Marcin Kłys
Kolejnym artystą prezentującym swoje prace na wystawie Absolwenci #1 jest Marcin Kłys.
Twórca urodził się w 1971 roku w Łodzi. Ukończył łódzką Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego na Wydziale Edukacji Wizualnej. W 2009 roku uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Tomasza Chojnackiego. W swoim dorobku artystycznym ma kilkanaście wystaw zbiorowych - m.in. „Pierwszy Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców” (2014); wystawa najlepszych dyplomów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w Centralnym Muzeum Włókiennictwa (2010); „Wszystkie pokolenia myślą WOLNY TYBET” – Łódź (2008); „Anregungen aus Bełchatów” – Kolonia w Niemczech (1997); „Świetlistość” – Forum Fabricum w Łodzi (1996). Dwukrotnie brał udział w wydarzeniu Otwarte Pracownie Artystyczne (2002 i 2003) oraz trzykrotnie w Otwartej Wystawie (2006, 2007, 2008). Jego prace zostały wykorzystane w publikacji z okazji dwudziestolecia istnienia Wydziału Edukacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 2013 roku należy do Stowarzyszenia Artystycznego EL-ART.
O swojej twórczości Marcin Kłys mówi:
„W moich obrazach pragnę zawrzeć zarówno przedstawienie rzeczywistości, jak również moje przeżycie związane z malowaniem. Realizm przedstawienia nie jest dla mnie najważniejszy, ważniejsza jest dla mnie intuicja, uczucia przedstawione za pomocą środków malarskich”.
Natomiast krytyczka sztuki, Karolina Jabłońska, pisała o jego twórczości:
„Celem Kłysa nie jest oddanie rzeczywistości, lecz zbudowanie przy pomocy środków malarskich harmonijnej całości, zakomponowanie płaszczyzny i pokazanie na niej przestrzeni. Aluzyjność w jego pracach nie jest zamierzona, ale artysta jej nie unika i świadomie rozpoczyna dialog ze swoim dziełem, pozwalając na to by pejzaż czy też martwa natura zostały wydobyte spośród przenikających się form. Możliwe jest to jedynie dzięki ogromnej wrażliwości i intuicji, którą ten twórca bez wątpienia posiada. Obrazy Marcina Kłysa można rozpatrywać zarówno w kategorii abstrakcji, jak i prac przedstawiających – w zależności od tego, co chcemy w nich dostrzec, a tym samym, co pragniemy odnaleźć w obrazie”.