W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

1313 zgłaszam się!

23.05.2025

Zakończyliśmy przyjmowanie ofert od firm zainteresowanych opracowaniem dokumentacji dla dwóch ostatnich odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli S52. W kwietniu wskazaliśmy najkorzystniejsze oferty dla dwóch z czterech odcinków liczącej 61 km trasy. Tym razem zainteresowanych przeprowadzeniem badań geologicznych i przygotowaniem projektów budowlanych jest w sumie 13 biur projektowych. Każde z nich złożyło po dwie oferty, jedną dla odcinka od Bulowic do Choczni (11,5 km), a drugą dla 12-kilometrowego fragmentu od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa.

Węzeł Inwałd, teren budowy przyszłego węzła Inwałd, w dolnej części zdjęcia widoczne przeważnie pola, dalej zabudowania, w oddali Beskidy. Przez znaczną długość zdjęcia prowadzi lokalna droga

S52 BDI Bulowice – Chocznia

Poniżej zestawienie złożonych ofert i ich wartości: 

  • Europrojekt Gdańsk, 15 051 804,90 zł
  • Konsorcjum: COMPLEX PROJEKT (lider), INKO Consulting (partner), 20 488 663,50 zł
  • VOESSING Polska, 22 136 310,00 zł
  • Autostrada II, 22 271 425,50 zł
  • Multiconsult Polska, 22 302 350,00 zł
  • Promost Consulting, 23 064 207,24 zł
  • Lafrentz Polska, 24 277 850,70 zł
  • IVIA, 24 723 000,00 zł
  • Mosty Gdańsk, 26 136 516,00 zł
  • Konsorcjum: MP (lider), MPRB (partner), 27 921 000,00 zł
  • DATABOUT, 28 705 223,40 zł
  • TRAKT, 29 728 485,00 zł
  • TPF, 32 685 011,40 zł

Na sfinansowanie tych prac planujemy przeznaczyć 28,3 mln zł. 

S52 BDI Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów

Poniżej zestawienie złożonych ofert i ich wartości: 

  • Europrojekt Gdańsk, 22 431 251,70 zł
  • Konsorcjum: INKO Consulting (lider), COMPLEX PROJEKT (partner), 25 815 117,00 zł
  • Autostrada II, 28 240 000,50 zł
  • Multiconsult Polska, 29 479 717,50 zł
  • Lafrentz Polska, 29 708 005,50 zł
  • VOESSING Polska, 30 485 550,00 zł
  • Mosty Gdańsk, 30 592 375,50 zł
  • Promost Consulting, 31 029 588,23 zł
  • DATABOUT, 31 345 320,00 zł
  • IVIA, 31 611 000,00 zł
  • Konsorcjum: MP (lider), MPRB (partner), 33 948 000,00 zł
  • TPF, 36 924 420,42 zł
  • TRAKT, 38 380 059,00 zł

Na sfinansowanie tych prac planujemy przeznaczyć prawie 39,8 mln zł. 

Zakres badań geologicznych 

Na całym, 61-kilometrowym odcinku BDI planujemy wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.  Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.  

Beskidzka Droga Integracyjna 

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.    

Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla pozostałej części trasy, podzielonej na cztery odcinki realizacyjne, planujemy złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na wykonawców trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).  

Bulowice - Chocznia

Ten odcinek ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego. To tu odnotowujemy jedno z największych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem – zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 każdego dnia korzysta z tej trasy prawie 17 tys. pojazdów. BDI ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł na trasie zbudujemy w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od tej popularnej wśród turystów miejscowości.  

W pobliżu Wadowic powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych (jedno po każdej stronie drogi). Planujemy budowę 17 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt, most o długości ponad 200 m, planujemy wybudować na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.  

Kalwaria Wschód - Głogoczów

Ostatni odcinek BDI połączy nową drogę ekspresową z zakopianką w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany.  Poza tym powstaną dwa węzły - Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.  

Wraz drogą ekspresową powstaną aż 33 obiekty. Największy z nich planujemy zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900 m estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotujemy też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów.  

Dziś na tym odcinku notujemy największe w małopolskiej części DK52 natężenie ruchu. Co dzień tą drogą porusza się niemal 18 tys. aut. 

Dwa przetargi w toku

W styczniu ogłosiliśmy przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych odcinków BDI – Hałcnów - Bulowice oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Zainteresowanie wykonawców było również duże, złożono odpowiednio 10 i 13 ofert.  

Z końcem kwietnia wyłoniliśmy wykonawców prac dla obu tych odcinków.  W każdym z tych postępowań złożono odwołania. Czekamy na wyznaczenie rozpraw przez Krajową Izbę Odwoławczą. 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}