W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Organizacja imprez masowych

Materiały pomocnicze dla organizatorów imprez masowych, związane z zabezpieczeniem sanitarnym takich imprez


Wybrane wymagania formalno-prawne związane z zabezpieczeniem sanitarnym imprez masowych.

  1. Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20.03.2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 611 z późn. zm.) organizator imprezy masowej, nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, zwraca się m. in. do państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o wydanie opinii sanitarnej. Opinia ta jest jednym z załączników, które organizator powinien załączyć do wniosku o zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej.

  2. Wniosek o wydanie opinii sanitarnej winien być złożony do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej. We wniosku o wydanie opinii sanitarnej należy podać co najmniej następujące informacje o planowanej imprezie masowej:

  • dane organizatora imprezy,

  • miejsce przeprowadzenia imprezy,

  • datę przeprowadzenia imprezy,

  • planowany czas trwania imprezy,

  • przewidywaną liczbę uczestników (lub liczbę miejsc w obiekcie lub na terenie, gdzie impreza będzie zorganizowana),

  • graficzny plan obiektu (terenu) z opisem zawierającym m. in.:
    • oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie masowej,

    • oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do picia,

    • informscje o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych,

    • miejsca ustawienia i ilość pojemników na odpadki komunalne,

    • rozmieszczenie i ilość sanitariatów.

Kryteria stosowane przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy wydawaniu opinii sanitarnej.

Wydając opinię sanitarną (w formie postanowienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny bierze pod uwagę następujące kryteria:

  1. Na terenach otwartych za wymaganą liczbę sanitariatów (w obiektach stacjonarnych lub przenośnych) przyjmuje się (w związku z brakiem jednoznacznych przepisów w tym zakresie) taką, jak w wytycznych do projektowania sal sportowych, boisk i stadionów tj. 1 oczko ustępowe na 100 uczestników imprezy.

  2. Sposób postępowania z odpadami komunalnymi, a także z odpadkami z punktów gastronomicznych powinien odpowiadać przepisom ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm) - organizator powinien określić sposób gromadzenia tych odpadów i wskazać uprawnionych odbiorców tych odpadów.

  3. Wymagania dotyczące żywienia uczestników imprezy masowej.

  4. Uczestnicy imprez masowych mogą korzystać z żywienia w zakładach żywienia zbiorowego np. restauracjach, zakładach małej gastronomii, a także dokonywać zakupu środków spożywczych w obiektach ruchomych i tymczasowych, takich jak namioty, stragany, ruchome punkty sprzedaży np. przyczepy gastronomiczne, automaty uliczne do sprzedaży żywności.

Obiekty stałe takie jak: zakłady żywienia zbiorowego, zakłady małej gastronomii, kioski i sklepy muszą spełniać wymagania zawarte w załączniku II Rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. UE L 139 z dnia 30.04.2004 r. str. 1) i podlegają zatwierdzeniu w formie decyzji przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. nr 136 poz. 914).

Osoby lub podmioty prowadzące działalność gastronomiczną lub handel artykułami żywnościowymi w obiektach ruchomych i tymczasowych powinny spełniać wymagania zawarte w załączniku II rozdział III Rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. UE L 139 z dnia 30.04.2004 r. str. 1), a mianowicie:

  1. Pomieszczenia, w których będzie przygotowywana i wprowadzana do obrotu żywność oraz automaty służące do sprzedaży żywności, powinny być tak zaprojektowane i skonstruowane, aby można było je utrzymać w dobrym stanie i kondycji technicznej, tak aby można było uniknąć ryzyka zanieczyszczenia, w szczególności przez zwierzęta i szkodniki.

  2. Pomieszczenia powinny mieć dostęp do umywalek do mycia rąk, aby utrzymać właściwą higienę personelu (zapewnione higieniczne mycie i suszenie rąk, oraz warunki do przebierania się personelu).

  3. Powierzchnie kontaktujące się z żywnością muszą być w dobrym stanie, łatwe do czyszczenia i w miarę potrzeby dezynfekcji. Muszą być gładkie, zmywalne, odporne na korozję i nietoksyczne materiały.

  4. Należy zapewnić warunki do czyszczenia, mycia i w miarę możliwości do dezynfekcji narzędzi do pracy i sprzętu.

  5. Należy zapewnić odpowiednią ilość gorącej i zimnej wody pitnej.

  6. Zapewnić odpowiednie warunki i udogodnienia dla higienicznego składowania i usuwania niebezpiecznych, niejadalnych substancji i odpadów płynnych i stałych.

  7. Zapwenić odpowiednie warunki dla utrzymania i monitorowania właściwych warunków termicznych żywności.

  8. Środki spożywcze muszą być tak umieszczone, aby uniknąć możliwości ich zanieczyszczenia.

Obiekty ruchome i tymczasowe podlegają wpisowi do rejestru zakładów na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. nr 136 poz. 914):

  1. Obiekty lub urządzenia ruchome podlegają rejestracji państwowego powiatowego inspektora sanitarnego właściwego ze względu na siedzibę zakładu.

  2. Obiekty lub urządzenia tymczasowe podlegają rejestracji państwowego powiatowego inspektora sanitarnego właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez zakład.

{"register":{"columns":[]}}