W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozstrzygnięcie Konkursu Graficznego Ars Longa

27.04.2021

W dniu 21 kwietnia 2021 r. w siedzibie Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie odbyły się obrady Komisji Konkursowej Ogólnopolskiego Konkursu Graficznego Ars Longa.

Okładka Podręcznika Ars Longa- Jakub Dobosiewicz - I miejsce

Komisja Konkursowa Ogólnopolskiego Konkursu Graficznego na projekty okładek do serii podręczników historii sztuki autorstwa Beaty Lewińskiej i Wojciecha Kielera Ars longa Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Supermarket Lady – adresowanych do uczniów szkół plastycznych.

Jury konkursu:

Przewodnicząca:

Iwona Skowron – wicedyrektor Centrum Edukacji Artystycznej

Członkowie:

  1. dr hab. Justyna Szklarczyk-Lauer – Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
  2. dr Magdalena Pastuszak – wydział Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych
  3. dr Paweł Osial – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
  4. Jerzy Matuszewski – grafik podręcznika Ars longa
  5. Bożena Kawenczyńska – wydawca i koordynator zespołu Ars longa
  6. Wojciech Myjak – wizytator Centrum Edukacji Artystycznej

Na konkurs nadesłano 136 projektów z następujących szkół:

22 projekty – Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie; 9 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gorzowie Wielkopolskim; 4 projekty – Zespół Szkół Plastycznych im. Władysława Hasiora w Koszalinie; 2 projekty – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kościelcu; 14 projektów – Zespół Państwowych Szkół Plastycznych im Tadeusza Makowskiego w Łodzi; 12 projektów Liceum Sztuk Plastycznych im E.M. Andriollego w Mińsku Mazowieckim; 12 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Józefa Chełmońskiego w Nałęczowie; 7 projektów – I Prywatne Liceum Sztuk Plastycznych im. Władysława Drapiewskiego w Płocku; 13 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Supraślu; 12 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie; 2 projekty – Prywatna Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Plastycznych we Włocławku; 5 projektów – Liceum Sztuk Plastycznych w Wodzisławiu Śląskim; 10 projektów – Zespół Szkół Plastycznych im Antoniego Kenara w Zakopanem; 1 projekt – Społeczne Liceum Sztuk Plastycznych ”ALA” we Wrocławiu; 1 projekt – Zespół Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy; 1 projekt – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Katarzyny Kobro w Zduńskiej Woli; 4 projekty – Zespół Szkół Plastycznych Gdynia Orłowo; 5 projektów – Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. E. Mendelsona w Olsztynie.

I miejsce wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 4000 zł
przyznano uczniowi Jakubowi Dobosiewiczowi
z PLSP w Gorzowie Wielkopolskim
Nauczyciele prowadzący: Beata Broniarek, Michał Krzaczkowski i Leszek Jakubowski

II miejsce wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 3000 zł
przyznano uczennicy Laurze Hłond
z ZSP im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie
Nauczyciel prowadzący: Agnieszka Tyrman

III miejsce wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 2000 zł
przyznano uczennicy Maji Jaguszewskiej
z PLSP im. Wojciecha Gersona w Warszawie
Nauczyciel prowadzący: Konrad Wieniawa-Narkiewicz

Wyróżnienie wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 1000 zł
przyznano uczennicy Alicji Taladze
z ZSP im. Antoniego Kenara w Zakopanem
Nauczyciel prowadzący: Magdalena Wanat-Drobisz

Poziom Ogólnopolskiego Konkursu Graficznego na projekty okładek do serii podręczników okazał się wysoki. Nadesłane na konkurs projekty charakteryzowały się spójnością serii, poprawnością kompozycyjną i różnorodnością stylistyczną.

W ocenie Jurorów trudność zadania powierzonego uczniom stanowiło zaprojektowanie serii okładek stanowiących zestaw, a także kompilacja warstwy typograficznej i graficznej.

Kryteria wyboru, którymi kierowała się Komisja to: użytkowość – funkcja okładki podręcznika; artyzm – funkcja artystyczna; oryginalność projektu – niepowtarzalny pomysł ucznia; zgodność z tematem konkursu; uwzględnienie wszystkich zasad zawartych w dokumentach konkursowych.

Poziom nadesłanych projektów był wyrównany, choć część prac nie wykraczała poza standardowe pomysły komputerowego bądź ręcznego zreprodukowania istniejących dzieł sztuki. Dlatego za najlepsze zostały uznane prace wyraźnie odbiegające od bezpiecznej konwencji. Takie, które niosą ze sobą energię młodości oraz odwołania do współczesnej rzeczywistości nastolatków. Połączenie historii ze współczesnością oraz systemu, który byłby spójny, a jednocześnie wyraźnie rozróżniał poszczególne tomy serii, to niezwykle trudne zadanie. Nagrodzeni autorzy poradzili sobie z nim znakomicie.

Dodatkowo wyróżnione projekty

  • Projekt Oliwii Kozak wyróżniony przez Magdalenę Pastuszak
  • Projekt Nicole Knysak wyróżniony przez Iwonę Skowron
  • Projekt Kamili Stanisz wyróżniony przez Bożenę Kawenczyńską
  • Projekt Wiktorii Gałki wyróżniony przez Wojciecha Myjaka
{"register":{"columns":[]}}