W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Monitorowanie pacjentów z COVID-19

Program PulsoCare Domowej Opieki Medycznej to system zdalnego monitoringu pacjentów z COVID-19 w ich własnych domach. Pacjent otrzyma do domu pulsoksymetr, dzięki któremu będzie badał poziom saturacji. Pacjenta do programu kwalifikuje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej.

Istotą systemu jest samodzielny pomiar saturacji oraz tętna przez pacjenta w domu za pomocą wypożyczonego pulsoksymetru, pomiar temperatury oraz zanotowanie liczby oddechów i objawów chorobowych. Wyniki, po wprowadzeniu do aplikacji na telefonie lub w komputerze, są przesyłane do systemu monitorowania, gdzie stan pacjenta jest analizowany. Dzięki temu, możliwe jest monitorowanie pacjenta i szybkie reagowanie na pogorszenie jego tanu zdrowia. W Centrum Kontaktu konsultanci zapewniają pacjentom opiekę 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.

Dla kogo pulsoksymetr?

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej po otrzymaniu informacji, że u pacjenta zdiagnozowano COVID-19, na podstawie wywiadu medycznego, kwalifikuje go do objęcia programem telemonitoringu.

Podstawowym kryterium jest zdiagnozowanie COVID-19.

Pacjenci z COVID-19 wykorzystują jedną z dwóch ścieżek:

a) wypełniają formularz PulsoCare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia lub

b) kwalifikowani są przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zarejestrowanego w systemie DOM.

Jak lekarz może zarejestrować pacjenta do programu?

Wyniki badań pacjentów są zbierane poprzez system Domowa Opieka Medyczna. System udostępniony jest pacjentom jako strona internetowa na komputerze (https://dom.mz.gov.pl/) lub jako aplikacja mobilna na telefonie. Darmowa aplikacja mobilna dla pacjentów dostępna jest poprzez platformy Android (Google Play) i iOS (Appstore). Wszyscy pacjenci posiadający dostęp do Internetu mogą z niej skorzystać. Poprzez system Domowa Opieka Medyczna pacjenci wprowadzają wyniki pomiarów pulsoksymetrem i odpowiadają na pytania dotyczące stanu zdrowia w ankiecie. Aplikacja mobilna łączy się z pulsoksymetrem przez Bluetooth i sama sczytuje dane o poziomie saturacji i tętnie pacjenta. Dane można również wprowadzić do systemu ręcznie po samodzielnym odczytaniu z ekranu pulsoksymetru.

Dla lekarza podstawowej opieki zdrowotnej stworzona została aplikacja Domowa Opieka Medyczna Doctor, która również jest do pobrania poprzez platformy Android (Google Play) i iOS (Appstore).

Możliwe jest również korzystanie z aplikacji w postaci strony internetowej na komputerze: https://dom.mz.gov.pl/.

Dane do systemu może wprowadzić również pielęgniarka, która została zarejestrowana w systemie DOM.

Monitoring pacjentów 24/7

Lekarze podstawowej opieki zdrowotnej nie mają obowiązku monitorować wyników pacjentów ani reagować na pogorszenie ich stanu. W tym celu został utworzony specjalny zespół monitorujący stan pacjentów oraz reagujący zgodnie z procedurami na niepokojące wyniki parametrów krytycznych przekazywanych za pomocą aplikacji.

Zespół składający się z lekarzy i konsultantów tworzy Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej, które usytuowane jest w PZU Zdrowie. Algorytm, zbudowany przez ekspertów, reaguje, gdy wyniki pacjenta się pogarszają i informuje o tym personel Centrum Kontaktu DOM. Pracownicy Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej kontaktują się telefonicznie z pacjentem i weryfikują stan pacjenta podczas rozmowy. Pacjent może zostać skierowany wówczas na zdalną konsultację, która odbywa się w formie teleporady z lekarzem. W razie konieczności konsultanci wzywają do pacjenta zespół ratownictwa medycznego. Przy pomocy opracowanych algorytmów możliwe jest wczesne wychwycenie pacjentów, u których może dojść do pogorszenia stanu zdrowia lub bezpośredniego zagrożenia życia, a którzy w odpowiednim czasie powinni trafić na leczenie szpitalne.  

Pomoc dla lekarzy POZ

O przekazaniu pulsoksymetru pacjentowi może zadecydować lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Dzięki zastosowaniu systemu informatycznego możliwy jest ciągły nadzór nad pacjentem 24/7, czyli także w czasie, w którym lekarze pierwszego kontaktu nie są dostępni. To w dużej mierze pozwala zmniejszyć ciężar odpowiedzialności, jaki spoczywa na nich chociażby przez weekend.

Dostępność programu

Do wszystkich placówek POZ w Polsce została wysłana informacja przez system SZOI o programie z prośbą o zgłaszanie się lekarzy i pielęgniarek do systemu. Cały czas trwa rejestracja placówek POZ chcących przystąpić do programu na terenie całej Polski. Codziennie odbywają się szkolenia online dla lekarzy i pielęgniarek z obsługi aplikacji i zasad kwalifikacji pacjentów do programu.

Jak lekarz może przystąpić do programu DOM?

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej powinien zwrócić się do Kierownika swojej placówki z prośbą o zgłoszenie do programu DOM. Akces do uczestnictwa w programie personel medyczny podstawowej opieki zdrowotnej mogą również zgłaszać bezpośrednio na adres pulsocare@holo4med.com. Po zgłoszeniu kierownik placówki POZ otrzyma dane do logowania do systemu dla lekarza lub pielęgniarki poprzez SZOI. Po otrzymaniu danych do logowania lekarz powinien po raz pierwszy zalogować się do aplikacji w przeglądarce internetowej lub mobilnej.

Wsparcie techniczne

Pytania dotyczące problemów związanych z działaniem aplikacji można zgłaszać pod adresem: dom@holo4med.com.

Dostępna jest również infolinia techniczna, której konsultanci pomogą przeprowadzić personel medyczny podstawowej opieki zdrowotnej przez proces instalacji aplikacji: 790 544 988.

{"register":{"columns":[]}}