W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wiza typu D – złożenie wniosku

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o wydanie wizy musisz złożyć osobiście. Placówka dyplomatyczna nie przyjmuje wniosków nadesłanych faksem, listownie lub pocztą elektroniczną.

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę w sprawie złożenia wniosku wizowego umów się w systemie e-konsulat. Najpierw jednak skontaktuj się z nami telefonicznie +371 6 703 15 14 w celu ustalenia dogodnego terminu. Wówczas udostępnimy ten termin w systemie e-konsulat.
Pamiętaj, że wniosek o wizę musisz złożyć nie później niż na dwa tygodnie przed planowanym wyjazdem.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

1.    Wypełniony w systemie e-konsulat, wydrukowany i podpisany formularz wizowy;
2.    Kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. Zdjęcie powinno być:

a.    ostre, wykonane na białym tle i wydrukowane na papierze wysokiej jakości,
b.    nie starsze niż 6 miesięcy,
c.    zrobione na wprost, pokazujące wyraźnie oczy i twarz z obu stron od czubka głowy do górnej części barków tak, aby twarz zajmowała 70-80% zdjęcia. Do fotografii należy zdjąć nakrycie głowy.

3.    Paszport wydany w ciągu ostatnich 10 lat, ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego powrotu, posiadający minimum 2 wolne strony przeznaczone na wizy.  
4.    Kopia strony w paszporcie, na której znajdują się dane osobowe i zdjęcie.
5.    Ubezpieczenie zdrowotne, ważne na terytorium Unii Europejskiej na kwotę nie mniejszą niż 30 000 EUR.  
6.    Kopia dokumentu tożsamości potwierdzającego legalne zamieszkanie na terenie okręgu konsularnego placówki, w której ubiegasz się o wizę.
7.    Potwierdzenie posiadania środków finansowych w formie ustalonej przez placówkę.
8.    Dokument potwierdzający zakwaterowanie (np. oficjalne zaproszenie lub rezerwacja hotelu).
9.    Dokumenty potwierdzające cel pobytu na terytorium RP.

Dodatkowo, przy wnioskach wizowych dla osób niepełnoletnich przedstaw:

  • Pisemną, poświadczoną notarialnie zgodę rodzica/rodziców na złożenie wniosku wizowego. Jeżeli jest tylko jeden opiekun, należy to udokumentować, przedkładając akt urodzenia, orzeczenie sądowe o przyznaniu wyłącznej władzy rodzicielskiej lub akt zgonu drugiego rodzica;
  • Paszporty rodziców – oryginał i kopia;
  • Akt urodzenia – oryginał i kopia.

Jeśli dziecko jest wpisane do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego – złóż oddzielny wniosek wizowy. Wiza zostanie wklejona do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego.

Pamiętaj:

  • Wniosek o wizę musisz składać w placówce dyplomatycznej, której okręg konsularny obejmuje miejsce Twojego stałego zamieszkania. 
  • Z reguły wyżej wymienione dokumenty są wystarczające do wydania decyzji, ale konsul może poprosić o dodatkową dokumentację.
  • Konsul ma prawo zaprosić aplikującego o wizę na rozmowę do urzędu, ale nie musi tego robić.
  • Wizy typu D pozwalają na przebywanie w innych krajach strefy Schengen przez 90 dni w każdym 180-dniowym okresie. Oznacza to, że możesz przebywać legalnie w strefie Schengen, wyłącznie jeśli w okresie ostatnich 180 dni Twój pobyt w krajach strefy nie przekroczył 90 dni.  
  • Wiza typu D może zostać wydana z maksymalnie rocznym okresem ważności.
  • Pamiętaj, że wiza nie gwarantuje wjazdu na terytorium Polski – ostateczną decyzję zawsze podejmuje Straż Graniczna.
Ile zapłacisz?

Za złożenie i rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy krajowej zapłacisz 80 EUR. Płatność tylko przelewem bankowym.

Dane konta:

Polijas Republikas vēstniecība Latvijā, Mednieku iela 6b, Rīga, LV-1010
AS „SEB Banka”, kod SWIFT: UNLALV2X
Nr konta EUR: LV62UNLA0002901072003

Jeżeli jesteś obywatelem Białorusi (do 31.12.2020 r.) lub Ukrainy, Twój wniosek zostanie rozpatrzony bezpłatnie.

Opłata za wniosek wizowy nie podlega zwrotowi niezależnie od decyzji konsula. 

INFORMACJA O ZASADACH UBIEGANIA SIĘ O ZWROT OPŁAT ZA STUDIA W PRZYPADKU NIEUZYSKANIA WIZY POZWALAJĄCEJ NA WJAZD DO POLSKI W CELU PODJĘCIA LUB KONTYNUACJI STUDIÓW

Warunki pobierania opłat za usługi edukacyjne przez uczelnie publiczne określa ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a w przypadku uczelni niepublicznych wynikają one z wewnętrznych regulaminów tych uczelni.

Studenci przyjęci na studia zawierają z uczelniami umowy, których zapisy zawierają szczegółowe warunki związane z procesem przyjęcia na studia, przebiegiem studiów, w tym postanowienia dotyczące wysokości opłat oraz zasady zwrotu uiszczonych opłat. Kandydaci na studia powinni szczegółowo zapoznać się z tymi dokumentami, a zwłaszcza z zapisami dotyczącymi zasad uzyskiwania zwrotu wniesionych opłat za studia.

Kwestie dotyczące zwrotu opłat są rozwiązywane bezpośrednio między studentami a uczelniami. Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Ambasady RP, jak również Konsulaty RP nie pośredniczą w kontaktach pomiędzy studentem a uczelnią, ani nie dysponują narzędziami prawnymi pozwalającymi na uzyskanie przez cudzoziemca, który otrzymał odmowę wydania wizy studenckiej zwrotu uiszczonych przez niego opłat za studia.

Jeżeli uczelnia nie wywiązuje się z postanowień umowy zawartej ze studentem, w szczególności nie dokonała zwrotu opłaty w przypadku, gdy umowa tak przewidywała, roszczeń w sprawach opłat studenckich można dochodzić wyłącznie na drodze cywilnoprawnej.

INFORMATION ABOUT REFUNDING STUDENT FEES IN CASE OF RECEIVING A VISA REFUSAL IN ORDER TO START OR CONTINUE STUDIES

The charging fees issues for educational services by public universities are regulated in the Act of 20 July 2018, Law on Higher Education and Science, and in the case of non-public universities, they result from the internal regulations of these universities.

Students conclude civil law contracts with universities, which contain special conditions related to the admission process, the course of studies, as well as provisions regarding the amount of the fees and the rules related to the fee refunds. Candidates for studies should carefully study these documents in detail, in particular the provisions on the rules for obtaining the refund of the paid tuition fees.


Refund issues are settled between students and universities. The Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Poland, the Embassies of the Republic of Poland, as well as the Consulates of the Republic of Poland do not mediate in issues between the student and the university and do not have legal measures allowing a foreigner, who has been refused a student visa, to obtain a refund of the tuition fees.


If the university fails to comply with the provisions of the contract concluded with the student, in particular, it has not refunded the fee, claims regarding student fees may only be pursued through civil law.

 

Jaki jest termin realizacji?

Decyzja o wydaniu wizy wydawana jest w ciągu 15 dni roboczych licząc od dnia dokonania opłaty. W razie konieczności szczegółowego sprawdzenia dokumentów rozpatrzenie wniosku może zostać przedłużone do 30 dni. W pilnych i uzasadnionych przypadkach decyzja może być podjęta w ciągu trzech dni roboczych.

Jak odbierzesz dokumenty?

O decyzji konsula zostaniesz poinformowany telefonicznie. Umówisz się wówczas na odbiór dokumentów w Wydziale Konsularnym Ambasady.

Jak możesz się odwołać?

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją konsula, przysługuje Ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej. Musisz złożyć go w siedzibie urzędu, który wydał decyzję wizową, w przeciągu 14 dni od jej otrzymania.

Opłata za złożenie takiego wniosku wynosi 80 EUR.

Na spotkanie w celu złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej umów się telefonicznie pod numerem +37167031514.

Cofanie lub unieważnianie wizy Schengen

Jeśli otrzymałeś decyzję o cofnięciu lub unieważnieniu wizy Schengen, z którą się nie zgadzasz, przysługuje ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jeśli jednak sam wystąpiłeś o cofnięcie wizy Schengen i konsul przychylił się do tego wniosku nie przysługuje Ci prawo do odwołania się od takiej decyzji.  

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez konsula powinien być złożony w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen w siedzibie urzędu, który wydał decyzje.

Na spotkanie w celu złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej umów się telefonicznie pod numerem +37167031514.

Wniosek po ponowne rozpatrzenie sprawy w przypadku cofnięcia lub unieważnienia wizy Schengen jest bezpłatny.

Skarga na odmowę wydania wizy Schengen, decyzję o cofnięciu lub unieważnieniu wizy Schengen oraz na działalność konsula w tym zakresie

Jeśli konsul po rozpatrzeniu Twojego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wydał ponowną decyzję o odmowie wydania wizy, jej unieważnieniu lub cofnięciu, z którą się nie zgadzasz przysługuje Ci skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skargę należy przekazać za pośrednictwem konsula, który podjął decyzję w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.

Przekazując skargę konsulowi nie wnosisz do konsula żadnej opłaty, jednak postępowanie przed sądami administracyjnymi podlega opłatom. Musisz więc liczyć się z tym, że zostaniesz wezwany przez sąd do uiszczenia opłaty sądowej. Informacje dotyczące wysokości opłat sądowych w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego oraz możliwości ubiegania się o zwolnienie z kosztów postępowania oraz języka postępowania znajdują się na poniższej stronie:

http://bip.warszawa.wsa.gov.pl/133/wpis-sadowy-zasady-dokonywania-wpisu.html

{"register":{"columns":[]}}