Panel dyskusyjny: nauczyciel-rzeźba-uczeń - 14.03.2025
26.03.2025
14 marca uczestniczyłyśmy w panelu dyskusyjnym NAUCZYCIEL-RZEŹBA-UCZEŃ, któremu towarzyszył finisaż wystawy poplenerowej „Ogród”. Uczestnikami spotkania były osoby uczące rzeźby w liceach plastycznych, a także kadra kierownicza szkół oraz Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. CEA wspólnie z gospodarzem spotkania, czyli ASP we Wrocławiu, jest organizatorem tych cyklicznych spotkań.
Są one ważne, gdyż myślenie o edukacji artystycznej zakłada kształtowanie podstaw programowych i treści nauczania, a także tworzenie warunków technicznych dla prowadzonych zajęć i realizowanych dyplomów. Sprawa jest szczególnie istotna w przypadku szkolnych pracowni rzeźby. Z tego powodu sądzę, że te spotkania są niezbędne.
Panel dyskusyjny zakładał pięć prelekcji z zakresu dydaktyki rzeźby. Prezentowały się osoby uczące w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. C. K. Norwida w Lublinie, Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. E. Mendelssohna w Olsztynie, Liceum Sztuk Plastycznych im. L. Kopystyńskiego we Wrocławiu, a także dydaktycy z ASP Wrocław.
Podczas prezentacji na bieżąco mieliśmy możliwość zabierania głosu i komentowania. Wywiązały się bardzo ciekawe dyskusje, które przybliżyły wszystkim zebranym specyfikę pracy naszej grupy zawodowej. Wystawa natomiast prezentowała prace przestrzenne i półprzestrzenne osób uczących w tych szkołach, w których specjalnością jest rzeźba.
Jesteśmy obecnie pomiędzy Ogólnopolskim Przeglądem Plastycznym a egzaminami dyplomowymi. Nowe doświadczenia, potrzeba ciągłego doskonalenia oraz rozwijania warsztatu pracy – to codzienność nas, osób uczących i kształtujących młodzież. Takie spotkania międzyszkolne pomagają nam w doskonaleniu własnych kompetencji.
Joanna Kierzkowska-Kłys