W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Struktura organizacyjna

Oddział Nadzoru Sanitarnego

Do zadań ogólnych Oddziału Nadzoru Sanitarnego należy:

  1. opracowywanie projektów decyzji administracyjnych i postanowień, dokumentów, wykonywanie czynności w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  2. rozpatrywanie odwołań, zażaleń, zarzutów w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  3. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych czynności wynikających z zadań realizowanych przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego; 
  4. przygotowywanie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym, według odrębnych przepisów;
  5. opracowywanie analiz i ocen epidemiologicznych stanu higieniczno-sanitarnego.

Sekcja Nadzoru Epidemiologii

Do zadań Sekcji Nadzoru Epidemiologii w szczególności należy:

  1. bieżące monitorowanie sytuacji epidemiologicznej chorób zakaźnych, zakażeń i pasożytniczych na terenie powiatu;
  2. przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych i podejmowanie działań przeciwepidemicznych w ogniskach chorób zakaźnych i zakażeń, w tym w przypadku zbiorowych zatruć/zakażeń pokarmowych oraz innych chorób powodowanych warunkami środowiska;
  3. dokonywanie ocen i analiz sytuacji epidemiologicznej powiatu w zakresie chorób zakaźnych i zakażeń;
  4. realizowanie zadań wynikających z udziału Polski w programach eliminacji i eradykacji chorób zakaźnych;
  5. sprawowanie nadzoru sanitarno-higienicznego nad placówkami lecznictwa zamkniętego i otwartego ze szczególnym uwzględnieniem kontroli skuteczności prowadzonych procesów dezynfekcji i sterylizacji;
  6. współpraca ze szpitalnymi zespołami ds. zakażeń szpitalnych w zakresie zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych;
  7. koordynowanie i nadzorowanie przebiegu szczepień ochronnych, dystrybucja szczepionek, nadzór nad gospodarką preparatami szczepionkowymi;
  8. nadzór nad stanem uodpornienia dzieci i młodzieży;
  9. monitorowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych;
  10. udział w kampaniach edukacyjnych;
  11. udział w akcjach specjalnych wynikających z sytuacji epidemiologicznej na podległym terenie między innymi w akcjach popowodziowych i związanych z zagrożeniami biologicznymi;
  12. sporządzanie sprawozdań GUS i resortowych.

Sekcja Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku

Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku w szczególności należy:

  1. kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków;
  2. prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno-technicznego;
  3. podejmowanie działań mających na celu ochronę zdrowia lub życia konsumentów w przypadku stwierdzenia uchybień zagrażających ich zdrowiu lub życiu;
  4. opracowywanie, dokumentowanie i likwidację ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych współpracy z innymi komórkami; 
  5. współudział w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór obiektów żywnościowo - żywieniowych oraz uczestników w kontrolach odbiorowych obiektów w związku ze zmianą użytkownika;
  6. ocenę stopnia wdrożenia i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GMP i systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych obiektach;
  7. teoretyczną ocenę jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego;
  8. prowadzenie postępowania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i nie żywnościowych RASFF i RAPEX;
  9.  podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących niewłaściwego stanu sanitarnego;
  10. pobieranie próbek żywności i materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu;
  11. pobieranie próbek kosmetyków do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli kosmetyków;
  12. współpracę z innymi służbami urzędowej kontroli żywności w ramach kompetencji i zawartych porozumień oraz z innymi organami samorządu;
  13. prowadzenie ewidencji nadzorowanych obiektów i podejmowanych działań, w tym z wykorzystaniem systemów informatycznych System Bezpieczeństwa Żywności (SBŻ) i SI OPERATOR;
  14. prowadzenie działań doraźnych na podstawie wytycznych państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;
  15. prowadzenie rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów PIS.

Sekcja Nadzoru Higieny Komunalnej

Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Komunalnej w szczególności należy:

  1. prowadzenie nadzoru sanitarnego, w tym monitoringu nad jakością wody do spożycia przez ludzi, w kąpieliskach, w basenach kąpielowych;
  2. wydawaniem ocen higienicznych na zastosowanie materiału lub wyrobu, używanego do uzdatniania i dystrybucji wody do spożycia;
  3. kontrolowaniem przestrzegania przepisów w zakresie utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, instytucji i obiektów użyteczności publicznej, a także osobowego transportu kolejowego, drogowego, lotniczego i wodnego; 
  4. prowadzeniem nadzoru sanitarnego przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach;
  5. opracowywaniem projektów decyzji administracyjnych i wykonywaniem innych czynności w przypadkach naruszeń wymagań higienicznych i zdrowotnych;
  6. opracowywaniem projektów decyzji w sprawach dotyczących ekshumacji, wywozu zwłok albo szczątków ludzkich poza granice państwa oraz przewozu w granicach państwa, opracowywaniem projektów opinii w drodze postanowień dotyczących sprowadzania zwłok lub szczątków ludzkich z obcego państwa;
  7. prowadzeniem szkoleń wewnętrznych w zakresie wymagań higienicznych i  zdrowotnych oraz procedur kontrolnych;
  8. opracowywaniem ocen i analiz o stanie sanitarnym obiektów użyteczności publicznej;
  9. opracowywaniem komunikatów do wiadomości publicznej o jakości wody w kąpieliskach; 
  10. prowadzeniem spraw związanych z uciążliwym hałasem i warunkami higieniczno-zdrowotnymi w pomieszczeniach pobytu ludzi w przypadku wniosków mieszkańców;
  11. realizacją współpracy z organami administracji samorządowej, a także z  organizacjami społecznymi w zakresie higieny komunalnej

Sekcja Nadzoru Higieny Pracy

Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Pracy w szczególności należy:

  1. kontrola warunków higieniczno-sanitarnych i zdrowotnych w zakładach pracy, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów dotyczących:
    1. substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, 
    2. szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy,
    3. usuwania i zabezpieczania wyrobów zawierających azbest,
    4. przygotowywania, podawania i przechowywania leków cytostatycznych,
    5. dystrybucji, magazynowania i stosowania środków ochrony roślin,
    6. zatrudniania młodocianych;
  2. kontrola warunków pracy w zakresie higieny pracy osób eksponowanych na czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy:
    1. czynniki chemiczne,
    2. czynniki fizyczne takie jak pyły, hałas, drgania mechaniczne oraz mikroklimat gorący lub zimny,
    3. czynniki biologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem czynników rakotwórczych lub mutagennych;
  3. kontrola warunków wprowadzania do obrotu substancji i preparatów chemicznych, w tym kontrola klasyfikacji, kart charakterystyki i oznakowania oraz przestrzegania obowiązujących przepisów o zakazach i ograniczeniach wprowadzania do obrotu substancji i preparatów niebezpiecznych;
  4. kontrola warunków stosowania w działalności zawodowej substancji i preparatów chemicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  5. kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów;
  6. kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3, w tym wydawania zezwoleń na wywóz prekursorów narkotyków kat. 2 i 3 do krajów trzecich;
  7. kontrola warunków wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych;
  8. prowadzenie ewidencji obiektów podlegających nadzorowi w zakresie higieny pracy;
  9. współpraca z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Handlowej, Wojewódzkimi Ośrodkami Medycyny Pracy oraz innymi instytucjami w zakresie higieny pracy;
  10. prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach chorób zawodowych, w tym postępowania wyjaśniającego, opracowanie karty oceny narażenia zawodowego, przygotowanie projektów decyzji o stwierdzeniu lub o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej, opracowywanie

Stanowisko Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Do zadań Stanowiska Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego w szczególności należy:

  1. uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  2. uzgadnianie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r., Nr 129, poz. 902 z późn. zm.);
  3. wydawanie opinii dotyczących konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego zakresu;
  4. opiniowanie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
  5. kontrola budowy w trakcie realizacji;
  6. uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych;
  7. współpraca z organami administracji samorządowej, Państwowym Inspektoratem Weterynarii, Wydziałem Ochrony Środowiska, Inspektorem Nadzoru Budowlanego, Wydziałem Architektury Starostwa Powiatowego.

Stanowisko Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży

Do zadań Stanowiska Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży w szczególności należy:

  1. kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w szczególności dotyczące: 
    1. higieny procesów nauczania i wychowania,
    2. higieny wypoczynku i rekreacji,
    3. higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz ośrodkach wypoczynku, 
    4. realizacji wymogów w kontrolowanych warsztatach szkolnych praktycznej nauki zawodu,
    5. realizacji wymogów w zakresie stosowania niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych w pracowniach, klaso-pracowniach, laboratoriach i warsztatach szkolnych,
    6. warunków zdrowotnych w pracowniach komputerowych w szkołach,
    7. rozkładu zajęć lekcyjnych;
  2. ocenę opieki medycznej w szkołach;
  3. przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego;
  4. udział w kwalifikowaniu placówek na wypoczynek dzieci i młodzieży;
  5. współudział z innymi komórkami organizacyjnymi stacji w dopuszczaniu do użytku obiektów przeznaczonych na placówki nauczania i wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
  6. prowadzenie ewidencji nadzorowanych placówek nauczania i wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
  7. prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno – technicznego;
  8. realizację współpracy z komórkami organizacyjnymi stacji oraz instytucjami nadzorującymi placówki oświatowo- wychowawcze oraz rekreacji i wypoczynku dzieci i młodzieży;
  9. realizacja zadań wynikających z prac problemowych koordynowanych przez GIS;
  10. prowadzenie działań doraźnych na podstawie wytycznych państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

Stanowisko Pracy Statystyka Medycznego

Do zadań Stanowiska Pracy Statystyka Medycznego w szczególności należy:

  1. gromadzenie informacji dotyczących stanu sanitarno-epidemiologicznego celem utworzenia „banku danych" dotyczącego spraw sanitarno-epidemiologicznych i innych informacji przydatnych w ochronie zdrowia ludności;
  2. opracowywanie zbiorczych planów, materiałów statystycznych i sprawozdawczych stosownie do programu badań statystycznych statystyki publicznej i przekazywanie do Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie;
  3. współudział w organizowaniu narad szkoleniowych dla pracowników stacji;
  4. prowadzenie dokumentacji i wydawanie bloczków dotyczących postępowania mandatowego;
  5. zbieranie danych statystycznych i opracowywanie ogólnych sprawozdań z działalności stacji na podstawie materiałów opracowanych przez jej komórki organizacyjne;
  6. współpraca z innymi instytucjami w zakresie zbierania i gromadzenia danych statystycznych.

Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia

Do zadań Stanowiska Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia w szczególności należy:

  1. inicjowanie i wytyczanie kierunków przedsięwzięć zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia;
  2. popularyzowanie zasad higieny i racjonalnego żywienia oraz metod zapobiegania chorobom, udzielanie porad i informacji w tym zakresie;
  3. pobudzanie aktywności społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia;
  4. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań w zakresie działalności oświatowo-zdrowotnej i pro-mocji zdrowia Państwowej Inspekcji Sanitarnej na terenie powiatu; 
  5. przeprowadzanie wizytacji działalności oświatowo-zdrowotnej i promocji zdrowia w placówkach nauczania i wychowania, zakładach opieki zdrowotnej oraz innych typach placówek, będących pod bezpośrednim nadzorem;
  6. organizowanie i koordynowanie działań w zakresie realizacji programów prozdrowotnych i interwencji nieprogramowych inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną, w placówkach nauczania i wychowania, zakładach opieki zdrowotnej oraz innych typach placówek;
  7. monitorowanie przebiegu i ocenianie programów promujących zdrowie inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną i realizowanych przez placówki nauczania i wychowania, zakłady opieki zdrowotnej, inne instytucje i organizacje społeczne;
  8. wykonywanie zaleceń i wytycznych Oddziału Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia WSSE w Krakowie w zakresie działalności oświatowo

Sekcja Ekonomiczno – Finansowa

Do zadań Sekcji Ekonomiczno - Finansowej w szczególności należy:

  1. prowadzenie księgowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  2. opracowywanie planów w zakresie wydatków i dochodów;
  3. prowadzenie ewidencji uruchomionych środków zgodnie z planem;
  4. przyjmowanie wszelkich rachunków za dostawy, roboty i usługi i inne;
  5. kontrola wszystkich operacji gotówkowych i bezgotówkowych i sprawdzania ich pod względem formalno-rachunkowym;
  6. sporządzanie sprawozdań w zakresie wydatków i dochodów;
  7. prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej w zakresie budżetu stacji;
  8. sporządzanie bilansu rocznego w zakresie budżetu jednostki;
  9. sporządzanie list płatniczych, naliczanie i rozliczanie podatku dochodowego oraz rozliczanie skła-dek ZUS;
  10. prowadzenie kart wynagrodzeń;
  11. prowadzenie księgowości materiałowej;
  12. kontrola dokumentów zapewniających właściwy przebieg operacji gospodarczych;
  13. bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości umożliwiające terminowe przekazywanie rzetelnych informacji w zakresie rozliczeń finansowych, oraz terminowe sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości;
  14. planowanie i wykonywanie budżetu dochodów własnych, rozliczanie i sprawozdawczość w tym zakresie;
  15. zapewnienie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
  16. terminowe ściąganie należności i dochodów, roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;
  17. prowadzenie zasiłków z funduszu płac i ubezpieczeń społecznych;
  18. prowadzenie rachunku i wszelkich operacji związanych z zakładowym funduszem świadczeń
    socjalnych.

Sekcja Administracyjno – Gospodarcza

Do zadań Sekcji Administracyjno- Gospodarczej w szczególności należy:

  1. realizowanie obsługi administracyjno – gospodarczej i informatycznej stacji;
  2. realizowanie dostaw i usług zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm. );
  3. współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania przepisów instrukcji kancelaryjnej oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
  4. prowadzenie spraw związanych z reprezentowaniem Skarbu Państwa w odniesieniu do nieruchomości będących w zarządzie stacji;
  5. zaopatrywanie komórek organizacyjnych w pieczęcie i stemple oraz prowadzenie ich ewidencji;
  6. realizowanie zadań związanych z prowadzeniem kompleksowej ewidencji wyposażenia oraz inwentaryzacją ciągłą środków trwałych i wyposażenia;
  7. obsługa kancelaryjna stacji i prowadzenie składnicy akt;
  8. rozbudowa i obsługa sieci informatycznej;
  9. obsługa serwisowa sprzętu komputerowego;
  10. zarządzanie stroną internetową www i jej aktualizacja;
  11. prowadzenie szkoleń mających na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników w zakresie obsługi programów komputerowych;
  12. zapewnienie bezpiecznego połączenia internetowego i ochrony danych, zawartych w systemach komputerowych przed infekcją wirusów
{"register":{"columns":[]}}