Powrót

Komunikat prasowy dotyczący postępowania Prokuratury Rejonowej w Zamościu sygn. 4189-4.Ds.1959.2025 związanego z budową łuku triumfalnego w Tomaszowie Lubelskim.

25.11.2025

Do Prokuratury Okręgowej w Zamościu z Prokuratury Krajowej w marcu 2025r., według właściwości miejscowej, skierowano anonimową korespondencję zawierającą zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa z art. 305 k.k. poprzez nieprzeprowadzenie postępowania o zamówienie publiczne na roboty budowlane przy budowie łuku triumfalnego upamiętniającego pobyt Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim.

Tomaszów Lubelski

Przedmiotowe zawiadomienie przekazano według właściwości miejscowej i rzeczowej do Prokuratury Rejonowej w Tomaszowie Lubelskim.

Następnie Prokurator Okręgowy w Zamościu, uwzględniając wniosek Prokuratora Rejonowego w Tomaszowie Lubelskim o wyłączenie od prowadzenia postępowania w niniejszej sprawie (złożony po weryfikacji przez Policję przytoczonych w zawiadomieniu okoliczności), przekazał prowadzenie postępowania innej jednostce organizacyjnej – Prokuraturze Rejonowej w Zamościu.

Postanowieniem z dnia 6 listopada 2025r. Prokuratura Rejonowa w Zamościu, w sprawie sygn. 4189-4.Ds.1959.2025, po przeprowadzeniu postępowania, umorzyła śledztwo w sprawie udaremniania w okresie od 9 kwietnia 2021r. do 12 listopada 2021r. w Tomaszowie Lubelskim przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne na roboty budowlane o wartości 262.627,69 zł przy budowie łuku triumfalnego upamiętniającego pobyt Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim, tj. o czyn z art. 305 § 1 k.k. -  wobec stwierdzenia, że czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego.

W sprawie ustalono m.in., iż w dniu 15 maja 2021r. zawarta została umowa przez Stowarzyszenie Samorządów Powiatu Tomaszowskiego z ustalonym wykonawcą o wykonanie łuku triumfalnego w technologii żelbetu monolitycznego na działce nr 62/12 ark 30 w Tomaszowie Lubelskim. Zakres robót i technologia wykonania określone zostały w ofercie wykonawcy stanowiącej załącznik nr 1 będący integralną częścią umowy. Prace wykonywane były etapami, po każdym z nich wystawiana była faktura VAT. Końcowy odbiór robót nastąpił w dniu 12 listopada 2021r. Z wykonanych prac budowlanych wystawione zostały trzy faktury VAT na łączną kwotę 140.000 zł brutto. Ze sprawozdania finansowego Stowarzyszenia  za okres od 1 stycznia 2021r. do 31 grudnia 2021r. wynika, iż realizacja w/w projektu wyniosła 262.627,69 zł. W śledztwie ustalono, iż początkowo, w czasie gdy podpisywano umowę o wybudowanie pomnika, instalacja miała być w stanie tzw. „surowym”  bez dodatkowych elementów „upiększających”. W związku z otrzymaniem większych środków finansowych Stowarzyszenie podejmowało decyzje o zamawianiu dodatkowych elementów „upiększających” u różnych wykonawców. Na dodatkowe prace nie było konieczności wdrażania procedury przetargowej ponieważ te elementy zamawiane były w różnych podmiotach. Na koszt całej instalacji w łącznej kwocie 262.627,69 zł składał się koszt budowy samej instalacji tj. 140.000 zł oraz elementy „upiększające” łuk.

W ustalonym powyżej stanie faktycznym nie doszło zatem do wyczerpania znamion przestępstwa z art. 305 § 1 k.k. Zarówno koszt wykonania samego pomnika, jak i poszczególnych elementów „upiększających” jednostkowo nie przekroczył kwoty 130.000 zł netto, zatem przepisy ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych nie miały w niniejszym przypadku zastosowania. Z tych też względów postępowanie zostało umorzone.

Przedmiotowe postanowienie jest prawomocne.

 

Rzecznik Prasowy

Prokuratury Okręgowej w Zamościu

prokurator Rafał Kawalec

{"register":{"columns":[]}}