W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podmioty udzielające nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego

Doradcy obywatelscy to profesjonaliści uprawnieni do świadczenia porad obywatelskich. Doradca obywatelski musi mieć ukończone studia wyższe, ale nie muszą być to studia prawnicze. Kierunki studiów, które oferują edukację przydatną do wykonywania zawodu doradcy obywatelskiego to między innymi psychologia, dziennikarstwo, kulturoznawstwo, pedagogika, politologia, praca socjalna, profilaktyka społeczna czy socjologia.

Aby otrzymać uprawnienia do wykonywania zawodu doradcy obywatelskiego, należy odbyć 70-godzinny kurs przygotowujący. Kursy prowadzone są przez wykwalifikowany podmiot szkolący, którym jest Związek Biur Porad Obywatelskich (ZBPO). Zarówno zajęcia, jak i egzaminy odbywają się w formie zdalnej, za pośrednictwem komunikatora internetowego Zoom oraz platformy edukacyjnej Moodle.

Szkolenie na doradcę obywatelskiego ma na celu przygotowanie uczestników do wspierania beneficjentów w samodzielnym rozwiązaniu kryzysowych sytuacji. Zgodnie z ustawą kurs obejmuje 70 godzin zajęć z zakresu poradnictwa obywatelskiego, z których co najmniej:

  • 15 godzin poświęcone jest na zajęcia z metodyki pracy doradcy,
  • 20 godzin dotyczy zagadnień związanych z poradnictwem dla osób zadłużonych.

Pozostałe 35 godzin szkolenia merytorycznego może zostać poświęcone tematyce zabezpieczenia społecznego, spraw mieszkaniowych, dziedziczenia, własności, prawa pracy, spraw rodzinnych, postępowania cywilnego, karnego i administracyjnego.

Szkolenie zakończone jest egzaminem. Wszyscy uczestnicy, którzy pomyślnie zdadzą egzamin, otrzymają zaświadczenie potwierdzające wiedzę i umiejętności potrzebne do świadczenia poradnictwa obywatelskiego.

Szczegółowe informacje dotyczące szkoleń i egzaminów znajdują się w programie szkoleń oraz regulaminie na stronie ZBPO.

Punkty nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego

Punkty pomocy prowadzone przez organizacje pozarządowe obsadzane są w sposób transparentny, pozwalający na wyłonienie takich podmiotów, które są w stanie zapewnić najlepszą możliwą jakość usług. Organizacje pozarządowe wyłaniane są na podstawie konkursów, których ramy zakreślają odpowiednie ustawy. Do konkursu mogą podejść wyłącznie podmioty wpisane na prowadzone przez wojewodów listy organizacji uprawnionych do świadczenia usług nieodpłatnej pomocy na terenie danego województwa. Niezbędnymi warunkami by organizacja uzyskała i utrzymała wpis na listę podmiotów uprawnionych są:

  • co najmniej dwuletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań wiążących się z udzielaniem pomocy w odpowiedniej dziedzinie;
  • posiadanie odpowiednio wykwalifikowanej kadry;
  • gwarancja należytego wykonania zadania, w szczególności w zakresie zapewnienia: poufności, profesjonalizmu, rzetelności i przestrzegania zasad etyki;
  • stosowanie opracowanych standardów obsługi i wewnętrznego systemu kontroli jakości.

W ramach nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego funkcjonują punkty z dyżurami specjalistycznymi, na których przyjmują profesjonaliści ze szczególnym doświadczeniem w danej dziedzinie. Dyżury specjalistyczne mają na celu wykorzystanie wiedzy i doświadczenia profesjonalistów systemu oraz zapewnienie kompleksowej pomocy na terenie całej Polski, dzięki możliwości skorzystania z porady zdalnej. Wspomniane specjalizacje to między innymi pomoc rodzinom wychowującym dzieci z niepełnosprawnością, pomoc ofiarom przemocy wobec kobiet i dzieci, ochrona danych osobowych czy mediacja.

Zapoznaj się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi dyżurów specjalistycznych z nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i nieodpłatnej pomocy prawnej w zakładce Dyżury specjalistyczne

{"register":{"columns":[]}}