności tańca w środowiskach biznesowych i akcentowania roli profesjonalnych organizatorów i managerów, którzy współtworzą wydarzenia artystyczne. NIMiT wskazano jako jednego z prekursorów systemowego szkolenia producentek i producentów. 

W części poświęconej infrastrukturze omawiano możliwości korzystania z przestrzeni rewitalizowanych przez samorządy oraz współdzielenia wynajmowanych miejsc z innymi podmiotami, co pozwala generować znaczące oszczędności. 

Dużo uwagi przyciągnęło spotkanie Centrum Edukacji Artystycznej dotyczące edukacji w szkołach baletowych. Gośćmi spotkania byli przedstawiciele wytypowani przez CEA: Wiesław Dudek - Prezes Fundacji Młody Duch Tańca, Karol Urbański - dyrektor Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi.  

Podkreślono, że szkoły baletowe oferują nie tylko kształcenie artystyczne, lecz również wysokiej jakości edukację ogólną, rozwijając u uczniów samodyscyplinę, kreatywność oraz kompetencje przydatne w dorosłym życiu. Największym wyzwaniem pozostaje dotarcie z tym przekazem do rodziców. Za najskuteczniejsze narzędzia promocyjne uznano działania lokalne, wydarzenia otwarte oraz transparentną komunikację zasad funkcjonowania szkół. Wiesław Dudek opowiadał o historii i o najnowszej edycji unikalnego w skali światowej projektu tanecznego „Młody Duch Tańca”. Daje on możliwość pracy warsztatowej i scenicznej uzdolnionej młodzieży z polskich i japońskich szkół baletowych pod okiem uznanych na świecie pedagogów. Karol Urbański mówił m.in. o procesie wyzwaniach i metodach rekrutacji w procesie edukacyjnym, jakie prowadzą wszystkie szkoły baletowe. Podkreślono otwartość na dialog szkolnictwa baletowego. Padły postulaty z perspektywy dyrektora zespołu wskazujące na potrzeby efektywniejszego dostosowania młodego absolwenta szkoły baletowej do zawodowego rynku pracy.  

Ostatni panel - „Strategia rozwoju tańca w perspektywie najbliższych 20 lat, centra choreograficzne oraz cele i strategia działania narodowych instytucji publicznych związanych z tańcem” - poświęcono kwestiom długofalowego planowania. Podkreślono konieczność stworzenia ogólnopolskiej strategii rozwoju tańca, której strażnikiem powinien być Rząd i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaznaczano też potrzebę powoływania Centrów Tańca w większych aglomeracjach - miejsc, którymi środowisko mogłoby zarządzać lub współzarządzać. Rozwój infrastruktury powinien być wielokierunkowy i opierać się na współpracy z samorządami, a za autonomią tańca musi iść realne finansowanie ze strony instytucji publicznych. 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}