W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja środowiskowa dla lotniska w Radomiu

12.06.2025

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową umożliwiającą zwiększenie liczby lotów cywilnych w ciągu dnia i uruchomienie nocnych lotów cywilnych

Sylwetka samolotu na tle czerwonego nieba o zachodzie słońca, w dole sylwetki drzew, napis, logo

12 czerwca 2025 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach umożliwiającą zwiększenie liczby cywilnych operacji lotniczych w ciągu dnia i uruchomienie lotów cywilnych w porze nocnej w ramach działalności Portu Lotniczego w Radomiu. Decyzja została wydana dla wariantu zaproponowanego przez Wnioskodawcę tj. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” obejmującego prognozowany ruch lotniczy dla operacji cywilnych w liczbie 35 operacji w ciągu dnia i 10 w nocy oraz loty szkoleniowe w liczbie 110 operacji lotniczych w ciągu dnia i 10 w ciągu nocy.

W decyzji określone zostały warunki realizacji przedsięwzięcia mające na celu ograniczenie oddziaływania na środowisko i ograniczenie uciążliwości dla terenów sąsiednich – wskazano m.in. konieczność opracowania i wdrożenia programu ograniczającego ryzyko kolizji samolotów z ptakami, zastosowanie oświetlenia ograniczającego przywabianie owadów i polujących na nie nietoperzy i płazów, zastosowanie wygrodzeń w okresie migracji płazów.

Nałożony został obowiązek monitoringu oddziaływania na środowisko przyrodnicze, przede wszystkim w zakresie ornitofauny, obejmujący m.in. stanowiska lęgowe, kolonie i miejsca koncentracji ptaków oraz ich śmiertelność. Monitorowana ma być także śmiertelność nietoperzy w wyniku kolizji z samolotami oraz płazów z uwzględnieniem ich sezonowych migracji. Wyniki monitoringu będą źródłem informacji w zakresie skuteczności zastosowanych środków minimalizujących oddziaływanie i podstawą do podjęcia ewentualnych dodatkowych działań.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie nałożył także obowiązek wykonania (w terminie 12 miesięcy od dnia oddania inwestycji do eksploatacji) analizy porealizacyjnej w zakresie hałasu wynikającego zarówno bezpośrednio z operacji lotniczych, jak i pochodzącego ze źródeł naziemnych. Wyniki analizy mają być przedstawione RDOŚ w Warszawie w terminie 6 miesięcy od jej wykonania. Na podstawie analizy porealizacyjnej można będzie ocenić rzeczywiste oddziaływanie lotniska na środowisko – w przypadku przekroczenia standardów akustycznych może być konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

W ramach postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie zapewnił możliwość składania uwag i wniosków przez wszystkich zainteresowanych. Do RDOŚ w Warszawie wpłynęło w sumie ponad 30 uwag. Głównie dotyczyły one obaw związanych z hałasem, który może być generowany w wyniku zwiększenia liczby operacji lotniczych, choć wpłynęły także opinie wyrażające poparcie dla zwiększenia liczby lotów. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie odniósł się do złożonych uwag w decyzji.

{"register":{"columns":[]}}