W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Regulamin Organizacyjny

Regulamin Organizacyjny KP PSP w Miechowie

§ 1. Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie, zwanej dalej „Komendą Powiatową”, określa szczegółową organizację Komendy Powiatowej, w tym:

  1. kierowanie pracą Komendy Powiatowej;
  2. strukturę organizacyjną Komendy Powiatowej;
  3. zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
  4. wzory pieczęci i stempli;
  5. liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych Komendy  Powiatowej.

§ 2.1. Komenda Powiatowa jest zakwalifikowana do V kategorii komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.

2. Komenda Powiatowa, jako jednostka organizacyjna Państwowej Straży Pożarnej działa na podstawie:

  1. art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży  Pożarnej (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1340 z późn. zm.) i zapewnia  obsługę Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie,
  2. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 143, poz. 1037 z późn. zm.),
  3. niniejszego regulaminu.
  4. Terenem działania Komendy Powiatowej jest obszar powiatu miechowskiego.
  5. Siedzibą Komendy Powiatowej jest miasto  Miechów.

 

 

§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:

KW PSP – Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie;

OSP - Ochotniczą Straż Pożarną;

JRG – Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;

KSRG – Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy;

SKKP – Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego w Miechowie;

BHP – Bezpieczeństwo i Higiena Pracy;

powiat – powiat miechowski;

pracownicy – członkowie korpusu służby cywilnej i pracownicy nie będący członkami korpusu służby cywilnej zatrudnieni w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie;

Zastępca Komendanta Powiatowego – Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie.

 

ROZDZIAŁ II

Kierowanie pracą Komendy Powiatowej

 

§ 4. 1. Do podpisu i aprobaty Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Miechowie, zwanego dalej „Komendantem Powiatowym”, zastrzega się dokumentację:

      1. dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki,  są przedkładane Komendantowi Powiatowemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
      2. kierowaną do KW PSP,  Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;
      3. pisma kierowane do senatorów i posłów;
      4. odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Zastępcy Komendanta Powiatowego, kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej oraz jej pracowników;
      5. zakresy czynności Zastępcy Komendanta Powiatowego, oraz pracowników
        i strażaków Komendy Powiatowej;
      6. zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu.
      7. władcze akty administracyjne wydawane przez Komendanta Powiatowego jako organu administracji publicznej.

 

  1. Zastrzega się do podpisu i aprobaty Zastępcy Komendanta Powiatowego:


   1) dokumentację z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek  organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1 lub wobec których kierownicy  komórek organizacyjnych uzyskali pisemne upoważnienie;

    2) druku polecenia wyjazdu służbowego dla Komendanta Powiatowego.

 

  1. Komendant Powiatowy lub Zastępca Komendanta Powiatowego przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu. Dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak wyżej Komendant podaje do powszechnej wiadomości poprzez wywieszenie jej na tablicy informacyjnej w budynku Komendy Powiatowej oraz zamieszczenie na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.

 

  4. Zasady funkcjonowania i pełnienia służby w KP PSP, SKKP i JRG określają regulaminy pracy i służby Komendy Powiatowej wprowadzone zarządzeniem Komendanta Powiatowego w oparciu o zarządzenie nr 5 Komendanta Głównego PSP z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie ramowego regulaminu służby w jednostkach organizacyjnych PSP oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego.

 

 

Rozdział III

Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej

 

         § 5.1. W skład Komendy Powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:

  1. Wydział ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, w tym Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego  – symbol PRZ,
  2. Sekcja ds. Finansów – symbol PF,
  3. Sekcja ds. Kwatermistrzowsko - Technicznych – symbol PT,
  4. Stanowisko Pracy ds. Organizacyjno-Kadrowych – symbol POK,
  5. Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza - symbol PJ.
  1. Zagadnienia obronne i ochrony informacji niejawnych (symbol spraw PSO) – realizowane są przez nieetatową wyodrębnioną komórkę organizacyjną do spraw ochrony informacji niejawnych zwaną dalej „pionem ochrony” podległą bezpośrednio  Komendantowi Powiatowemu.
  2. Zagadnienia Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (symbol spraw PB) – realizowane są przez  wyznaczoną osobę, która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
  3. Zadania pełnomocnika ochrony informacji niejawnych (symbol spraw POIN) wykonuje osoba wyznaczona, która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.

 

  1. Pełnomocnik ochrony kieruje nieetatową wyodrębnioną komórką organizacyjną do spraw ochrony informacji niejawnych zwaną dalej „pionem ochrony”.
  2. Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych, prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu Komendanta Powiatowego oraz prowadzenie archiwum Komendy Powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj.  przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów są powierzone osobie wyznaczonej  która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
  3. Zadania administratora bezpieczeństwa informacji wykonuje osoba wyznaczona, która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.
  4. Zadania oficera prasowego wykonuje osoba wyznaczona, która w realizacji tych zadań podlega bezpośrednio Komendantowi Powiatowemu.

 

         § 6.1. Komendantowi Powiatowemu podlegają bezpośrednio:

1)   Sekcja ds. Finansów – symbol - PF,

2)    Sekcja ds. Kwatermistrzowsko - Technicznych – symbol - PT

3)    Stanowisko Pracy ds. Organizacyjno-Kadrowych – symbol - POK,

4)    zagadnienia obronne i ochrony informacji niejawnych,

  5)    zagadnienia BHP.

2. Zastępca Komendanta Powiatowego nadzoruje:

  1. Wydział ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, w tym Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego – symbol  - PRZ,
  2. Jednostkę Ratowniczo - Gaśniczą – symbol  - PJ.

 

Rozdział IV

Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych

 

§ 7.1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.

2. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.

3. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych komendy rozstrzyga Komendant Powiatowy.

4. Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:

  1. planowanie i realizacja budżetu Komendy Powiatowej;
  2. podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
  3. sporządzanie programu działania oraz planu pracy Komendy Powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
  4. współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w Komendzie Powiatowej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi;
  5. współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami KSRG;
  6. współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
  7. załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje i organy władzy;
  8. realizowanie zaleceń pokontrolnych;
  9. realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
  10. realizowanie zadań w dziedzinie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
  11. opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
  12. wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie  podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
  13. przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej) i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania;
  14. prowadzenie kontroli wewnętrznej w tym działań kontrolnych w ramach systemu kontroli zarządczej;
  15. realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez Komendanta Powiatowego funkcji w powiatowym zespole zarządzania kryzysowego;
  16. współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
  17. realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji KSRG na obszarze powiatu.

 

        § 8. Do zadań Wydziału ds. Operacyjno - Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:

1. W zakresie spraw operacyjnych:

  1. analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia operacyjnego na obszaru powiatu oraz przygotowanie Komendy Powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także  nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczo gaśniczych;
  2. opracowywanie analizy zagrożenia oraz analizy zabezpieczenia operacyjnego;
  3. opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
  4. przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
  5. koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu;
  6. przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
  7. analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo - gaśniczych i innych jednostek KSRG oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
  8. zapewnienie funkcjonowania Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę ze Stanowiskiem Kierowania Komendanta Wojewódzkiego;
  9. sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
  10. współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
  11. przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować  w akcjach ratowniczych;
  12. nadzorowanie gotowości operacyjnej jednostek włączonych do KSRG, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie;
  13. aktualizacja danych dotyczących gotowości operacyjnej i podwyższonej gotowości operacyjnej;
  14. przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
  15. przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
  16. koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG;
  17. prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG  na obszarze działania;
  18. nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z Komendą Powiatową,
  19. bieżące informowanie osoby pełniącej funkcję oficera prasowego Komendanta Powiatowego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i  postępie akcji ratowniczych.
  20. planowanie czasu służby w wydziale.

 

2.  W zakresie spraw szkoleniowych:

 

1)      planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby Komendy Powiatowej i KSRG na obszarze powiatu;

2)     organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także 

        medycznego) członków Ochotniczych Straży Pożarnych w zakresie ratownictwa;

 

3. W zakresie spraw obronnych do zadań Wydziału ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:

1)      koordynowanie przedsięwzięć obronnych wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne Komendy Powiatowej,

2)      zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,

3)      prowadzenie kancelarii niejawnej.

 

4. W zakresie spraw łączności do zadań Wydziału ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:

  1. planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania Komendy Powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
  2. nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb Komendy Powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione;
  3. zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  4. współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań w zakresu ochrony ludności;
  5. analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania Komendy Powiatowej;
  6. koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek KSRG na obszarze działania Komendy Powiatowej;
  7. planowanie i wdrażanie w jednostkach KSRG na obszarze działania Komendy Powiatowej nowoczesnych technik  łączności;
  8. sporządzanie informacji i analiz z zakresu  łączności

 

5. W zakresie spraw informatyki do zadań Wydziału ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:

  1. analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie  sieci  informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy  Powiatowej;
  2. zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej  funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  3. nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania  dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi oraz innych systemów   wykorzystywanych w działalności Komendy Powiatowej;
  4. nadzór nad poprawnością funkcjonowania systemu SWD-ST na poziomie Komendy Powiatowej oraz aktualizowanie danych w w/w bazie w zakresie działania wydziału;
  5. współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik teleinformatycznych;
  6. planowanie i wdrażanie w jednostkach KSRG nowoczesnych technik informatycznych;
  7. sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
  8. wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
  9. systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w  urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej Komendy Powiatowej;
  10. realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
  11. administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
  12. utrzymanie w sprawności istniejących w Komendzie Powiatowej systemów teleinformatycznych;
  13. nadzór nad stroną internetową Komendy Powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.

 

6. W ramach zadań określonych dla Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego do zadań Wydziału ds. Operacyjno – Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:

  1. przyjmowanie, kwalifikowanie oraz w razie potrzeby przekazywanie zgłoszeń alarmowych;
  2. dysponowanie zasobów ratowniczych do działań ratowniczych;
  3. wspomaganie i koordynacja działań ratowniczych;
  4. bieżące analizowanie: informacji o zagrożeniach z systemów monitoringu podmiotów KSRG, gotowości operacyjnej, czasu interwencji w tym czasu dysponowania, przybycia, prowadzenia i zakończenia działań ratowniczych, przebiegu działań ratowniczych, rezerw materiałowych i sprzętowych podmiotu KSRG;
  5. informowanie przełożonych i organów administracji publicznej o rodzajach zagrożeń, prognozie ich rozwoju oraz skali i miejscu zdarzenia;
  6. uruchamianie procedur zwiększania stanu osobowego lub wprowadzania podwyższonej gotowości operacyjnej w jednostkach organizacyjnych PSP;
  7. uruchamianie awaryjnych planów ewakuacji dyspozytorów i dyżurnych operacyjnych oraz sprzętu technicznego w miejsca zastępcze;
  8. współdziałanie ze stanowiskiem kierowania, centrami powiadamiania ratunkowego oraz innymi centrami lub zespołami zarządzania kryzysowego;
  9. współdziałanie z grupami ratowniczymi wykonującymi zadania poza granicami państwa;
  10. korzystanie z map, systemów informatycznych oraz innych narzędzi niezbędnych do analizowania i prognozowania zagrożeń, a także do tworzenia i aktualizowania baz danych taktycznych i operacyjnych stosowanych podczas organizowania i prowadzenia działań ratowniczych oraz wspomagania procesów decyzyjnych;
  11. korzystanie z planów ratowniczych oraz innej dokumentacji wykorzystywanej podczas organizowania, prowadzenia i analizowania działań ratowniczych, organizacji odwodów operacyjnych lub wdrażania procedur właściwych dla zarządzania kryzysowego;
  12. przechowywanie dokumentacji i danych dotyczących przebiegu działań ratowniczych.

 

7. W zakresie spraw kontrolno-rozpoznawczych do zadań Wydziału ds. Operacyjno– Szkoleniowych i Kontrolno - Rozpoznawczych, należy w szczególności:

  1. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
  2. współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia   ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
  3. inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
  4. opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
  5. opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
  6. analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzenienia się;
  7. opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych  obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
  8. organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
  9. rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
  10. przygotowywanie projektu stanowiska Komendanta Powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
  11. przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
  12. wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
  13. wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
  14. nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania Komendy Powiatowej;
  15. opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
  16. nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z Komendą Powiatową.

§ 9. Do zadań Sekcji ds. Kwatermistrzowsko - Technicznych należy
w szczególności:

1. W zakresie spraw kwatermistrzowskich:

  1. administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
  2. opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego;
  3. prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów Komendy Powiatowej;
  4. dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń  i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Komendy Powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
  5. zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego na terenie powiatu (miasta) oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych;
  6. prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego Komendy Powiatowej;
  7. prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku;
  8. likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
  9. sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej;
  10. prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu Komendy Powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców JRG i kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  11. systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą ds. operacyjnych priorytetów w tym zakresie;
  12. realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków ze źródeł zagranicznych i innych;
  13. ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony cywilnej;
  14. bieżące nadzorowanie poprawności oraz aktualności funkcjonowania danych w systemie SWD-ST  w zakresie działalności sekcji.

 

2. W zakresie spraw technicznych:

  1. inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
  2. prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego i innego sprzętu będącego na wyposażeniu;
  3. obsługa transportowa komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej,
  4. prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami,  smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
  5. nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne Komendy Powiatowej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
  6. organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji użytkowych Komendy Powiatowej;
  7. wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego;
  8. nadzorowanie wykonywania okresowych badań sprzętu ratowniczego i specjalistycznego;
  9. prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego Komendy Powiatowej.

 

§ 10. Do zadań   Stanowiska pracy ds. Organizacyjno - Kadrowych należy w szczególności:

1. W zakresie spraw organizacyjnych:

  1. realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy Powiatowej;
  2. organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem Komendanta Powiatowego;
  3. opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i  wytycznych Komendanta Powiatowego;
  4. organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
  5. przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Komendy Powiatowej;
  6. opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  7. organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej i Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej;
  8. realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i  wniosków dla Komendy Powiatowej;

 

2. W zakresie spraw kadrowych:

  1. realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej Komendanta Powiatowego;
  2. przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w Komendzie Powiatowej w tym dowódcy Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej;
  3. opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w Komendzie Powiatowej;
  4. opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych Komendy Powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
  5. ewidencjonowanie pieczęci i stempli w Komendzie Powiatowej;
  6. prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów Komendy Powiatowej;
  7. sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  8. realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  9. analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego;
  10. planowanie i rozliczanie czasu służby i pracy strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  11. nadzór nad planowaniem i rozliczaniem czasu służby i pracy strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  12. bieżące nadzorowanie poprawności oraz aktualności funkcjonowania danych w systemie SWD-ST  w zakresie działalności stanowiska;

 

§ 11. Do zadań   Sekcji ds. Finansów należy w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru w imieniu Komendanta Powiatowego nad gospodarką finansową;
  2. prowadzenie rachunkowości Komendy Powiatowej;
  3. prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
    • wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Komendy Powiatowej
    • zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Komendę Powiatową,
    • przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
    • zapewnieniu terminowego ściągania należności;
  4. analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Komendy Powiatowej;
  5. prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
  6. nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku Komendy Powiatowej;
  7. prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych.

§ 12. Do zakresu działania Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej należy  w szczególności:

1.  W zakresie spraw ratowniczych:

  1. organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo - gaśniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
  2. dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;
  3. wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
  4. wykonywanie podstawowych czynności ratowniczo w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych;
  5. przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze działania;
  6.  współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
  7. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych,  poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
  8. udział w aktualizacji:
    1. stanu gotowości operacyjnej,
    2. procedur ratowniczych,
    3. dokumentacji ratowniczej;
  9. udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych;
  10. systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z sekcją ds. kwatermistrzowskotechnicznych  priorytetów w tym zakresie
  11. planowanie i rozliczanie  czasu służby strażaków JRG.

 

2. W zakresie spraw szkoleniowych:

  1.   prowadzenie doskonalenia zawodowego w JRG,
  2.   realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG,
  3. inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSRG na obszarze powiatu;
  4. organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków;

 

§ 13. Do zadań nieetatowego pionu ochrony należy  w szczególności:

  1. pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zwanego Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”,
  2. prowadzenie kancelarii niejawnej;
  3. zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
  4. kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie;
  5. opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
  6. planowanie i  prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych, zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej.

        § 14. W ramach zadań określonych dla spraw w zakresie zagadnień służby BHP do zadań należy w szczególności:

1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad  Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,

2) sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Powiatowemu co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy i służby

3) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla  zdrowia w środowisku pracy,

4) przedstawianie Komendantowi Powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

5) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,

6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami,
w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy/służby oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,

7)  uczestniczenie w pracach, powołanej przez Komendanta Powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką   Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, w tym zapobieganiem chorobom   zawodowym i wypadkom przy pracy.

 

                                                            ROZDZIAŁ V

 

Wzory pieczęci i stempli

 

§ 15. Komenda Powiatowa używa:

  1. urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej  Straży Pożarnej w Miechowie”;
  2. urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej  Straży Pożarnej w  Miechowie”;
  3. pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła  ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży  Pożarnej w  Miechowie”;
  4. stempla nagłówkowego o treści:

 

                /Godło/

       KOMENDA POWIATOWA

PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

                 w Miechowie

                woj. małopolskie

 

  1. innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych w odrębnych przepisach.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
25.11.2020 21:09 st. kpt. Tomasz Gajos
Wytwarzający/ Odpowiadający:
POK KP PSP Miechów
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Regulamin Organizacyjny 2.0 25.11.2020 21:50 st. kpt. Tomasz Gajos
Regulamin Organizacyjny 1.0 25.11.2020 21:09 st. kpt. Tomasz Gajos

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}