Dostęp przez internet
Pamiętaj ! W celu złożenia wniosku przez Internet musisz posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty zawarty w eDowodzie.
Dane jednostkowe
Z tego trybu możesz skorzystać, gdy chcesz uzyskać dane konkretnego obiektu, na przykład pojazdu, właściciela lub kierowcy. Musisz wtedy podać w kryteriach konkretne dane, na przykład numer rejestracyjny. Jeden wniosek możesz złożyć, aby uzyskać dane lub informacje na temat jednego pojazdu, właściciela (posiadacza) pojazdu lub kierowcy.
centralna ewidencja pojazdów
Zakres danych i informacji, które możesz uzyskać z CEP, jest określony w art. 80c ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z dnia 17 lipca 2024 r. w sprawie rodzaju i zakresu danych udostępnianych z centralnej ewidencji pojazdów.
Wypełnij wniosek dostępny pod poniższym linkiem:
Złóż wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z centralnej ewidencji pojazdów - Gov.pl - Portal Gov.pl
centralna ewidencja kierowców
Zakres danych i informacji, które możesz uzyskać z CEK, jest określony w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Jeżeli chcesz uzyskać dane z CEK, pamiętaj, że obecnie nie ma obowiązującego wzoru formularza. Musisz go przygotować samodzielnie.
Krok 1.
Zaloguj się na swoje konto na portalu gov.pl i wyślij pismo ogólne do Ministerstwa Cyfryzacji
Otwórz stronę, klikając poniższy link:
https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne
W polu wyboru urzędu lub instytucji, do której składasz pismo wybierz:
MINISTERSTWO CYFRYZACJI (00-060 WARSZAWA, WOJ. MAZOWIECKIE)
W polu „Rodzaj pisma” wybierz: Wniosek
W polu „Tytuł pisma” wpisz: Wniosek o udostępnienie danych z CEK
W polu „Treść pisma” wpisz treść wniosku.
Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
- wskazanie, że chcesz uzyskać dane z CEK,
- dane podmiotu wnioskującego,
- jakie informacje chcesz uzyskać,
- podstawę prawną upoważniającą do pozyskania danych,
- wiarygodnie uzasadnioną potrzebę uzyskania danych,
- do jakich celów chcesz uzyskać dane i/lub informacje z CEK,
- informacje, które pozwolą nam na wyszukanie w CEK żądanych danych.
Krok 2.
Dodaj załączniki do wniosku
Każdy rodzaj załącznika powinien być załączony oddzielnie do pisma poprzez użycie opcji:
+ Dodaj kolejny załącznik
Krok 3.
Użyj przycisku „Dalej” w celu podglądu swojego wniosku oraz podpisu i wysyłki.
Część wniosków kierowanych do COI posiada błędy, które powodują wezwanie wnioskodawcy do ich usunięcia. Wydłuża to czas, w którym wniosek jest rozpatrywany.
Podajemy poniżej wykaz najczęstszych błędów, z którymi spotykamy się w naszej pracy. Ma on pomóc poprawnie przygotować wniosek i przyśpieszyć udostępnienie danych.
Najczęściej popełniane błędy przy składaniu wniosku o udostępnienie albo przekazanie danych z centralnej ewidencji pojazdów
- Wnioskodawcy występują z pominięciem obowiązującego formularza wniosku.
- Wnioskodawcy występują na nieobowiązujących formularzach wniosku.
- Wnioskodawcy występują jednocześnie o dane z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców.
- Wnioskodawcy występują o dane dotyczące wielu podmiotów lub wielu pojazdów jednym wnioskiem, podczas gdy każde z zapytań musi zostać rozpatrzone indywidualnie. Istnieje konieczność złożenia odrębnego wniosku w odniesieniu do każdego z podmiotów lub pojazdów, których dotyczy zapytanie.
Dodatkowo przygotowaliśmy szczegółowsze informacje o błędach. Przedstawiamy je w kolejności danych podawanych we wniosku. W nawiasach podajemy kategorie wnioskodawców, którzy są szczególnie narażeni na popełnianie tych błędów.
Dane wnioskodawcy:
- brak oznaczenia wnioskodawcy we właściwym miejscu formularza,
- nieprawidłowe oznaczenie wnioskodawcy w związku z rolą pełnioną w postępowaniu, w odniesieniu do którego zwrócono się o dane (w szczególności: syndycy, tymczasowi nadzorcy sądowi, kuratorzy),
- nieprawidłowe oznaczenie pełnomocnika wnioskodawcy poprzez wpisanie danych pełnomocnika w rubrykę dotyczącą wnioskodawcy,
- brak prawidłowego oznaczenia nr identyfikacyjnego, w szczególności wskazanie nr KRS lub NIP zamiast wymaganego nr REGON.
Podstawa wnioskowania:
- wskazanie na opcję: „Wnioskuję w imieniu organu lub instytucji” w przypadkach gdy podstawą wniosku jest interes prawny oparty na zobowiązaniu wnioskodawcy (np. przez sąd), do pozyskania danych (pełnomocnicy procesowi, syndycy, tymczasowi nadzorcy sądowi),
- brak sygnatury postępowania, w związku z którym wystąpiono o dane (podmioty publiczne),
- wskazywanie tego samego znaku sprawy w ramach różnych postępowań,
- brak dokumentowania interesu prawnego przez wnioskodawców pomimo wskazania opcji: „Mam udokumentowany interes prawny w uzyskaniu danych”.
Cel udostępnienia danych albo przekazania danych:
- brak wskazania celu udostępnienia danych,
- brak wskazania prawidłowej podstawy prawnej – najczęściej brak wskazania przepisów określających ustawowe zadania, dla realizacji których dane z centralnej ewidencji pojazdów są niezbędne, (wprowadzenie do wyliczenia w art. 80c ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, ze zm.)) (podmioty publiczne, w szczególności ośrodki pomocy społecznej, wierzyciele należności publicznoprawnych),
- brak opisu stanu faktycznego zdarzenia, w związku z którym sformułowano zapytanie.
Informacje uniemożliwiające wyszukanie danych:
- brak wskazania aspektów wyszukiwawczych w centralnej ewidencji pojazdów, najczęściej brak nr PESEL lub nr REGON w przypadku wniosków o dane osób lub przedsiębiorców, albo brak marki lub
nr rejestracyjnego lub nr VIN w przypadku wniosków o dane związane z pojazdami, - brak wskazania daty zdarzenia, w odniesieniu do której sformułowano zapytanie,
- brak wskazania daty zgonu w przypadku wniosków o dane osób zmarłych (pełnomocnicy procesowi, spadkobiercy),
- podawanie danych jednocześnie osoby i pojazdu bez wykazania związku pomiędzy nimi.
Zakres żądanych danych:
- wskazanie w polu „inne dane” na dane, których nie gromadzi się w centralnej ewidencji pojazdów, zgodnie z art. 80b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
- wskazanie w polu „inne dane” informacji, które powinny znaleźć się w innym punkcie, w szczególności
w punkcie 4 formularza wniosku, który dotyczy informacji umożliwiających wyszukanie danych.
Załączniki:
- dołączanie dowodów opłat niepozwalających na ocenę prawidłowości uiszczenia opłaty (za udostępnienie danych z CEPiK lub opłaty skarbowej od pełnomocnictwa), w szczególności wydruków ze stron internetowych (zamiast wydruków generowanych zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1896 ze zm.)),
- niewskazywanie w tytułach przelewów informacji pozwalających na prawidłowe zakwalifikowanie danej opłaty do konkretnego wniosku o udostępnienie danych,
- przedkładanie dokumentów, które nie potwierdzają interesu prawnego ze względu na zawartą w nich treść,
- przedkładanie kopii dokumentów, które nie są poświadczone za zgodność z oryginałem lub są poświadczone za zgodność z oryginałem przez osobę nieuprawnioną,
- nieprzedkładanie upoważnień/pełnomocnictw do działania w imieniu wnioskodawcy, a także upoważnień do poświadczania za zgodność z oryginałem kopii dokumentów (w tym upoważnień).
Podpis wnioskodawcy:
- brak podpisu wnioskodawcy lub osoby upoważnionej przez wnioskodawcę,
- nieużywanie właściwych pieczęci, w szczególności pieczęci imiennej i urzędowej – podmioty publiczne – co wynika wprost z formularza wniosku (w szczególności komornicy – brak pieczęci okrągłej/imiennej – wymóg stosowania obu pieczęci wynika również z art. 6 ustawy o Komornikach sądowych) oraz pieczęci „z upoważnienia” w przypadku podpisywania wniosku na podstawie upoważnienia,
- podpisywanie wniosków przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w formie niepozwalającej na stwierdzenie tożsamości wnioskodawcy (np. brak poświadczenia podpisu przez notariusza w sytuacji składania wniosków w formie papierowej),
- podpisywanie wniosków w sposób nieczytelny.
Najczęściej popełniane błędy przy składaniu wniosku o udostępnienie albo przekazanie danych z centralnej ewidencji kierowców
- Wnioskodawcy występują jednocześnie o dane z centralnej ewidencji kierowców i centralnej ewidencji pojazdów.
- Wnioskodawcy występują o dane dotyczące wielu osób jednocześnie, podczas gdy każde z zapytań musi zostać rozpatrzone indywidualnie. Należy złożyć odrębny wniosek na każdą osobę.
Dodatkowo do popularnych błędów należą:
- nieprawidłowe oznaczenie wnioskodawcy w związku z rolą pełnioną w postępowaniu, w odniesieniu do którego zwrócono się o dane,
- nieprawidłowe oznaczenie pełnomocnika wnioskodawcy poprzez wpisanie danych pełnomocnika w rubrykę dotyczącą wnioskodawcy,
- brak sygnatury postępowania, w związku z którym wystąpiono o dane (podmioty publiczne),
- wskazywanie tego samego znaku sprawy w ramach różnych postępowań,
- brak wskazania prawidłowej podstawy prawnej – najczęściej brak wskazania przepisów określających ustawowe zadania, dla realizacji których dane z centralnej ewidencji pojazdów są niezbędne,
- wskazanie nieprawidłowej podstawy prawnej – art. 100ah ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, który nie wszedł w życie zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 9 maja 2018 r.
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 957), - brak wskazania aspektów wyszukiwawczych, najczęściej brak nr PESEL lub daty urodzenia (w przypadku osób nieposiadających nr PESEL, np. cudzoziemców),
- dołączanie dowodów opłat niepozwalających na ocenę prawidłowości uiszczenia opłaty (za udostępnienie danych z CEPiK lub opłaty skarbowej od pełnomocnictwa), w szczególności wydruków ze stron internetowych (zamiast wydruków generowanych zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe,
- niewskazywanie w tytułach przelewów informacji pozwalających na prawidłowe zakwalifikowanie danej opłaty do konkretnego wniosku,
- przedkładanie dokumentów, które nie potwierdzają interesu prawnego ze względu na zawartą w nich treść,
- przedkładanie kopii dokumentów, które nie są poświadczone za zgodność z oryginałem lub są poświadczone za zgodność z oryginałem przez osobę nieuprawnioną,
- nieprzedkładanie upoważnień/pełnomocnictw do działania w imieniu wnioskodawcy, a także upoważnień do poświadczania za zgodność z oryginałem kopii dokumentów (w tym upoważnień),
- brak podpisu wnioskodawcy lub osoby upoważnionej przez wnioskodawcę,
- nieużywanie właściwych pieczęci, w szczególności pieczęci urzędowej oraz pieczęci „z upoważnienia”
w przypadku podpisywania wniosku na podstawie upoważnienia, - podpisywanie wniosków przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w formie niepozwalającej na stwierdzenie tożsamości wnioskodawcy (brak poświadczenia podpisu przez notariusza w sytuacji składania wniosków w formie papierowej),
- podpisywanie wniosków w sposób nieczytelny.
Zestawienia statystyczne
Z tego trybu możesz skorzystać, gdy chcesz uzyskać dane statystyczne z centralnej ewidencji pojazdów.
Krok 1.
Jeżeli chcesz uzyskać dane z centralnej ewidencji pojazdów, wypełnij wniosek:
Krok 2.
Do wniosku załącz rozszerzony opis, w którym określisz, jakie dane chcesz uzyskać.
Dodaj również swoje dane kontaktowe (e-mail oraz numer telefonu), abyśmy mogli się z Tobą skontaktować w razie pytań.
Krok 3.
Zapisz wcześniej wypełniony wniosek na swoim komputerze.
Krok 4.
Zaloguj się na swoje konto na portalu gov.pl i wyślij pismo ogólne do Ministerstwa Cyfryzacji
Otwórz stronę, klikając poniższy link:
https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne
W polu wyboru urzędu lub instytucji, do której składasz pismo wybierz:
MINISTERSTWO CYFRYZACJI (00-060 WARSZAWA, WOJ. MAZOWIECKIE)
W polu „Rodzaj pisma” wybierz: Wniosek
W polu „Tytuł pisma” wpisz: Wniosek o udostępnienie danych statystycznych z CEP
W polu „Treść pisma” wpisz treść pisma przewodniego
Załącz wcześniej uzupełniony i podpisany elektronicznie wniosek CEPIK/W/1
„UWAGA! Wymagane jest podpisanie wniosku CEPIK/W/1 – nie jest wystarczające złożenie podpisu tylko na piśmie ogólnym”
Typowanie
Z tego trybu możesz skorzystać, gdy poszukujesz na przykład pojazdu lub właściciela/posiadacza, jednak posiadasz niepełne jego dane.
Krok 1.
Jeżeli chcesz uzyskać dane z centralnej ewidencji pojazdów, wypełnij wniosek:
Krok 2.
Do wniosku załącz rozszerzony opis, w którym określisz, jakie dane chcesz uzyskać.
Dodaj również swoje dane kontaktowe (e-mail oraz numer telefonu), abyśmy mogli się z Tobą skontaktować w razie pytań.
Krok 3.
Zapisz wcześniej wypełniony wniosek na swoim komputerze.
Krok 4.
Zaloguj się na swoje konto na portalu gov.pl i wyślij pismo ogólne do Ministerstwa Cyfryzacji
Otwórz stronę, klikając poniższy link:
https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne
W polu wyboru urzędu lub instytucji, do której składasz pismo wybierz:
MINISTERSTWO CYFRYZACJI (00-060 WARSZAWA, WOJ. MAZOWIECKIE)
W polu „Rodzaj pisma” wybierz: Wniosek
W polu „Tytuł pisma” wpisz: Wniosek o typowanie CEPiK
W polu „Treść pisma” wpisz treść pisma przewodniego
Załącz wcześniej uzupełniony i podpisany elektronicznie wniosek CEPIK/W/1
„UWAGA! Wymagane jest podpisanie wniosku CEPIK/W/1 – nie jest wystarczające złożenie podpisu tylko na piśmie ogólnym”