BDI = Będzie duża inwestycja
05.08.2025
Rozpoczynamy pierwsze wiercenia geologiczne na trasie przyszłej drogi ekspresowej S52. To Beskidzka Droga Integracyjna (BDI), która połączy Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie. Badania geologiczne dostarczą nam szczegółowych danych o budowie terenu i zostaną wykorzystane podczas przygotowania projektu budowlanego trasy.
Grunt to podstawa
Pod koniec czerwca podpisaliśmy z firmą Voessing umowę na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla pierwszego odcinka BDI od Bielska-Białej do Bulowic o długości 16,9 km. Badania geologiczne są niezbędne, żeby dobrze rozpoznać teren przyszłej budowy. Wiedząc, co kryje się głęboko pod powierzchnią, będziemy mogli odpowiednio przygotować projekt budowlany nowej trasy.
Na początku sierpnia rozpoczęliśmy wiercenia na trasie S52. Pierwsze odwierty wykonane zostały w Lipniku, dzielnicy Bielska-Białej. Kiedy poznamy dokładnie podłoże, będziemy mogli określić m.in. w jaki sposób trzeba je wzmocnić, czy konieczna jest wymiana gruntu lub jak głęboko musimy wywiercić pale, żeby zbudować na nich podpory estakady.
Na całym odcinku BDI planujemy wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań - oprócz poznania budowy geologicznej terenu - jest również pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
S52 Bielsko-Biała - Bulowice
Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy woj. śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym w obu kierunkach. Zbudujemy też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.
Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52. To właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tys. aut (w Bulowicach) do niemal 19 tys. pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).
Pozostałe przetargi
Pod koniec maja otrzymaliśmy po 13 ofert na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla dwóch odcinków BDI, Bulowice - Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów. Trwa ocena złożonych ofert. Wybranie wykonawców planujemy do połowy sierpnia.
Z końcem kwietnia wybraliśmy wykonawcę prac na części trasy S52 od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. Wpłynęło odwołanie, które zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą. W wyniku odwołania wybrany został nowy wykonawca, firma INKO. Od tego wyniku odwołali się inni uczestnicy postępowania, czekamy na rozstrzygnięcie KIO.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Trasa będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).