W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Regulamin Organizacyjny

                     REGULAMIN ORGANIZACYJNY

POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ
                               W CIECHANOWIE

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

 

§ 1. Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w Ciechanowie, określa organizację wewnętrzną, zadania komórek organizacyjnych oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy w Powiatowej Stacji.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Powiatowej Stacji – należy przez to rozumieć Powiatową Stację Sanitarno- Epidemiologiczną w Ciechanowie;
  2. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
  3. statucie – należy przez to rozumieć Statut Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Ciechanowie;
  4. regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Ciechanowie;
  5. Powiatowym Inspektorze – należy przez to rozumieć Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie;
  6. Zastępcy Inspektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie;
  7. Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie;
  8. Zastępcy Dyrektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie;
  9. komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć oddział, sekcje oraz samodzielne stanowisko pracy jednoosobowe lub wieloosobowe.

 

 

§ 3. Powiatowa Stacja działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności:

  1. ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 195, oraz z 2022 r. poz. 655 i 1700);
  2. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974 i 1079);
  3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zmianami*[1]);
  4. statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie;
  5. niniejszego Regulaminu;
  6. innych przepisów obowiązujących podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami prowadzone w formie jednostki budżetowej.

§ 4. 1. Powiatowa Stacja jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym, finansowanym z budżetu Państwa w stosunku, do którego uprawnienia organu tworzącego posiada Wojewoda Mazowiecki.

2. Powiatowa Stacja ma swoją siedzibę w Ciechanowie, przy ul. Henryka Sienkiewicza 27.

3. Terytorialny zakres działania Powiatowej Stacji obejmuje miasto Ciechanów, miasto i gminę Glinojeck oraz gminy: Ciechanów, Gołymin, Grudusk, Ojrzeń, Opinogóra, Regimin i Sońsk.

4. Nadzór merytoryczny i instancyjny nad Powiatową Stacją sprawuje Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny.

§ 5. 1. Powiatowa  Stacja  świadczy  usługi  na  zlecenie  i  rzecz  osób  fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej
w zakresie badań, analiz i pomiarów i innych czynności przewidzianych przepisami prawa. Realizuje te działania w oparciu o przepisy obowiązującego prawa oraz zarządzenia Dyrektora.

2. Środki finansowe uzyskane w wyniku realizacji prac, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód budżetu państwa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

§ 6. 1. Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Powiatowy Inspektor, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie, będący równocześnie Dyrektorem.

2. Powiatowy Inspektor kieruje działalnością Powiatowej Stacji w sposób zapewniający jej prawidłowe funkcjonowanie oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

3. Powiatowy Inspektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Zastępcy Inspektora, Kierownika Oddziału, Głównego Księgowego, kierowników Sekcji i pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.

4. Zastępca Inspektora wykonuje swoje zadania w zakresie określonym przez Powiatowego Inspektora.

5. W czasie nieobecności Powiatowego Inspektora jego zadania w pełnym zakresie wykonuje Zastępca Inspektora.

§ 7. 1. Komórkami organizacyjnymi kierują kierownicy.

2. Kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni są przed bezpośrednim przełożonym, w szczególności za:

  1. dbałość o właściwy wizerunek Powiatowej Stacji i pozytywne postrzeganie jej przez klienta;
  2. formalno-prawną i merytoryczną poprawność załatwianych spraw;
  3. prawidłową i terminową realizację zadań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi Powiatowej Stacji;
  4. nadzór nad poprawnym merytorycznie i sprawnym wypełnianiem obowiązków służbowych przez podległych im pracowników;
  5. przestrzeganie przez podległych pracowników porządku i dyscypliny pracy;
  6. nadzór nad należytą pracą komórki organizacyjnej;
  7. bieżące monitorowanie celowego i oszczędnego wydatkowania środków finansowych, ujętych w planie wydatków komórki organizacyjnej oraz zapewnienie ścisłej współpracy w tym zakresie z Głównym Księgowym Powiatowej Stacji;
  8. podejmowanie inicjatyw w zakresie tworzenia aktów prawnych Dyrektora.

3. Kierownicy komórek organizacyjnych na czas swojej nieobecności ustalają osobę zastępującą.

4.  Pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy odpowiadają za zgodne z przepisami prawa, merytoryczne, właściwe i terminowe załatwianie spraw z zakresu swojej działalności.

5. Główny Specjalista do Spraw Systemu Jakości sprawuje nadzór nad utrzymywaniem i doskonaleniem systemu zarządzania Powiatowej Stacji.

6.  Szczegółowy zakres obowiązków kierowników komórek organizacyjnych oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy ustala Dyrektor, a pozostałym pracownikom Powiatowej Stacji, kierownicy podległych im komórek organizacyjnych.

§ 8. 1. Powiatowy Inspektor na czas swojej nieobecności oraz nieobecności Zastępcy Inspektora, może upoważnić samodzielnych kierowników organizacyjnych Powiatowej Stacji do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, postanowień, opinii, a także spraw warunkujących bieżące i prawidłowe funkcjonowanie Powiatowej Stacji.  

2. Powiatowy Inspektor w zakresie swoich kompetencji, może udzielać pełnomocnictw osobom fizycznym i prawnym do dokonywania określonych czynności cywilno-prawnych w jego imieniu.

§ 9. 1. Wewnętrzne przepisy regulujące sprawy o istotnym znaczeniu dla działania Powiatowej Stacji wydaje się w formie zarządzeń Dyrektora.

2. Zarządzenia podpisuje Dyrektor, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Dyrektora. Zarządzenia wymagają opinii prawnej radcy prawnego.

 

Rozdział 2

Struktura organizacyjna

 

§ 10. 1. W skład Powiatowej Stacji wchodzą następujące komórki organizacyjne  i samodzielne stanowiska pracy, posługujące się przy znakowaniu spraw i akt symbolami:

  1. Zastępca Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego     DZ;
  2. Oddział Ekonomiczno-Administracyjny, w którego skład wchodzi:
  1. Sekcja Administracyjno-Techniczna    ADM,
  2. Sekcja Finansowo-Księgowa    EKON,
  3. Sekcja Organizacji, Spraw Pracowniczych i Szkolenia     ORG,
  4. Stanowisko pracy Głównego Księgowego    GK;
  1.   Oddział Laboratoryjny, w którego skład wchodzi:     OL
  1. Sekcja Laboratoryjna Epidemiologii   EPL,
  2. Sekcja Laboratoryjna Higieny Komunalnej   HKL,
  3. Sekcja Laboratoryjna Higieny Pracy   HPL,
  4. Sekcja Laboratoryjna Higieny Żywności  HŻL,
  5. Stanowisko pracy do spraw Przyjmowania Próbek  PPP;
  1.     Oddział Nadzoru, w którego skład wchodzi:        ON
  1. Sekcja Epidemiologii  EPN,
  2. Sekcja Higieny Komunalnej  HKN,
  3. Sekcja Higieny Pracy  HPN,
  4. Sekcja Higieny Żywności i Żywienia  HŻN,
  5. Stanowisko pracy do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży  HDiM,
  6. Stanowisko pracy do spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego  ZNS;
  1.     Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia  OZiPZ;
  2.     Stanowisko pracy do spraw Informatycznych  INF;
  3.     Stanowisko pracy Radcy Prawnego  RP;
  4.     Stanowisko pracy Głównego Specjalisty do Spraw Systemu Jakości  GJ;
  5.     Stanowisko pracy do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy   BHP;
  6.    Stanowisko pracy do spraw Zarządzania Kryzysowego  ZK;
  7.    Stanowisko Inspektora Ochrony Danych   IOD.

2. Zasady podporządkowania komórek organizacyjnych odzwierciedla schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

§ 11. Przy Powiatowej Stacji działa organizacja związkowa – Komisja Zakładowa Nr 2208 NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze.

 

Rozdział 3

Zadania wspólne komórek organizacyjnych

§ 12. Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych należy w szczególności:

  1. współdziałanie w zakresie sprawnego przepływu informacji;
  2. inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań Powiatowej Stacji;
  3. planowanie zadań Powiatowej Stacji, opracowywanie na potrzeby Dyrektora oraz organów administracji rządowej, okresowych ocen, analiz, sprawozdań;
  4. usprawnianie organizacji metod i form pracy;
  5. działalność przeciwepidemiczna;
  6. działalność na rzecz profilaktyki chorób i promocji zdrowia;
  7. prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego;
  8. organizowanie szkoleń merytorycznych;
  9. rozpatrywanie petycji, skarg i wniosków;
  10. współpraca ze środkami masowego przekazu;
  11. współdziałanie z Głównym Księgowym przy wykonywaniu budżetu Powiatowej Stacji;
  12. współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w celu zapewniania sprawności funkcjonowania Powiatowej Stacji pod względem merytorycznym i administracyjnym;
  13. uczestniczenie w zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
  14. wprowadzanie informacji na stronę internetową, Biuletynu Informacji Publicznej, stronę intranetową;
  15. udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej.

 

Rozdział 4

Zadania poszczególnych komórek organizacyjnych

i pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy

§ 13. 1. Do zadań Sekcji Administracyjno-Technicznej należy w szczególności:

  1. prowadzenie i monitorowanie spraw związanych z planowaniem i realizacją zamówień publicznych;
  2. zawieranie umów z wykonawcami na świadczenie usług, realizację dostaw i robót budowlanych;
  3. nadzór nad prawidłowością zawieranych umów oraz okresem ich obowiązywania;
  4. monitorowanie spraw inwestycyjnych, napraw, remontów;
  5. opracowywanie sprawozdań z zamówień publicznych;
  6. gospodarka środkami trwałymi oraz ich ewidencja;
  7. realizowanie i koordynowanie zadań związanych z gospodarką inwentarzową;
  8. prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Powiatowej Stacji;
  9. nadzór nad utrzymaniem budynków, pomieszczeń oraz otoczenia Powiatowej Stacji
    w należytym porządku;
  10. realizowanie zadań w zakresie transportu osób i towarów;
  11. opracowywanie planów potrzeb w zakresie wyposażenia, zaopatrzenia oraz dostaw usług na podstawie wniosków komórek organizacyjnych;
  12. nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem urządzeń i systemów technicznych;
  13. nadzór nad właściwą eksploatacją instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej;
  14. realizacja prac gospodarczych, technicznych;
  15. realizacja zadań w zakresie obrotu środkami materiałowymi;
  16. administrowanie nieruchomością;
  17. zatwierdzanie pod względem merytorycznym dokumentów dotyczących wydatków związanych z mediami;
  18. monitorowanie okresowych przeglądów technicznych, budowlanych, instalacji elektrycznej i gazowej, przewodów kominowych i wentylacyjnych, sprzętu przeciwpożarowego;
  19. prowadzenie gospodarki odzieżą ochronną i roboczą;
  20. prowadzenie kart przekazania odpadów i ewidencji w rejestrze Bazy Danych Odpadowych (BDO) oraz opracowywanie sprawozdawczości z nią związanej.

2. Do zadań Sekcji Finansowo - Księgowej należy w szczególności:

  1. planowanie i bieżąca analiza z wykonania budżetu jednostki;
  2. prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki;
  3. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów Powiatowej Stacji;
  4. sporządzanie sprawozdań budżetowych, statystycznych i finansowych;
  5. egzekucja należności pieniężnych;
  6. prowadzenie kasy jednostki;
  7. prowadzenie dokumentacji płacowej zatrudnionych pracowników i sporządzanie list wynagrodzeń;
  8. obliczanie zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa;
  9. naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
  10. rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku VAT;
  11. rozliczanie składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
  12. prowadzenie ewidencji magazynu szczepionek;
  13. ewidencja bloczków mandatowych;
  14. bieżąca obsługa systemu TREZOR;
  15. bieżąca obsługa rachunków bankowych jednostki.

3. Do zadań Sekcji Organizacji, Spraw Pracowniczych i Szkolenia należy w szczególności:

  1. przygotowywanie projektów regulaminów, umów i zarządzeń Dyrektora oraz prowadzenie ich rejestrów;
  2. przygotowywanie pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Powiatowego Inspektora oraz prowadzenie ich rejestrów, z wyłączeniem pełnomocnictw procesowych;
  3. prowadzenie zbioru zawartych porozumień Dyrektora z Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym i Państwowymi Powiatowymi Inspektorami Sanitarnymi;
  4. opracowywanie propozycji zmian organizacyjnych wewnątrz Powiatowej Stacji;
  5. prowadzenie spraw związanych z ewidencją i sprawozdawczością statystyczną
    w zakresie prowadzonych spraw;
  6. prowadzenie archiwum Powiatowej Stacji i spraw związanych z archiwizacją dokumentów:
  1. udostępnianie dokumentów archiwalnych,
  2. sporządzanie sprawozdawczości w zakresie spraw archiwalnych;
  1. prowadzenie spraw osobowych pracowników Powiatowej Stacji;
  2. wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych
    w Powiatowej Stacji;
  3. dokonywanie czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy
    z pracownikami Powiatowej Stacji oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy;
  4. prowadzenie spraw dotyczących działalności socjalnej w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
  5. wykonywanie zadań z zakresu szkoleń zewnętrznych pracowników Powiatowej Stacji;
  6. prowadzenie Punktu Informacyjnego Powiatowej Stacji;
  7. obsługa narad, konferencji z udziałem Dyrektora;
  8. obsługa sekretariatu;
  9. prowadzenie terminarza spotkań i narad Dyrektora;
  10. prowadzenie rejestru korespondencji wychodzącej i przychodzącej, dbałość o jej prawidłowy obieg;
  11. zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentacji zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną;
  12. wysyłanie korespondencji;
  13. opracowywanie materiałów dotyczących planów zasadniczych zamierzeń
    i harmonogramu nadzoru nad obiektami;
  14. prowadzenie ewidencji skarg i wniosków, a także sprawozdawczości w tym zakresie.

4. Do zadań Stanowiska pracy Głównego Księgowego należy
w szczególności:

  1. organizacyjny i merytoryczny nadzór oraz kontrola nad prowadzeniem rachunkowości Powiatowej Stacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  2. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
  3. organizacyjny i merytoryczny nadzór i kontrola nad pobieraniem, odprowadzaniem
    i poddawaniem procesowi windykacji dochodów budżetowych, zgodnie z trybem określonym w przepisach dotyczących zasad gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych;
  4. akceptacja pod względem finansowym umów zawieranych przez Powiatową Stację;
  5. sporządzanie dokumentacji opisującej zasady rachunkowości Powiatowej Stacji;
  6. dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych
    z planem finansowym;
  7. dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  8. opracowywanie planów finansowych Powiatowej Stacji dotyczących wydatków, dochodów budżetowych w ujęciu tradycyjnym i zadaniowym.

5. Do zadań Sekcji Laboratoryjnej Epidemiologii należy w szczególności wykonywanie badań mikrobiologicznych w zakresie zapobiegania i zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych.

6. Do zadań Sekcji Laboratoryjnej Higieny Komunalnej należy w szczególności:

  1. wykonywanie badań wody metodami fizykochemicznymi, mikrobiologicznymi
    i sensorycznymi;
  2. wykonywanie badań chemicznych wody, żywności i powietrza na stanowiskach pracy metodą chromatografii gazowej i metodą absorpcyjnej spektrometrii atomowej;
  3. opiniowanie laboratoriów ubiegających się o zatwierdzenie PPIS lub PGIS do wykonywania badań wody.

7. Do zadań Sekcji Laboratoryjnej Higieny Pracy należy w szczególności wykonywanie badań czynników chemicznych i fizycznych  występujących na stanowiskach pracy.

8. Do zadań Sekcji Laboratoryjnej Higieny Żywności należy w szczególności wykonywanie fizykochemicznych, mikrobiologicznych i organoleptycznych badań żywności.

9. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Przyjmowania Próbek należy
w szczególności wykonywanie czynności związanych z przyjmowaniem i rejestracją próbek do badań w Sekcji Laboratoryjnej Epidemiologii, Sekcji Laboratoryjnej Higieny Komunalnej i Sekcji Laboratoryjnej Higieny Żywności.

10. Do zadań Sekcji Epidemiologii należy w szczególności:

  1. planowanie i prowadzenie działalności związanej z zapobieganiem i zwalczaniem chorób zakaźnych, pasożytniczych i odzwierzęcych;
  2. przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych w ogniskach zachorowań;
  3. gromadzenie i analiza danych dotyczących sytuacji epidemiologicznej chorób zakaźnych, pasożytniczych i odzwierzęcych z prowadzeniem statystyki epidemiologicznej w tym zakresie;
  4. dokonywanie analiz, ocen epidemiologicznych i opracowywanie wniosków do działań przeciwepidemicznych;
  5. nadzór bieżący nad stanem higieniczno-sanitarnym oraz zapobieganiem zakażeniom szpitalnym w podmiotach wykonujących działalność leczniczą;
  6. nadzór nad realizacją programów kontroli zakażeń w podmiotach leczniczych
    i praktykach lekarskich i pielęgniarskich;
  7. współpraca z Zespołem Kontroli Zakażeń Szpitalnych w przypadku wystąpienia ogniska zakażenia szpitalnego;
  8. nadzór nad realizacją Programu Szczepień Ochronnych i zasadami przeprowadzania szczepień ochronnych;
  9. prowadzenie działań na rzecz uzyskania i utrzymania wysokiego stanu uodpornienia populacji;
  10. przechowywanie i dystrybucja szczepionek dla potrzeb punktów szczepień na terenie powiatu ciechanowskiego oraz nadzór nad przestrzeganiem łańcucha chłodniczego;
  11. podejmowanie działań w ramach nadzoru bieżącego w sytuacjach alarmowych
    i interwencyjnych;
  12. współpraca z inspekcjami, służbami i instytucjami, wynikająca z przepisów prawnych oraz zawartych porozumień;
  13. udział w uzgadnianiu projektów podmiotów leczniczych pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
  14. prowadzenie sprawozdawczości z zakresu statystyki epidemiologicznej.

11.  Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy w szczególności:

  1. kontrola stanu sanitarno-technicznego urządzeń służących do zaopatrywania ludności
    w wodę przeznaczoną do spożycia oraz pobór próbek wody;
  2. prowadzenie monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia;
  3. wydawanie ocen jakości wody i egzekwowanie wymaganej jej przydatności do spożycia;
  4. dokonywanie rocznych analiz jakości wody w celu zaplanowania procesów naprawczych i szacowania ryzyka zdrowotnego konsumentów;
  5. sporządzanie ocen obszarowych jakości wody w skali gminy i powiatu;
  6. informowanie organów samorządowych oraz społeczeństwa o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
  7. wydawanie ocen higienicznych na zastosowanie materiałów i wyrobów do uzdatniania
    i dystrybucji wody;
  8. kontrola przestrzegania przepisów dotyczących należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, nieruchomości, środków transportu osobowego
    i dokonywanie okresowych ocen;
  9. opiniowanie warunków świadczonych usług przez nadzorowane obiekty;
  10. sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny wypoczynku i rekreacji oraz sporządzanie ocen w tym zakresie;
  11. ocena jakości wód pływalni i wód powierzchniowych wykorzystywanych do kąpieli oraz prowadzenie monitoringu jakości tych wód;
  12. informowanie o jakości wody  wykorzystywanej do kąpieli: prowadzących pływalnie, organizatorów kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli oraz organów samorządowych w celu rozpowszechniania tych informacji za pomocą środków masowego przekazu;
  13. ocena stopnia skażenia ciepłej wody użytkowej pałeczkami Legionella w budynkach zamieszkania zbiorowego i w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej;
  14. ocena warunków akustycznych i jakości powietrza w pomieszczeniach mieszkalnych i użyteczności publicznej w ramach rozpatrywanych interwencji;
  15. opiniowanie opracowanych przez rady gmin szczegółowych zasad utrzymania czystości
    i porządku na terenie gmin oraz opiniowanie warunków organizacji imprez masowych;
  16. wydawanie zezwoleń na ekshumację zwłok i na wywóz zwłok poza granice kraju oraz wydawanie opinii w sprawie sprowadzenia zwłok z zagranicy;
  17. rozpatrywanie interwencji  w merytorycznym zakresie działania;
  18. współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi w sytuacjach kryzysowych;
  19. edukacja prozdrowotna społeczeństwa w zakresie higieny środowiska bytowania człowieka poprzez udział w audycjach radiowych, udzielania informacji prasowych
    i poradnictwo indywidualne;
  20. współudział w opiniowaniu projektów nowobudowanych i modernizowanych obiektów użyteczności publicznej;
  21. udział w uzgadnianiu dokumentacji projektowej  urządzeń wodociągowych.

12. Do zadań Sekcji Higieny Pracy należy w szczególności:

  1. kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, dotyczących:
  1. utrzymania  stanu higienicznego zakładów pracy,
  2. warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;
  1. ocena narażenia zawodowego na chemiczne, fizyczne i biologiczne czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy, w tym ocena narażenia zawodowego na działanie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
  2. kontrola przestrzegania przez osoby wprowadzające substancje lub mieszaniny chemiczne do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz przez użytkowników substancji lub mieszanin obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów w tym zakresie;
  3. kontrola przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu  narkomanii, rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 273/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia (WE) Rady nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi;
  4. kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej;
  5. nadzór nad podmiotami gospodarczymi w zakresie występowania substancji, mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
    w środowisku pracy;
  6. nadzór nad zakazem wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
  7. prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących chorób zawodowych związanych
    z wydawaniem decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia;
  8. kontrola przestrzegania warunków i ograniczeń wprowadzania do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne określonych przepisami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE);
  9. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów i zasad bhp podczas prac usuwania bądź zabezpieczania wyrobów zawierających azbest;
  10. udzielanie informacji w zakresie negatywnego wpływu na zdrowie ludzi czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych występujących w środowisku pracy;
  11. nadzór nad przestrzeganiem przepisów krajowych i wspólnotowych w zakresie przestrzegania obowiązków prawidłowego oznakowania produktów kosmetycznych;
  12. sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi produktów kosmetycznych;
  13. kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczących warunków produkcji i obrotu produktami kosmetycznymi.

13. Do zadań Sekcji Higieny Żywności i Żywienia należy w szczególności:

  1. kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania sanitarne w zakresie produkcji, transportu i obrotu żywnością oraz warunkami żywienia zbiorowego;
  2. kontrola warunków produkcji i obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością;
  3. kontrola importu środków spożywczych i przedmiotów użytku, w tym wydawanie świadectw spełnienia wymagań zdrowotnych;
  4. pobór próbek do badań w zakresie bieżącego nadzoru nad jakością zdrowotną żywności;
  5. ocena jakości żywności i ocena znakowania;
  6. ocena stopnia wdrażania i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GNP i systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych obiektach;
  7. zatwierdzanie zakładów produkcyjnych lub wprowadzających do obrotu żywność pochodzenia nie zwierzęcego i wprowadzających do obrotu żywność pochodzenia zwierzęcego nieobjętych urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej;
  8. wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru zakładów nadzorowanych przez organy PIS;
  9. udział w opracowywaniu ognisk zatruć pokarmowych;
  10. podejmowanie działań w ramach systemów powiadamiania o produktach niebezpiecznych  RASFF i RAPEX;
  11. udział w uzgadnianiu dokumentacji projektowej obiektów żywieniowo – żywnościowych;
  12. prowadzenie poradnictwa w zakresie zasad higieny i prawidłowego żywienia;
  13. sporządzanie wniosków o nałożenie kary pieniężnej do Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.

14. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży należy
w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarno-higienicznym placówek nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą;
  2. nadzór nad higieną procesu nauczania i uczenia się;
  3. sprawowanie nadzoru nad warunkami gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne
    w sezonowych placówkach wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży;
  4. realizacja zadań wynikająca ze współpracy z Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Warszawie;
  5. prowadzenie postępowania administracyjno-egzekucyjnego w nadzorowanych obiektach, opiniowanie nowo powstałych placówek przeznaczonych dla dzieci
    i młodzieży;
  6. analiza zagrożeń zdrowotnych w oparciu o uzyskane materiały z działalności kontrolnej oraz podejmowanie stosownych działań prozdrowotnych.

15. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności:

  1. uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  2. uzgadnianie uwarunkowań środowiskowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
  3. uzgadnianie dokumentacji projektowej budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych;
  4. uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych.

16. Do zadań Sekcji Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia należy
w szczególności:

  1. ocena działalności oświatowo-zdrowotnej prowadzonej przez placówki oświatowo-wychowawcze i placówki służby zdrowia;
  2. koordynowanie i nadzorowanie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia prowadzonej przez placówki systemu oświaty, podmioty wykonujące działalność leczniczą i inne podmioty, instytucje i organizacje;
  3. prowadzenie kampanii społecznych, akcji oraz imprez prozdrowotnych;
  4. inicjowanie i realizacja interwencji programowych i nieprogramowych w wybranych środowiskach;
  5. monitorowanie i ewaluacja realizowanych interwencji programowych i nieprogramowych;
  6. współpraca z instytucjami i organizacjami w zakresie zdrowia publicznego, w tym:
    z placówkami oświatowo-wychowawczymi, zakładami opieki zdrowotnej, samorządem lokalnym, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi oraz środkami masowego przekazu;
  7. realizacja innych zadań mających na celu pobudzenie aktywności społeczeństwa do działań na rzecz własnego zdrowia;
  8. prowadzenie działalności edukacyjno-szkoleniowej, w tym narad, konferencji, szkoleń;
  9. prowadzenie poradnictwa metodycznego i merytorycznego w zakresie promocji zdrowia;
  10. udostępnianie materiałów edukacyjno-informacyjnych.

17. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Informatycznych należy
w szczególności:

  1. administrowanie siecią komputerową;
  2. nadzór nad bezpieczeństwem systemów informatycznych;
  3. dbanie o legalność używanego oprogramowania;
  4. opiekę nad serwisem internetowym (stroną www i pocztą e-mail);
  5. serwis bieżącego sprzętu komputerowego.

18. Do zadań Stanowiska pracy Radcy Prawnego należy w szczególności:

  1. sporządzanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
  2. informowanie komórek organizacyjnych o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Powiatowej Stacji;
  3. informowanie Dyrektora o uchybieniach prawnych w działalności Powiatowej Stacji
    i ewentualnych skutkach tych uchybień;
  4. opiniowanie projektów umów zawieranych przez Powiatową Stację;
  5. nadzór prawny nad egzekucją należności Powiatowej Stacji;
  6. zapewnienie zastępstwa prawnego w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami;
  7. opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów wewnętrznych;
  8. opiniowanie projektów regulaminów Powiatowej Stacji pod względem formalno-prawnym;
  9. sprawdzenie pod względem formalno-prawnym projektów decyzji, postanowień.

19. Do zadań Głównego Specjalisty do spraw Systemu Jakości w zakresie nadzoru nad systemami zarządzania w Powiatowej Stacji należy w szczególności:

  1. organizacja i zarządzanie systemem audytów;
  2. przygotowanie przeglądów systemu zarządzania;
  3. uruchamianie i nadzorowanie działań korygujących;
  4. nadzór nad dokumentacją systemu zarządzania;
  5. nadzór nad opracowywaniem i aktualizacją dokumentów systemu zarządzania;
  6. planowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie systemów zarządzania.

20. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:

  1. przedkładanie Dyrektorowi oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wraz z wnioskami;
  2. badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, w drodze do pracy i z pracy;
  3. przeprowadzanie szkoleń wstępnych ogólnych z zakresu bhp;
  4. organizowanie i nadzorowanie szkoleń okresowych z zakresu bhp;
  5. nadzór nad sprawami dotyczącymi przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego dla pracowników;
  6. prowadzenie innych czynności wynikających z obowiązków służby bhp.

21. Do zadań Stanowiska Pracy do spraw Zarządzania Kryzysowego należy w szczególności:

  1. prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej i spraw obronnych Powiatowej Stacji;
  2. prowadzenie całokształtu spraw związanych z ochroną ppoż.;
  3. udział w opracowywaniu meldunków, raportowanie w sytuacjach zagrożeń do właściwych organów i instytucji;
  4. opracowywanie i aktualizacja planów Powiatowej Stacji w dziedzinie obrony cywilnej oraz dokumentów wynikających z zarządzania kryzysowego;
  5. sprawdzanie systemów łączności z Wojewódzką Stacją oraz zapewnienie aktualności danych teleadresowych i numerów telefonów alarmowych;
  6. organizowanie szkoleń formacji obrony cywilnej;
  7. przygotowywanie Powiatowej Stacji do udziału w Systemie Wczesnego Ostrzegania
    o Zagrożeniach oraz w Systemie Wykrywania i Alarmowania.

22. Do zadań Stanowiska pracy Inspektora Ochrony Danych należy
w szczególności:

  1. informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia RODO oraz innych przepisów Unii lub krajowych o ochronie danych
    i doradzanie im w tej sprawie;
  2. monitorowanie przestrzegania rozporządzenia RODO, innych przepisów Unii lub krajowych o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
  3. udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie ich wykonania;
  4. współpraca z organem nadzorczym UODO;
  5. pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych, w tym z uprzednimi konsultacjami;
  6. pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych;
  7. wypełnianie zadań z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.

Rozdział 4

Postanowienia końcowe

 

§ 14. 1. Traci moc Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie, wprowadzony zarządzeniem Nr 21/2020 Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie z dnia 03 listopada 2020 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie.

2. Niniejszy Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w Ciechanowie wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Wojewodę Mazowieckiego.

 

*[1] Zmiany do niniejszej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2022 r. poz. 1692, 1747, 1768, 1964.

Materiały

Regulamina organizacyjny PSSE w Ciechanowie
regulamina​_organizacyjny​_PSSE​_Ciechanow.pdf 11.38MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
17.05.2024 08:01 Sławomir Cieśliński
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Sławomir Cieśliński
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Regulamin Organizacyjny 4.0 17.05.2024 09:37 Sławomir Cieśliński
Regulamin Organizacyjny 3.0 17.05.2024 08:08 Sławomir Cieśliński
Regulamin Organizacyjny 2.0 17.05.2024 08:03 Sławomir Cieśliński
Regulamin Organizacyjny 1.0 17.05.2024 08:01 Sławomir Cieśliński

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}