Ważne informacje konsularne dotyczące pandemii koronawirusa
14.03.2020
Zmiana trybu przyjmowania interesantów oraz informacja konsularna
1. Jeżeli podróżujesz w ramach zorganizowanej wycieczki, skontaktuj się z organizatorem – powinien pomóc w powrocie do kraju.
2. Jeżeli podróżujesz na własną rękę, postępuj zgodnie z procedurami linii lotniczej. Ustal z nią możliwość zmiany biletu na lot do innego państwa UE, z którego będziesz mógł dostać się do Polski drogą lądową. Na tę chwilę jedyną możliwością jest wjazd z terenu Niemiec.
Obywatele będą mogli wrócić transportem kołowym, czyli samochodami osobowymi, busami i autokarami.
3. Skontaktuj się z ubezpieczycielem w celu przedłużenia polisy i ustalenia możliwości pokrycia kosztów zmian i przedłużającego się pobytu.
4. Jeżeli kończą ci się pieniądze na dalszy pobyt za granicą, skontaktuj się z bliskimi. Konsul może udzielić pomocy finansowej w wyjątkowych przypadkach, osobom, które nie mają żadnej możliwości uzyskania jej od bliskich.
5. Jeżeli nie masz żadnej możliwości powrotu do Polski, wyślij nam email na adres urzędu. Podaj swoje dane osobowe i opisz krótko swoją sytuację oraz miejsce, w którym przebywasz. Jeżeli pojawi się możliwość zorganizowania specjalnych lotów czarterowych do Polski, to poinformujemy Cię o tym.
6. Wszyscy polscy obywatele znajdujący się aktualnie za granicą są uprawnieni do wjazdu na terytorium kraju. Każdy obywatel wracający do Polski zostanie przebadany i skierowany na obowiązkową 14-dniową kwarantannę.
Więcej informacji z gotowymi Q&A na temat zamknięcia granic znajdziesz na stronie gov.pl à https://www.gov.pl/web/koronawirus/zamykamy-granice-przed-koronawirusem
Wydział Konsularny Ambasady RP w Sztokholmie od dnia 16 marca 2020 roku ogranicza do odwołania zwykłe przyjmowanie interesantów, a tym samym możliwość zapisu w systemie e-konsulat w zakresie:
- wstrzymuje się zapisy na złożenie wniosku o wydanie wizy za pośrednictwem e-Konsulatu.
- wstrzymuje się przyjęcia osób wnioskujących o Karty Polaka.
- wstrzymuje się zapisy na wizyty ws. obywatelskich – możliwość załatwienia tych spraw korespondencyjnie.
- wstrzymuje się zapisy na wizyty ws. rejestracji zdarzeń cywilno-prawnych (rejestracja dziecka, małżeństwa, zmiany imienia i/lub nazwiska) – możliwość załatwienia tych spraw korespondencyjnie.
- redukuje się natężenie wizyt ws. paszportowych (nadal można złożyć wniosek i odebrać paszport)
Klienci w sprawach prawnych i dotyczących pomocy konsularnej przyjmowani będą wyłącznie w niezbędnym zakresie oraz nagłych przypadkach wymagających interwencji lub pomocy konsula.
Wszelkie informacje lub konsultacje ws. konsularnych będą udzielane wyłącznie drogą mailową lub telefoniczną:
Tel. +46 (0) 850 57 50 60
Tel dyżurny: +46 709 220 892
Mail dyżurny: sztokholm.wk.dyzurny@msz.gov.pl