W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenie utraty paszportu

Gdzie załatwisz sprawę?

Osoba, która utraciła paszport lub paszport tymczasowy na terytorium ChRL, obowiązana jest niezwłocznie zawiadomić o tym organ paszportowy, który wydał dokument lub organ paszportowy właściwy ze względu na miejsce pobytu osoby.

 

*Zgodnie z prawem UE, obywatele polscy przebywający w państwach dodatkowej akredytacji Ambasady RP w Mongolii uprawnieni są do pomocy dyplomatycznej i konsularnej państw członkowskich UE posiadających w tych krajach przedstawicielstwa, na takich samych warunkach, na jakich państwa te pomagają swoim obywatelom.W celu nawiązania kontaktu z przedstawicielstwem państwa członkowskiego UE, zachęcamy do korzystania z wyszukiwarki na stronie Komisji Europejskiej:

https://ec.europa.eu/consularprotection/content/home_pl

Jeśli obywatel polski utraci paszport (paszport tymczasowy) podczas pobytu w Mongolii, gdzie nie ma polskiego urzędu konsularnego, może zwrócić się do konsula przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa członkowskiego Unii Europejskiej celu uzyskania tymczasowego dokumentu podróży (Emergency Travel Document). Dokument ten może być wydany na pojedynczy przejazd w celu powrotu do Rzeczypospolitej lub do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Tymczasowy dokument podróży wydaje się z upoważnienia państwa, którego wnioskujący jest obywatelem (czyli konsula RP).

Jeśli w utraconym paszporcie była zamieszczona wiza, na podstawie której nastąpił wjazd do danego kraju, osoba zainteresowana powinna uzyskać informacje o procedurze wyjazdowej z kraju pobytu.​​​​​​ Tymczasowy dokument podróży (Emergency Travel Document) nie uprawnia do wjazdu na terytorium innych państw niż terytorium państw członkowskich UE.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Możęsz udać się do najbliższego lub do wybranego przez siebie urzędu konsularnego – w celu złożenia formularza Zawiadomienie o utracie/zniszczeniu dokumentu paszportowego (dostępny w urzędzie). Pamiętaj, że konsul honorowy nie przyjmuje zawiadomień o utracie dokumentu paszportowego.

Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście w konsulacie, jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód. Wówczas utratę lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej, albo w Internecie przy pomocy udostępnionej usługi elektronicznej. 

Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego własnoręczność  poświadczył notariusz.

UWAGA: W przypadku utraty paszportu lub paszportu tymczasowego w Chinach, należy mieć na uwadze, że w Chinach istnieje obwiązek zawiadomienia miejscowego biura bezpieczeństwa publicznego (policja) o utracie paszportu. Okazanie protokołu policji jest wymagane podczas procedury złożenia wniosku o wyrobienie nowej wizy.

Jak umówisz się na spotkanie?

Nie musisz umawiać się na spotkanie.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie paszportu lub paszportu tymczasowego w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej  w urzędzie konsularnym. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a zgłaszający potwierdzi prawidłowość danych składając podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).

Z dniem złożenia tego zawiadomienia Twój dokument paszportowy traci ważność.

Pamiętaj! Jeżeli odnajdziesz swój dokument paszportowy, zgłoszony konsulowi jako utracony, nie możesz już się nim posługiwać lub wycofać zawiadomienia o utracie. Odnaleziony paszport lub paszport tymczasowy należy zwrócić właściwemu miejscowo organowi paszportowemu (wojewodzie w Polsce, konsulowi za granicą). Nie można otrzymać go z powrotem.

Obowiązek zwrotu dokumentu paszportowego następuje bez względu na to, czy masz już nowy dokument wydany w miejsce utraconego, czy też nie występowałeś o wydanie nowego dokumentu.

Podjęcie próby legitymowania się tym dokumentem przy przekraczaniu granicy może spowodować poważne konsekwencje i utrudnienia.

Ile zapłacisz?

Samo zgłoszenie jest bezpłatne.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie dokumentu niezwłocznie.

Najczęściej zadawane pytania

Utrata lub zniszczenie dokumentu paszportowego - a powrót do miejsca stałego pobytu.

Jeśli utracisz dokument paszportowy za granicą, na Twój wniosek konsul, po potwierdzeniu Twojej tożsamości i obywatelstwa, wyda Ci paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (w Polsce lub w innym kraju).

Pamiętaj, że konsul honorowy nie może wydać Ci dokumentu paszportowego.

Utrata dokumentu paszportowego w kraju, w którym nie ma polskiego konsula, a powrót do miejsca stałego pobytu.

Zgodnie z prawem UE, obywatele polscy przebywający w państwach dodatkowej akredytacji Ambasady RP w Mongolii uprawnieni są do pomocy dyplomatycznej i konsularnej państw członkowskich UE posiadających w tych krajach przedstawicielstwa, na takich samych warunkach, na jakich państwa te pomagają swoim obywatelom.W celu nawiązania kontaktu z przedstawicielstwem państwa członkowskiego UE, zachęcamy do korzystania z wyszukiwarki na stronie Komisji Europejskiej:

https://ec.europa.eu/consularprotection/content/home_pl

Jeśli obywatel polski utraci paszport (paszport tymczasowy) podczas pobytu w Mongolii, gdzie nie ma polskiego urzędu konsularnego, może zwrócić się do konsula przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa członkowskiego Unii Europejskiej celu uzyskania tymczasowego dokumentu podróży (Emergency Travel Document). Dokument ten może być wydany na pojedynczy przejazd w celu powrotu do Rzeczypospolitej lub do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Tymczasowy dokument podróży wydaje się z upoważnienia państwa, którego wnioskujący jest obywatelem (czyli konsula RP).

Jeśli w utraconym paszporcie była zamieszczona wiza, na podstawie której nastąpił wjazd do danego kraju, osoba zainteresowana powinna uzyskać informacje o procedurze wyjazdowej z kraju pobytu.​​​​​​ Tymczasowy dokument podróży (Emergency Travel Document) nie uprawnia do wjazdu na terytorium innych państw niż terytorium państw członkowskich UE. Pamiętaj, że konsul honorowy nie może wydać Ci tymczasowego dokumentu podróży (ETD).

Materiały

Formularz zgłoszenia utraty paszportu
formularz​_1​_zgloszenia​_obywatel.pdf 0.06MB
{"register":{"columns":[]}}