Kuwejt
Krótki opis gospodarki i jej struktury
- System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze
Gospodarka Kuwejtu zdominowana jest przez sektor wydobycia i przetwórstwa ropy naftowej. W 2017 r. rząd przyjął nową strategię rozwojową „Kuwait Vision 2035”, której celem jest przekształcenie Kuwejtu w regionalne centrum handlu i inwestycji, a także dywersyfikację źródeł dochodów. Kluczowe filary planowanych reform gospodarczych to: 1. Zrównoważona i zdywersyfikowana gospodarka; 2. Efektywna służba cywilna; 3. Zrównoważone środowisko życia 4. Rozwój infrastruktury 5. Wysokiej jakości służba zdrowia; 6. Kapitał ludzki 7. Wzmocnienie pozycji Kuwejtu w sferze dyplomatycznej, handlowej, kulturalnej, pomocy rozwojowej.
- Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB
Kuwejt jest jednym z dziesięciu największych producentów i eksporterów ropy na świecie – posiada około 6 % rezerw światowych. Dochody z przemysłu naftowego stanowią ok. 90-95% przychodów do budżetu państwa. Oszczędności ze sprzedaży ropy naftowej są gromadzone przez Kuwait Investment Authority (KIA), która zarządza aktywami najstarszego na świecie państwowego funduszu majątkowego Kuwait Sovereign Wealth Fund (Future Generation Fund). Jego aktywa szacowane są na około 1 bilion USD.
Pozostałe sektory, mające mniejsze znaczenie w tworzeniu PKB to: sektor finansowy, wytwórczy, budowlany, rolnictwo.
- Polityka kursowa
Politykę kursową prowadzi Bank Centralny. Dinar kuwejcki jest jedną z najsilniejszych walut świata. Waluta jest w pełni wymienialna, a kraj dysponuje znacznymi rezerwami walut zagranicznych i złota. Kurs dinara do 2007 r. był powiązany z amerykańskim dolarem. Aktualnie dinar powiązany jest z koszykiem walut, którego skład nie jest publicznie ujawniany.
- Surowce i technologie krytyczne
Zgodnie z danymi OPEC za rok 2024, Kuwejt posiada udokumentowane rezerwy ropy naftowej w wysokości 101 500 mln baryłek i rezerwy gazu ziemnego w ilości 1,784 bn m3.
- Stan infrastruktury
Transport w Kuwejcie opiera się głównie na transporcie samochodowym. Kuwejt posiada dobrze rozwiniętą sieć dróg, stan niektórych wymaga jednak modernizacji. Planowana jest budowa metra.
Kuwejt nie posiada infrastruktury kolejowej. Planowana jest budowa 111- kilometrowego odcinka kolei, będącego częścią mega projektu realizowanego przez 6 państw Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC). Jego celem jest połączenie państw członkowskich GCC siecią kolejową o długości 2177 km. Zakończenie całości prac zaplanowane jest na 2030 r., jednakże poszczególne kraje biorące udział w projekcie są na różnym etapie jego realizacji.
W Kuwejcie funkcjonuje 6 portów morskich. Najważniejsze z nich to Shuwaikh Port, Shuaiba Port (dysponuje infrastrukturą do załadunku ropy naftowej) oraz Doha Port.
Na koniec 2026 r. zaplanowano zakończenie prac związanych z budową Portu Mubarak Al. Kabeer – na wyspie Bubyian. Jest on jest częścią chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku, a także kuwejckiej strategii rozwojowej Kuwait Vision 2035. Zgodnie z podpisanym w lutym 2025 kontraktem, inwestycję ma realizować China State Constructions and Communications Corporation.
Kuwejt posiada tylko 1 port lotniczy do obsługi pasażerów. W 2026 r. planowane jest zakończenie prac związanych z rozbudową terminalu nr 2, która pozwoli na zwiększenie liczby obsługiwanych pasażerów do 25 mln rocznie.
- Kalendarz dni wolnych od pracy
Tydzień pracy zaczyna się w niedzielę i kończy w czwartek. Kalendarz najważniejszych świąt w roku 2025:
25 lutego – Święto Narodowe
26 lutego – Dzień Wyzwolenia
30-31 marca Eid Al Fitr (święto ruchome)
6-10 czerwca Eid Al Adha - święto (święto ruchome)
25 czerwca Islamski Nowy Rok - (święto ruchome)
Podstawowe dane makroekonomiczne
|
Podstawowe dane makroekonomiczne |
|||
|
|
2024 |
2025 (prognoza) |
2026 (prognoza) |
|
PKB nominalne (USD ceny bieżące) |
158,57 mld |
153,1 mld |
155,96 mld |
|
PKB (PPP) mld |
249,11 mld |
260,50 mld |
274, 53 mld |
|
Stopa wzrostu PKB (realna) |
-2,8% |
1,9% |
3,1% |
|
PKB per capita (nominalne) |
31 640 |
29 960 |
29 910 |
|
PKB per capita (PPP) |
49 710 |
50 960 |
52 650 |
|
Stopa inflacji (CPI) |
2,8% |
2,3% |
2,1 % |
|
Brak danych (IMF, World Bank) |
|||
|
Rating kredytowy Fitch/Moody's/S&P |
A1(Moody’s)/ |
AA-(Fitch)/A+ (S&P) |
|
|
6,8 mld (2023-2024) |
5,6 mld (2024-25) |
|
|
|
Dług publiczny (% PKB) |
7,2% |
12,3% |
13,5% |
Źródło: Międzynarodowy Fundusz Walutowy, World Bank
Dane demograficzne
|
Dane demograficzne IMF |
|
|
Liczba ludności (w mln.) |
5,11 |
|
Siła robocza (w mln) |
3 |
|
Rozmiar klasy średniej (%) |
51,9 (unescwa 2016) |
|
(% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa) |
Brak danych |
|
Brak danych (World Bank) |
|
|
Współczynnik HDI (2023) |
0,852 (classification: very high) poz. 52/193 |
Źródło: IMF,CIA Factbook, World Bank
Liczba ludności w Kuwejcie wynosi obecnie około 5 mln. 30 % stanowią obywatele Kuwejtu, pozostali mieszkańcy to migranci zarobkowi pochodzący głównie z krajów arabskich (około 28%) oraz Azji Południowo-Wschodniej (około 40%) i Afryki (1%). Dominującą religią jest islam, jej wyznawcy stanowią około ¾ społeczeństwa.
Handel zagraniczny i inwestycje
- Najważniejsi partnerzy handlowi
Partnerami eksportowymi Kuwejtu są Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Arabia Saudyjska, Indie, Japonia.
Kuwejtu importuje produkty głównie z UE, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Chin, USA.
Podstawowe produkty i usługi importowe i eksportowe
Najważniejsze towary eksportowe: ropa naftowa i jej pochodne, gaz ziemny.
Najważniejsze towary importowe: produkty spożywcze, samochody, złoto, biżuteria, odzież, leki.
Główni inwestorzy
W związku z planami dywersyfikacji gospodarki i modernizacji państwa zapowiedzianymi w strategii rozwojowej „Kuwait Vision 2035”, Kuwejt wyraża zainteresowanie przyciąganiem inwestycji zagranicznych.
Większość z nich jest obecnie skupiona w sektorze ropy naftowej i gazu, nieruchomości/budownictwa i usług finansowych. Władze kuwejckie są również zainteresowane inwestycjami w obszarze turystyki, energii odnawialnej, technologii komunikacyjnych, elektryczności, służby zdrowia i edukacji.
Główni inwestorzy w Kuwejcie to Stany Zjednoczone i Chiny.
Instytucją odpowiedzialną za przyciąganie inwestycji zagranicznych jest KDIPA (Kuwait Direct Investment Promotion Authority).
Główne kierunki inwestycji zagranicznych
Portfelem inwestycji zagranicznych Kuwejtu kieruje Kuwait Investment Authority (KIA). KIA zarządza Funduszem Rezerwy Ogólnej Kuwejtu (GRF) i Funduszem Przyszłych Pokoleń (Future Generation Fund - FGF), a także wszystkimi innymi funduszami powierzonymi mu przez Ministerstwo Finansów w imieniu i na rzecz Państwa Kuwejt.
Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym
Kuwejt jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO) i OPEC.
Szczegóły dotyczące umów dwustronnych Kuwejtu można znaleźć na stronie internetowej Kuwejckiej Izby Handlowo- Przemysłowej https://www.kcci.org.kw/newweb/.
Pozycja kraju w rankingach
|
Pozycja kraju w rankingach |
||
|
|
pkt |
pozycja |
|
Corruption Perception Index (Transparency International) - 2024 |
46 |
65/180 |
|
Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization) - 2024 |
|
71/133 |
|
Economic Freedom Index (Heritage Foundation) - 2025 |
59,9 |
88/184 |
Relacje dwustronne
- Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne
|
Obroty handlowe |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
import |
11 353 969 |
15 541 492 |
293 283 248 |
189 713 888 |
|
eksport |
105 663 005 |
116 841 424 |
119 995 622 |
135 889 755 |
|
saldo |
94 309 036 |
101 299 932 |
-173 287 626 |
-53 824 133 |
Baza traktatowa https://traktaty.msz.gov.pl/umowa-1
Relacje z UE
Relacje między UE a Kuwejtem ożywiły się w ostatnim czasie. Kuwejt był pierwszym krajem Zatoki, który podpisał w lipcu 2016 r. umowę o współpracy z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych (ESDZ). Umowa ta stanowi platformę regularnych konsultacji politycznych dotyczących wspólnych wyzwań regionalnych na Bliskim Wschodzie i poza nim. Przewiduje również konsultacje sektorowe w dziedzinie energetyki (w tym czystej i odnawialnej energii), bezpieczeństwa i zwalczania terroryzmu, współpracy rozwojowej oraz innych obszarów wspólnego zainteresowania.
W lipcu 2025 r. państwa członkowskie UE uzgodniły, że Unia może rozpocząć negocjacje z każdym z sześciu krajów Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC), w tym z Kuwejtem, w celu zawarcia dwustronnych umów o partnerstwie strategicznym (SPA). Celem umów SPA jest stworzenie ambitnych, nowoczesnych, kompleksowych i skutecznych ram współpracy dwustronnej, dostosowanych do wspólnych priorytetów i celów UE oraz każdego kraju GCC.
Data aktualizacji: 2025