1313 zgłaszam się!
23.05.2025
Zakończyliśmy przyjmowanie ofert od firm zainteresowanych opracowaniem dokumentacji dla dwóch ostatnich odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli S52. W kwietniu wskazaliśmy najkorzystniejsze oferty dla dwóch z czterech odcinków liczącej 61 km trasy. Tym razem zainteresowanych przeprowadzeniem badań geologicznych i przygotowaniem projektów budowlanych jest w sumie 13 biur projektowych. Każde z nich złożyło po dwie oferty, jedną dla odcinka od Bulowic do Choczni (11,5 km), a drugą dla 12-kilometrowego fragmentu od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa.
S52 BDI Bulowice – Chocznia
Poniżej zestawienie złożonych ofert i ich wartości:
- Europrojekt Gdańsk, 15 051 804,90 zł
- Konsorcjum: COMPLEX PROJEKT (lider), INKO Consulting (partner), 20 488 663,50 zł
- VOESSING Polska, 22 136 310,00 zł
- Autostrada II, 22 271 425,50 zł
- Multiconsult Polska, 22 302 350,00 zł
- Promost Consulting, 23 064 207,24 zł
- Lafrentz Polska, 24 277 850,70 zł
- IVIA, 24 723 000,00 zł
- Mosty Gdańsk, 26 136 516,00 zł
- Konsorcjum: MP (lider), MPRB (partner), 27 921 000,00 zł
- DATABOUT, 28 705 223,40 zł
- TRAKT, 29 728 485,00 zł
- TPF, 32 685 011,40 zł
Na sfinansowanie tych prac planujemy przeznaczyć 28,3 mln zł.
S52 BDI Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów
Poniżej zestawienie złożonych ofert i ich wartości:
- Europrojekt Gdańsk, 22 431 251,70 zł
- Konsorcjum: INKO Consulting (lider), COMPLEX PROJEKT (partner), 25 815 117,00 zł
- Autostrada II, 28 240 000,50 zł
- Multiconsult Polska, 29 479 717,50 zł
- Lafrentz Polska, 29 708 005,50 zł
- VOESSING Polska, 30 485 550,00 zł
- Mosty Gdańsk, 30 592 375,50 zł
- Promost Consulting, 31 029 588,23 zł
- DATABOUT, 31 345 320,00 zł
- IVIA, 31 611 000,00 zł
- Konsorcjum: MP (lider), MPRB (partner), 33 948 000,00 zł
- TPF, 36 924 420,42 zł
- TRAKT, 38 380 059,00 zł
Na sfinansowanie tych prac planujemy przeznaczyć prawie 39,8 mln zł.
Zakres badań geologicznych
Na całym, 61-kilometrowym odcinku BDI planujemy wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla pozostałej części trasy, podzielonej na cztery odcinki realizacyjne, planujemy złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na wykonawców trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Bulowice - Chocznia
Ten odcinek ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego. To tu odnotowujemy jedno z największych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem – zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 każdego dnia korzysta z tej trasy prawie 17 tys. pojazdów. BDI ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł na trasie zbudujemy w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od tej popularnej wśród turystów miejscowości.
W pobliżu Wadowic powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych (jedno po każdej stronie drogi). Planujemy budowę 17 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt, most o długości ponad 200 m, planujemy wybudować na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.
Kalwaria Wschód - Głogoczów
Ostatni odcinek BDI połączy nową drogę ekspresową z zakopianką w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany. Poza tym powstaną dwa węzły - Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.
Wraz drogą ekspresową powstaną aż 33 obiekty. Największy z nich planujemy zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900 m estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotujemy też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów.
Dziś na tym odcinku notujemy największe w małopolskiej części DK52 natężenie ruchu. Co dzień tą drogą porusza się niemal 18 tys. aut.
Dwa przetargi w toku
W styczniu ogłosiliśmy przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych odcinków BDI – Hałcnów - Bulowice oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Zainteresowanie wykonawców było również duże, złożono odpowiednio 10 i 13 ofert.
Z końcem kwietnia wyłoniliśmy wykonawców prac dla obu tych odcinków. W każdym z tych postępowań złożono odwołania. Czekamy na wyznaczenie rozpraw przez Krajową Izbę Odwoławczą.