W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód

Twój dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony? Zgłoś to jak najszybciej w urzędzie gminy albo przez internet.
Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po otrzymaniu twojego zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód.
Twój dowód osobisty został ukradziony? Wystarczy, że zgłosisz to policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia tego faktu policji.

Możesz unieważnić każdy swój dowód  zarówno e-dowód, jak i dowód wydany przed 4 marca 2019 roku.

Jeśli myślisz, że twój dowód jeszcze się odnajdzie, skorzystaj z innej usługi. Możesz czasowo zawiesić swój dowód i wycofać jego zawieszenie, kiedy go znajdziesz. Sprawdź, jak to zrobić – Zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego dowodu osobistego. Z tej usługi możesz skorzystać, wyłącznie jeśli zaginiony dowód jest e-dowodem wydanym po 4 marca 2019 roku.

Wyślij zgłoszenie

Informacje:

Jeśli chcesz zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego (eGO). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość.

Sprawdź, jak założyć profil zaufany.

Jeśli masz w swoim dowodzie wgrany dodatkowo kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, skontaktuj się z tym dostawcą. Usługa nie unieważni tego podpisu.

  • Każdy, kto zgubił dowód osobisty, czyj dowód został skradziony lub uległ uszkodzeniu.

    Jeżeli twój dowód osobisty został ukradziony, wystarczy, że zgłosisz to na policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia policji.

  • Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – przygotuj uszkodzony dowód.

    1. Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
    2. Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl.
    3. Zaloguj się profilem zaufanym.
    4. Wybierz, co chcesz zgłosić – utratę albo uszkodzenie dowodu. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu – dowiesz się, gdzie masz dostarczyć dowód (do urzędu, który go wydał).
    5. Kliknij przycisk Unieważnij dowód.
    6. System przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
    7. Wykorzystaj profil zaufany i potwierdź unieważnienie kodem SMS, który dostaniesz na numer telefonu przypisany do twojego profilu zaufanego.
    8. Status twojego dowodu od razu się zmieni w Rejestrze Dowodów Osobistych.
    9. Na swoją skrzynkę ePUAP dostaniesz zaświadczenie o zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
    10. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.

    Kiedy już zgłosisz utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – złóż wniosek o nowy dowód. Sprawdź, jak uzyskać nowy dowód osobisty.

    Otrzymajsz nowy dowód po unieważnieniu starego, zgłoszonego dokumentu. Pod tym linkiem sprawdzisz, czy dowód już został unieważniony.

  • Usługa jest bezpłatna.

  • Dokument zostanie unieważniony od razu, gdy zgłosisz jego utratę albo uszkodzenie. Nawet jeśli zrobisz to w dzień, w którym urząd nie pracuje, albo w nocy. Unieważnienie dowodu osobistego nie wymaga działania urzędnika – system sam zweryfikuje twoje dane. Po zgłoszeniu od razu dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Znajdziesz je w swojej skrzynce ePUAP.

    Zatrzymaj zaświadczenie – może ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

    Zaświadczenie, które otrzymasz na skrzynkę ePUAP, nie jest dokumentem tożsamości.

  • Jeżeli twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł – zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

    Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego.
    Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.

  • Każdy, kto zgubił swój swój dowód osobisty lub czyj dowód został skradziony, ewentualnie uszkodzony.

    • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu – otwórz plik w nowym oknie – wydrukuj go i wypełnij albo poproś o niego w konsulacie, a następnie wypełnij,
    • jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – przygotuj uszkodzony dowód,
    • inny dokument tożsamości, na przykład paszport – jeśli go masz.

    Jeśli składasz formularz pocztą lub faksem, przygotuj tylko:

    • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
    • jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – przygotuj uszkodzony dowód.
    1. Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Złóż formularz w najbliższym polskim konsulacie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz dokumenty.
    3. Formularz możesz wysłać też do najbliższego polskiego konsulatu pocztą lub faksem.

    Uszkodzony dowód wyślij pocztą albo zanieś do konsulatu.

    Kiedy już zgłosisz utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – złóż wniosek o nowy dowód. Sprawdź, jak uzyskać nowy dowód osobisty.

    Otrzymajsz nowy dowód po unieważnieniu starego, zgłoszonego dokumentu. Pod tym linkiem sprawdzisz, czy dowód już został unieważniony.

  • Formularz możesz złożyć:

    osobiście,
    pocztą,
    faksem.

    Złóż go w najbliższym polskim konsulacie albo tam go prześlij. Sprawdź adres konsulatu w kraju, w którym jesteś.

    Uszkodzony dowód wyślij pocztą albo zanieś do konsulatu.

     

  • Usługa jest bezpłatna.

  • Twój dowód osobisty będzie unieważniony najszybciej, jak to możliwe. Konsul przekaże sprawę do urzędu gminy, który wydał twój dowód. Kiedy urząd dostanie zgłoszenie – od razu go unieważni. 

    Jeżeli zgłosiłeś utratę osobiście w konsulacie – dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu osobistego.
    Jeżeli wysłałeś formularz pocztą lub faksem – koniecznie zaznacz w formularzu, że chcesz dostać drogą np. pocztową zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu,

    Zatrzymaj zaświadczenie – może ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

    Zaświadczanie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.

  • Jeżeli twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł – zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

    Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego.
    Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2019 14:35

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji