W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi i wnioski

Informacja o sposobach zgłaszania skarg i wniosków w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie

Prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, realizowane jest zgodnie z przepisami Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego zwanej dalej „Kpa” oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma.

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Wnioski mogą dotyczyć m.in. ulepszenia organizacji i poprawy funkcjonowania danego urzędu, wzmocnienia praworządności, zapobiegania nadużyciom.

Skargi i wnioski należy składać do organów właściwych do ich rozpatrzenia.

Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.

Organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie jest Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.

Skargi i wnioski dotyczące realizacji zadań przez inne urzędy, organy czy instytucje Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie przekaże zgodnie z właściwością do organu właściwego, zgodnie z art. 229 Kpa.

Przykładowo, skargi dotyczące zadań lub działalności:

  1. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie należy składać do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
  2. wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych  należy składać do rady gminy,
  3. zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych należy składać do rady powiatu,
  4. zarządu i marszałka województwa należy składać do sejmiku województwa,
  5. rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa  należy składać do wojewody, a w zakresie spraw finansowych - do regionalnej izby obrachunkowej,
  6. wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według Kpa – należy składać do właściwego ministra, a w innych sprawach – do Prezesa Rady Ministrów;
  7. innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej należy składać do organu wyższego stopnia lub sprawującego bezpośredni nadzór.

Należy pamiętać, że w sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne:

1) skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami Kpa;

2) skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który organ prowadzący postępowanie powinien rozpatrzyć z urzędu.

Jak składać skargi, wnioski:

Skargi i wnioski można składać:

- pisemnie na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie, ul. Henryka Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa

- pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@warszawa.rdos.gov.pl

- poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ePUAP) /RDOSWARSZAWA/skrytka

- faksem pod nr 22 556 56 02

- skargi i wnioski można składać także ustnie do protokołu, sporządzanego w czasie spotkania z pracownikami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie (w protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy).

Godziny przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków:

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie przyjmuje we wtorki w godzinach 15.30–16.30, po uprzednim ustaleniu terminu spotkania pod numerem tel. +48 22 278-02-10,

- Regionalny Konserwator Przyrody przyjmuje we wtorki w godzinach 15.30–16.30, po uprzednim ustaleniu terminu spotkania pod numerem tel. +48 22 556-56-56,

- wyznaczony pracownik Wydziału Administracyjno-Kadrowego przyjmuje w czwartki w godzinach 12.00-13.00.

UWAGA:

Należy pamiętać, że skargi i wnioski zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres wnoszącego skargę lub wniosek.

Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu zostaną pozostawione bez rozpoznania. Bez odpowiedzi pozostanie również korespondencja ponawiana w sprawach, które już zostały rozpatrzone, o ile nadawca nie przedstawi nowych faktów lub okoliczności (sprawy rozpatrywane w trybie art. 239 § 1 Kpa).

Od złożonej skargi w trybie Działu VIII Kpa nie pobiera się opłat.

Terminy

Jeżeli Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie będzie mógł rozpatrzyć skargę/wniosek, to załatwienie ich nastąpi niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca.

Jeżeli będzie to musiał zrobić inny urząd, instytucja, jednostka, wówczas Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie przekaże skargę/wniosek w terminie 7 dni.

Ochrona danych osobowych

Jeżeli konsekwencją wniesienia skargi czy wniosku będzie uruchomienie postępowania jurysdykcyjnego, a skarga czy wniosek pochodzą od innej osoby niż strona, to nie informuje się strony ani uczestnika postępowania o źródle pozyskania informacji, skarżący może jednak na każdym etapie postępowania zezwolić organowi na udostępnienie swoich danych stronie. Przepis ten skorelowany jest z art. 73 § 1b Kpa, w świetle którego wgląd w akta sprawy w przypadku o którym mowa w art. 236 § 2 Kpa, następuje z pominięciem danych osobowych osoby składającej skargę.

Informacja w sprawie przyjęć interesantów doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się:

Informujemy, że obecnie nie udostępniamy tłumaczeń na język migowy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego (PJM), jednak potrzebę taką należy zgłosić z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.

Informacja dla osób z niepełnosprawnością ruchową:

Wejście główne do siedziby Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie znajduje się przy ul. Henryka Sienkiewicza. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie zajmuje parter, III i IV piętro budynku. Do wejścia budynku prowadzą schody. Dostęp osób niepełnosprawnych lub osób ze szczególnymi potrzebami do siedziby urzędu zapewniony jest poprzez wsparcie pracowników Wydziału Administracyjno-Kadrowego.

W holu głównym, po lewej stronie, znajduje się punkt ochrony budynku. Za nim, za drzwiami znajduje się klatka schodowa i za nią winda, która nie jest przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Po prawej stronie znajduje się kancelaria Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. W kancelarii znajduje się tzw. Infokiosk, który pozwala na samodzielny odczyt informacji Urzędu dostępnych w formie elektronicznej. Kancelaria nie jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. W budynku nie ma też toalet dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miejsca parkingowe w tym wyznaczone dla osób niepełnosprawnych, znajdują się na parkingu zlokalizowanym przed budynkiem.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.

{"register":{"columns":[{"header":"","value":"","nestedValues":[],"showInContent":false}]}}