W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zakres działania

Zadania Pionu Nadzoru Sanitarnego

  1. Zapewnienie realizacji zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego.
  2. Współpraca pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy Stacji w ramach wykonywanych zadań.
  3. Współpraca z organami administracji publicznej.
  4. Prowadzenie promocji zdrowia.
  5. Opracowywanie ocen, analiz, zestawień i informacji dot. prowadzonych działań nadzorowych oraz formułowanie wniosków zmierzających do poprawy stanu sanitarnego w obszarze  swego działania.
  6. Rozpatrywanie skarg i wniosków.

Zadania Oddziału realizowane są odpowiednio przez sekcje i samodzielne stanowiska.

Zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Pionu Nadzoru Sanitarnego

Sekcja Nadzoru Epidemiologii

1) w zakresie bieżącego nadzoru epidemiologicznego:

  • dokonywanie analiz i oceny sytuacji epidemiologicznej,
  • opracowywanie ognisk chorób zakaźnych i prowadzenie nadzoru epidemiologicznego oraz wykonywanie dezynfekcji w ogniskach chorób zakaźnych,
  • opracowywanie ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych,
  • nadzór nad nosicielami chorób zakaźnych,
  • pobieranie próbek do badań epidemiologicznych;

2) w zakresie szczepień ochronnych:

  • nadzór nad wykonawstwem szczepień,
  • prowadzenie zaopatrzenia i nadzór nad dystrybucją szczepionek przeznaczonych do realizacji Programu Szczepień Ochronnych,
  • opracowywanie sprawozdań i analiz stanu uodpornienia dzieci i młodzieży;
  • prowadzenie ewidencji przychodu i rozchodu szczepionek oraz sporządzanie zbiorczych zapotrzebowań na szczepionki i sprawozdań z wykonanych szczepień;

3) w zakresie nadzoru sanitarnego nad placówkami służby zdrowia – przeprowadzanie kontroli 
    warunków higieniczno – sanitarnych, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz         pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne;


4) opiniowanie istniejących placówek medycznych oraz nowo powstałych punktów szczepień;

5) prowadzenie rejestracji chorób zakaźnych zgodnie Międzynarodową Klasyfikacją Chorób –    
    rewizja dziesiąta ICD-10 oraz Definicjami Chorób Zakaźnych w Unii Europejskiej;


6) rozpatrywanie spraw w zakresie odwołań od decyzji administracyjnych oraz skarg i zażaleń w I
    instancji;


7) przygotowywanie decyzji administracyjnych (w tym za kontrole i inne czynności, podczas
    których stwierdzono nieprawidłowości), opinii i postanowień;


8) współpraca z lokalnymi władzami w stanach zagrożenia (bioterroryzm, klęski żywiołowe) oraz
    sprawach dotyczących poprawy stanu sanitarno-epidemiologicznego.

Sekcja Nadzoru Bezpieczeństwa Żywności, Żywienia i Produktów Kosmetycznych
  1. nadzór sanitarny nad warunkami produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży środków spożywczych;
  2. nadzór nad bezpieczeństwem żywności;
  3. nadzór sanitarny nad warunkami żywienia ludzi w zakładach żywienia zbiorowego (zamkniętego i otwartego);
  4. nadzór sanitarny nad warunkami produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, kosmetyków oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi;
  5. kontrola środków transportu do przewozu środków spożywczych;
  6. pobieranie próbek środków spożywczych oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków do badań laboratoryjnych;
  7. opracowanie ognisk zatruć pokarmowych;
  8. udział w opiniowaniu technologii i odbiorze sanitarnym nowo uruchamianych obiektów;
  9. działania w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach i środkach żywienia zwierząt RASFF oraz europejskiego systemu informacji o produktach niebezpiecznych (RAPEX);
  10. opracowywanie bazy danych o podmiotach gospodarczych;
  11. rejestracja oraz zatwierdzanie, warunkowe zatwierdzanie, przedłużanie warunkowego zatwierdzania, zawieszanie oraz cofanie zatwierdzenia zakładów;
  12. rozpatrywanie odwołań, zażaleń i skarg związanych ze stanem sanitarnym obiektów oraz produkcją środków spożywczych, jako organ I instancji;
  13. współpraca z innymi organami kontroli, organizacjami społecznymi i służbami.
Sekcja Nadzoru Higieny Komunalnej

1) kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w zakresie:

a) higieny środowiska, a zwłaszcza wody do spożycia przez ludzi, czystości powietrza atmosferycznego, gleby i wód realizowana przez:

  • kontrolę urządzeń dostarczających wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz pobieranie próbek wody do badań laboratoryjnych (z ujęć wody, sieci rozdzielczej, miejsc czerpania wody przez odbiorców),
  • dokonywanie ocen analizy jakości wody oraz szacowanie ryzyka zdrowotnego konsumentów,
  • informowanie konsumentów o jakości wody,
  • wydawanie oceny higienicznej na zastosowanie materiału lub wyrobu używanego do uzdatniania i dystrybucji wody,
  • ocenę stanu sanitarno-technicznego kąpielisk i basenów kąpielowych (w tym pobieranie próbek do badań laboratoryjnych),
  • prowadzenie monitoringu powietrza atmosferycznego w zakresie zanieczyszczeń fizycznych i chemicznych,

b) utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, środków transportu publicznego, miejscowości i tras turystycznych, zaplecza szpitala;

2) nadzór nad wykonywaniem ekshumacji oraz transportu zwłok i szczątków ludzkich;

3) przyjmowanie i załatwianie próśb o interwencję mieszkańców powiatu;

4) tworzenie i systematyczne uzupełnianiu elektronicznej bazy danych monitoringu jakości wody (system woda - EXCEL i system NDWQM);

5) rozpatrywanie spraw w zakresie odwołań od decyzji administracyjnych oraz skarg i zażaleń w I instancji;

6) współdziałanie w wykonywaniu zadań z władzami administracyjnymi oraz innymi organami sprawującymi nadzór nad stanem sanitarnym powiatu.

 

 

Sekcja Nadzoru Higieny Pracy i Higieny Dzieci i Młodzieży

W zakresie działania Higieny Pracy

1) kontrola przestrzegania przepisów dotyczących warunków zdrowotnych środowiska pracy a zwłaszcza zapobiegania powstawania chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy w zakładach pracy:

  • przeprowadzanie wywiadów środowiskowych dotyczących chorób zawodowych, przygotowanie decyzji w tym zakresie oraz prowadzenie dokumentacji i statystyki chorób zawodowych,
  • prowadzenie działalności zapobiegającej powstawaniu chorób zawodowych,
  • nadzór nad zakładami stwarzającymi ryzyko powstawania chorób zawodowych,

2) kontrola warunków pracy pod względem narażenia na czynniki szkodliwe;

3) nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawnych w zakresie narażenia na czynniki rakotwórcze i ocena realizacji przez pracodawców przepisów prawnych w zakresie tych czynników;

4) nadzór nad dystrybucją oraz warunków pracy przy stosowaniu środków ochrony roślin;

5) kontrola przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o substancjach i preparatach chemicznych;

6) kontrola przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów ;

7) kontrola warunków pracy pracowników zawodowo narażonych na azbest;

8) nadzór nad warunkami pracy przy stosowaniu produktów biobójczych;

9) nadzór nad warunkami pracy pracowników narażonych na czynniki biologiczne;

10) kontrola warunków i ograniczeń wprowadzenia do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne określonych przepisami;

11) rozpatrywanie spraw w zakresie odwołań od decyzji administracyjnych oraz skarg i zażaleń w I instancji

12) współpraca z innymi inspekcjami w ramach zawartych porozumień.

W zakresie działania Higieny Dzieci i Młodzieży

  1. nadzór sanitarny i ocena higieniczna warunków nauki i wychowania w placówkach oświatowo-wychowawczych i ośrodkach wypoczynku dzieci i młodzieży;
  2. nadzór nad higieną nauczania zawodu w szkołach zawodowych i warsztatach szkolnych;
  3. nadzór nad substancjami i preparatami chemicznymi w szkolnych pracowniach chemicznych – ocena obciążenia i narażenia uczniów na czynniki szkodliwe występujące w czasie nauki;
  4. nadzór nad przygotowaniem i przebiegiem wypoczynku zimowego i letniego dzieci i młodzieży w placówkach stałych oraz w placówkach nauczania i wychowania;
  5. nadzór nad przestrzeganiem przepisów i obowiązujących norm w placówkach szkolno-wychowawczych, tj:
  • higieniczna ocena dostosowania mebli do wzrostu dzieci i młodzieży,
  • higieniczna ocena rozkładów zajęć lekcyjnych,
  • ocena warunków zdrowotnych w szkolnych pracowniach komputerowych,
  • typowanie obiektów do pomiarów natężenia oświetlenia sztucznego w salach zajęć i salach lekcyjnych dzieci i młodzieży;

6.  współpraca i współdziałanie w zakresie profilaktyki ze szkolną służbą zdrowia;

7.  koordynacja zadań w zakresie eliminowania czynników zagrażających zdrowiu dzieci i młodzieży oraz zjawisk utrwalających niepożądane i szkodliwe zachowanie w zakresie palenia tytoniu;

8.  nadzór nad przygotowaniem szkół do nowego roku szkolnego;

Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
  1. inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności z zakresu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia poprzez:

  1. popularyzację wiedzy o zdrowiu i jego ochronie poprzez działalność informacyjno – edukacyjną,

  2. kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych poprzez propagowanie zdrowego stylu życia, głównie racjonalnego odżywiania, aktywności fizycznej,

  3. zapobieganie uzależnieniom, szczególnie w zakresie używania substancji psychoaktywnych,

  4. popularyzowanie profilaktyki zapobiegania chorobom,

  5. nadzór i ocena działalności oświatowo-zdrowotnej prowadzonej przez placówki oświatowo-wychowawcze,

  6. współpraca z organizacjami, samorządami lokalnymi, podmiotami leczniczymi, mediami, organizacjami społecznymi i placówkami kulturalno – oświatowymi w zakresie działalności oświatowo-zdrowotnej,

  7. dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych,

  8. szkolenia koordynatorów interwencji programowych;

  1. wdrażanie i monitoring programów edukacyjno-zdrowotnych w placówkach nauczania i wychowania oraz propagowanie kampanii edukacyjno – zdrowotnych;

  2. wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych;

  3. realizacja działań w zakresie utrzymania systemu zarządzania;

  4. opracowywanie rocznego planu zasadniczych zamierzeń, analiz i informacji wynikających z działalności samodzielnego stanowiska pracy oraz sporządzenie wymaganych sprawozdań zgodnie z wyznaczonymi terminami, planowanie i realizacja celów i mierników w układzie zadaniowym;

  5. udział w szkoleniach oraz podnoszenie kwalifikacji przez samokształcenie;

  6. współpraca z komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji.

Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
  1. uzgadnianie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
  2. uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  3. wydawanie opinii odnośnie konieczności sporządzania raportów o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i określania ich zakresów;
  4. uzgodnienie warunków realizacji dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
  5. kontrola spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych w dokumentacji projektowej;
  6. wydawanie innych, wymaganych opinii, uzyskiwanych w procesie inwestycyjnym;
  7. kontrola spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych w trakcie budowy obiektów budowlanych;
  8. kontrola spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych w obiektach budowlanych przekazywanych do użytkowania na podstawie przepisów prawa budowlanego;
  9. sporządzanie i prowadzenie dokumentacji związanej z uzgodnionymi projektami oraz związanej z dopuszczeniem do użytku obiektów budowlanych;
  10. przeprowadzanie wizji lokalnych w terenie;
  11. kontrola budów w trakcie realizacji inwestycji;
  12. współpraca z Państwową Inspekcją Weterynaryjną w zakresie uzgadniania dokumentacji projektowej i uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów nadzorowanych przez Państwową Inspekcję Weterynaryjną;
Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Statystyki Medycznej
  1. prowadzenie rejestracji chorób zakaźnych zgodnie z „Definicjami przypadków chorób zakaźnych na potrzeby nadzoru epidemiologicznego” (wersja robocza NIZ PZH );
  2. opracowywanie i analiza danych statystycznych dotyczących chorób zakaźnych, pasożytniczych i zawodowych;
  3. rejestrowanie materiałów statystycznych i opracowywanie zbiorowych sprawozdań;
  4. nadzór nad opracowaniem sprawozdania o działalności kontrolno-represyjnej oraz w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego PSSE;
  5. realizacja działań w zakresie utrzymania systemu zarządzania;
  6. opracowywanie rocznego planu zasadniczych zamierzeń, analiz i informacji wynikających z działalności samodzielnego stanowiska pracy oraz sporządzenie wymaganych sprawozdań zgodnie z wyznaczonymi terminami, planowanie i realizacja celów i mierników w układzie zadaniowym;
  7. udział w szkoleniach oraz podnoszenie kwalifikacji przez samokształcenie;
  8. współpraca z komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji;
  9. współpraca z innymi organami kontroli.

 

{"register":{"columns":[]}}