W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szybki przejazd przez granicę

17.08.2023

Za kilka tygodni otworzymy prawie 19-kilometrowy fragment S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do węzła Miechów. Zaprosiliśmy dziennikarzy na budowę nowej trasy i pokazaliśmy, jakie prace pozostały jeszcze do wykonania.

Droga ekspresowa biegnąca pod sam horyzont. Po prawej stronie tablica informująca o odległości od najbliższych miejscowości.

Kraków bliżej Warszawy

Dziś droga ekspresowa S7 biegnie nieprzerwanie od Warszawy do granicy Świętokrzyskiego i Małopolski. Trasa kończy się w Moczydle, gdzie kierowcy zjeżdżają na DK7. W naszym województwie – na północ od Krakowa – jest jeden odcinek S7, otwarty w październiku 2021 roku 13-kilometrowy fragment między węzłami Szczepanowice i Widoma. 

Odcinek między Moczydłem a węzłem Miechów to 18,7 km drogi szybkiego ruchu, która będzie bezpośrednio połączona z użytkowaną już w województwie świętokrzyskim S7. Dzięki oddaniu tego fragmentu trasy łączna długość odcinków drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrośnie ponad dwukrotnie, do 31,8 km. W tej części regionu do realizacji pozostanie jeszcze 23,6 km – 5,3 km między węzłami Miechów i Szczepanowice oraz 18,3 km od Widomej do krakowskiej Nowej Huty. Pierwszy z tych fragmentów planujemy udostępnić w sierpniu 2024 roku, a drugi w listopadzie 2024 roku.

Widokowa trasa

Nowa droga ma dokładnie 18 km 725 m. Została poprowadzona nowym śladem na wschód od dotychczasowej DK7. Ekspresówka biegnie urokliwymi, rolniczymi terenami Wyżyny Miechowskiej. Żeby zniwelować różnicę wysokości droga została poprowadzona w niektórych miejscach w wykopach, a w niektórych na nasypach. W Małoszowie powstał 400-metrowy wiadukt, który przebiega m.in. nad rzeką Nidzicą, a w najwyższym miejscu ma prawie 20 m wysokości. 

Wykonawcą nowego odcinka S7 jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR. Na całej trasie powstały łącznie 24 obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty i estakada. Droga ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przewidziano też rezerwę pod ewentualną budowę w przyszłości trzeciego pasa. Wjazd na ten odcinek jest możliwy dzięki dwóm węzłom - Książ i Miechów. Budując nową trasę rozwinęliśmy sieć dróg lokalnych, których przy okazji tej inwestycji powstało ponad 15 km. Zbudowaliśmy też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Małoszów i Tochołów.

Tonaż, metraż, kubatura

Budowa tak długiego odcinka zaangażowała ogromne środki, nie tylko finansowe. Do wybudowania drogi zużyto prawie 320 tysięcy ton mas bitumicznych, zwanych popularnie asfaltem. Żeby przewieźć taką ilość materiału wywrotki wykonały ponad 12 tysięcy kursów.  

Przed budową estakady – w celu zapewnienia odpowiednio stabilnego podłoża – wbito w grunt prawie 1 200 pali. Niektóre z nich miały prawie 12 m długości. 

Na drodze ekspresowej podstawowe znaki poziome to przede wszystkim linie i strzałki na pasach włączania do ruchu. Wszystkie znaki poziome na tym odcinku zajmują powierzchnię prawie 26 tysięcy m². Taka ilość farby wystarczyłaby do pomalowania 160 boisk do siatkówki. 

Na nowym odcinku S7 powstało też kilkadziesiąt przejść dla zwierząt, o których pisaliśmy niedawno.

Koszt inwestycji i dofinansowanie UE

Koszt całej inwestycji to 1051 mln zł, w tym prace budowlane to 860 mln zł. Budowa odcinka otrzymała prawie 498 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

RPBDK

Droga ekspresowa S7 Moczydło - Miechów powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Szczegółowe informacje nt. programu dostępne są na stronie.

Kalendarium

  • 17 września 2013 r. – podpisanie umowy na aktualizację Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego 
  • 14 kwietnia 2014 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  
  • 5 października 2015 r. – podpisanie umowy na przygotowanie Koncepcji programowej 
  • 29 czerwca 2017 r. – podpisanie umowy na przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej 
  • 10 sierpnia 2017 r. – wydanie przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  
  • 11 września 2018 r. – złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej  
  • 30 września 2019 r. – wydanie przez Wojewodę Małopolskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej  
  • 16 kwietnia 2020 r. – podpisanie umowy na kontynuację projektowania i roboty budowlane
  • 10 czerwca 2020 r. – rozpoczęcie robót budowlanych

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}