W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży

  1. Zadania Higieny  Dzieci i Młodzieży 

Stanowisko ds.  Higieny Dzieci i Młodzieży   sprawuje działalność z zapobiegawczego i bieżącego nadzoru nad placówkami oświatowo – wychowawczymi. Nadzoruje oraz prowadzi kontrole nad warunkami sanitarnymi w: szkołach, przedszkolach, żłobkach, klubach dziecięcych, innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi oraz w obiektach wypoczynku dzieci i młodzieży.

Działalność Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie higieny dzieci  i młodzieży   ma na celu zapewnienie odpowiedniego standardu higienicznego oraz zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu i wypoczynku dzieci i młodzieży w publicznych i niepublicznych szkołach oraz innych placówkach oświatowo-wychowawczych.

Pracownik Higieny Dzieci i Młodzieży   prowadzi kontrole sanitarne w ramach bieżącego nadzoru sanitarnego kontroluje przestrzeganie przepisów wymagań higienicznych i zdrowotnych.

  1. Pracownik Państwowej Inspekcji Sanitarnej podczas czynności kontrolnych:

Dokonuje  oceny istniejących warunków tj.:

  • terenu wraz z jego wyposażeniem i zabezpieczeniem ;
  • pomieszczeń: wentylacji, wyposażenia, powierzchni sal do ilości dzieci i młodzieży, urządzenia pomieszczeń sanitarnych, bazy sportowej.

W przypadku stwierdzonych nieprawidłowości podczas kontroli dąży do poprawy stanu sanitarnego:

  1. W zakresie higieny pomieszczeń pobytu ocenia się :

-stan techniczno-sanitarny ścian, sufitów, podłóg, stolarki okiennej i drzwiowej;
-stan techniczny  sprzętu i mebli, posiadanie certyfikatów, wyposażenie placówek w ergonomiczne meble zgodnie  z Polską Normą, ma to na celu eliminowanie wad postawy;                   
-powierzchnię użytkową pomieszczenia  przypadającą na 1 ucznia lub wychowanka
-ustawienie stołów i krzeseł  względem padającego światła dziennego
-odległość ławek od tablicy;                                 
-natężenie oświetlenia sztucznego i  naturalnego;                       
-wysokość pomieszczeń oraz usytuowanie poziomu podłogi względem przyległego terenu;
-mikroklimat pomieszczeń (wentylacja, temperatura);                        
-warunki do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego i rekreacji.

  1. W zakresie higieny procesów nauczania ocenia się :

-rozkład zajęć lekcyjnych – równomierne rozłożenie zajęć dydaktycznych i obciążenie ucznia w poszczególnych dniach tygodnia;                      
-rozpoczynanie i kończenie się  zajęć w poszczególnych dniach tygodnia;
-przerwy międzylekcyjne.                       

C. Prowadzi  nadzór nad substancjami i preparatami chemicznymi w szkołach. Kontrolą obejmuje się wszystkie gabinety chemiczne funkcjonujące w szkołach, aby posiadające preparaty i substancje chemiczne prowadzone były zgodnie z przepisami.

  1. Dokonuje się kontroli  gabinetów profilaktyki zdrowotnej i  pomocy  przedlekarskiej.
  2. Dokonuje oceny warunków zdrowotnych w pracowniach komputerowych w szkołach.
  3. Prowadzi ocenę realizacji ustawy antynikotynowej.
  4. Bezpieczeństwo sanitarne placówek oświatowo-wychowawczych oraz współpraca z innymi instytucjami

W ramach bieżącego nadzoru Państwowy Inspektor Sanitarny w Aleksandrowie Kujawskim opracowuje sprawozdania, informacje oceny i analizy w zakresie stanu bezpieczeństwa sanitarnego w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych oraz wypoczynku i rekreacji.

Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży współpracuje z innymi pionami Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej, jednostkami samorządowymi, organami i instytucjami. Współpraca prowadzona jest w celu podwyższenia standardów warunków higienicznych i zdrowotnych pobytu dzieci i młodzieży w placówkach nauczania i wychowania.

 

  1. Obiekty nowe, przebudowa obiektów istniejących

Projekt technologiczny lub budowlany obiektu, zlokalizowanego na terenie powiatu aleksandrowskiego można złożyć do uzgodnienia (lub zaopiniowania) pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Aleksandrowie Kujawskim. 

 

  1. Formalności z udziałem Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
  • Wymagane jest uzyskanieopinii dla placówek oświatowych (publiczne i niepubliczne przedszkola, punkty/zespoły przedszkolne), a także klubów dziecięcych Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Aleksandrowie Kujawskim o zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci.
  • Wymagane jest uzyskaniedecyzji dla żłobków Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Aleksandrowie Kujawskim o zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci.
  • Wymaganie uzyskania decyzjiPaństwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Aleksandrowie Kujawskim o zatwierdzeniu zakładu bez względu na formę opieki nad dziećmi (placówki oświatowe, działalność gospodarcza, żłobki/kluby dziecięce), prowadzenie działalności, polegającej na żywieniu dzieci.

 

Wnioski w ww. sprawach, tj. wydania opinii/decyzji, należy składać do sekretariatu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Aleksandrowie Kujawskim przy ul. Słowackiego 8a (I piętro, pokój nr 9).

 

  1. Przepisy prawne
  • Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jednolity Dz. U. z 2017r. poz. 1261z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2017r. Poz. 1257 z póżn. zm.)
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity Dz. U. Z 2017r. Poz. 2168 z późn. zm.)
  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (t. j. Dz.U. z 2017r. poz. 2198 z późn. zm.)

PRZEDSZKOLA:

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 1422 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie (WE) Nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29.04.2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UEL 139 z 30.04.2004r. z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tekst jednolity: Dz. U. 2018 r. poz. 151).

PUNKTY I ZESPOŁY PRZEDSZKOLNE:

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 1422 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2010 r. Nr 161 poz. 1080 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie (WE) Nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29.04.2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UEL 139 z 30.04.2004r. z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tekst jednolity: Dz. U. 2018 r. poz. 151).

PUNKTY OPIEKI NAD DZIEĆMI, POWYŻEJ 3 ROKU ŻYCIA, NIE BĘDĄCE

PLACÓWKAMI OŚWIATOWYMI (DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA):

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 1422 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie (WE) Nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29.04.2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UEL 139 z 30.04.2004r. z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tekst jednolity: Dz. U. 2018 r. poz. 151).

ŻŁOBKI:

  • Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tj. Dz. U. z 2016r. Poz. 157 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. z 2011r.Nr 68 poz. 368);
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014r. Poz. 925 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 1422 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie (WE) Nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29.04.2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UEL 139 z 30.04.2004r. z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tekst jednolity: Dz. U. 2018 r. poz. 151).

 

{"register":{"columns":[]}}