W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe drogi w Krzyszkowicach

18.11.2025

Powstaną wzdłuż zakopianki (DK7), aby zapewnić większe bezpieczeństwo i płynność ruchu wokół powstającego tam węzła. Dziś podpisaliśmy umowę z firmą Nowak-Mosty. Koszt inwestycji to 13,7 mln zł, a czas realizacji to niespełna 3 lata.

Widok z drona, postępy prac na budowie węzła Krzyszkowice. Widoczna gęsta zabudowa oraz drogi lokalne wzdłuż zakopianki.

Rozstrzygnięcie przetargu

Do przetargu, ogłoszonego w sierpniu, zgłosiło się pięciu oferentów (więcej o ofertach tutaj). 5 listopada wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, którą złożyła firma Nowak-Mosty. Przy ocenie ofert, oprócz kryterium ceny, braliśmy także pod uwagę m.in. możliwości skrócenia terminu realizacji zamówienia oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości. 

Wykonawca ma teraz niespełna trzy lata na przygotowanie projektu prac, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz realizację inwestycji. 

Co powstanie

Naszym celem jest skomunikowanie terenów przyległych tzw. przysiółków z budowanym obecnie bezkolizyjnym węzłem w Krzyszkowicach. To kolejna, istotna inwestycja poprawiająca płynność ruchu i bezpieczeństwo na zakopiance. 

Zbudujemy wzdłuż zakopianki prawie 600 m nowych dróg (tzw. jezdni dodatkowych) o szerokości 5,5 m. Ponadto poszerzymy ok. 600 m dróg już istniejących. W ramach tej inwestycji powstaną także trzy nowe mosty – jeden na Krzyszkowiance i dwa na Młynówce. 

Dlaczego to tak istotne? Powody są co najmniej dwa

Po pierwsze, jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku węzeł w Krzyszkowicach z przejazdem w tunelu pod drogą krajową. Umożliwi to sprawne poruszanie się kierowców z jednej strony Krzyszkowic na drugą, bez zakłócania płynności ruchu na mocno obciążonej zakopiance. Nowe drogi w Krzyszkowicach będą uzupełniać infrastrukturę i rozprowadzać ruch przez tunel.  

Po drugie, realizacja dodatkowych dróg w Krzyszkowicach pozwoli nam zlikwidować również lewoskręty na jednym ze skrzyżowań na dk7, co znacząco poprawi bezpieczeństwo kierowców. Dzięki węzłowi w Krzyszkowicach lokalni mieszkańcy będą mogli sprawnie i bezpiecznie włączać się do ruchu na zakopiance.  

Zakopianka w liczbach

DK7 to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. Biegnąca w mocno zaludnionym województwie (226 osób na km² daje nam drugie miejsce w kraju), cieszy się stale rosnącą popularnością wśród kierowców. Według wyników ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) w latach 2020-2021 na odcinku Głogoczów - Jawornik każdego dnia przemieszczało się ponad 39 tys. pojazdów. Aktualnie prowadzimy kolejną edycję GPR, którego wstępne wyniki poznamy w połowie przyszłego roku.

Już teraz dysponujemy jednak aktualną liczbą pojazdów przejeżdżających przez tunel pod Luboniem Małym (odcinek zakopianki położony na południe od Krzyszkowic). Tylko w okresie wakacji tunelem tym przejechało ponad 2,1 mln pojazdów, a dobowe rekordy przejazdów pokonały już barierę 50 tys. aut (więcej o rekordach w tunelu tutaj).

I jeszcze trochę liczb

Zakopiankę można również opisać przez pryzmat liczb charakteryzujących inwestycje, jakie na niej prowadzimy. Wśród nich kluczową jest liczba osiem. Właśnie tyle bezkolizyjnych skrzyżowań planujemy docelowo na DK7. Trzy z nich już funkcjonują (w Myślenicach, Mogilanach i Głogoczowie). W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie.

Trzy aktualnie realizowane inwestycje to wspomniany wyżej węzeł w Krzyszkowicach, węzeł w Myślenicach oraz bezkolizyjne skrzyżowanie w Libertowie.

W fazie przygotowania są jeszcze trzy inwestycje: węzeł w Jaworniku, gruntowne zmiany na trasie zakopianki w Głogoczowie oraz właśnie dodatkowe drogi w Krzyszkowicach, będące przedmiotem niniejszego artykułu.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}