Wiza typu D-złożenie wniosku
Gdzie załatwisz sprawę
Wniosek możesz złożyć w Wydziale Konsularnym Ambasady RP w Bangkoku:
adres: Unit 605-607, 6th Floor, Athenee Tower, 63 Wireless Road, Lumpini, Pathumwan, Bangkok 10330, Tajlandia
Stacja kolejki naziemnej (BTS): Ploen Chit
Konsul RP w Bangkoku jest właściwy w sprawach wiz tylko dla obywateli lub osób zamieszkujących na stałe w Tajlandii, Kambodży, Laosie lub Mjanmmie.
Pamiętaj! Wniosek powinien być zarejestrowany w systemie e-konsulat
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Wniosek o wydanie wizy musisz złożyć osobiście. Placówka dyplomatyczna nie przyjmuje wniosków nadesłanych faksem, listownie lub pocztą elektroniczną.
Pamiętaj! Wniosek powinien być zarejestrowany w systemie e-konsulat
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę w sprawie złożenia wniosku wizowego umów się w systemie e-konsulat , z menu po lewej stronie wybierając opcję „Wiza krajowa – zarejestruj formularz”. System wskazuje dostępne terminy spotkań. Inne terminy nie są dostępne. W przypadku braku wolnych terminów spróbuj zarejestrować wizytę później - terminy udostępniane są w każdy poniedziałek w godz. 10.00-10.30 czasu lokalnego.
Po wybraniu terminu i wypełnieniu wniosku online, system wygeneruje wniosek w pdf. Na ostatniej stronie znajduje się potwierdzenie terminu spotkania. Wydrukuj wniosek, podpisz go i przynieś na spotkanie wraz z wymaganymi dokumentami uzupełniającymi. Listę dokumentów znajdziesz na dole strony.
W systemie e-konsulat możliwe jest wypełnienie wniosku w języku polskim i angielskim. Tłumaczenie formularza na język tajski dostępne jest w urzędzie lub za pośrednictwem e-maila.
Wnioski wizowe składa się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed rozpoczęciem planowanej wizyty oraz, co do zasady, nie później niż 15 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem planowanej wizyty.
Jakie dokumenty musisz złożyć?
Na dole tej strony znajdziesz do pobrania:
- szczegółową listę dokumentów uzupełniających, które należy złożyć wraz z wnioskiem o wydanie wizy w Ambasadzie RP w Bangkoku;
- informację nt. sposobu udokumentowania wystarczających środków finansowych;
- informację nt. polis ubezpieczeniowych ;
Pamiętaj:
- Wniosek o wizę musisz składać w placówce dyplomatycznej, której okręg konsularny obejmuje miejsce Twojego stałego zamieszkania.
- Wniosek wizowy złóż z wyprzedzeniem, ale nie wcześniej niż na 6 miesięcy przed zaplanowaną podróżą.
- Konsul ma prawo zaprosić aplikującego o wizę na rozmowę do urzędu, ale nie musi tego robić.
- Osoba ubiegająca się o wydanie wizy krajowej składa osobiście dokument potwierdzający posiadanie podróżnego ubezpieczenia medycznego, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 lit. a lub dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Podróżne ubezpieczenie medyczne o kwocie ubezpieczenia nie niższej niż 30 000 EUR musi być ważne przez okres planowanego pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pokrywać wszelkie wydatki, które mogą wyniknąć podczas pobytu na tym terytorium w związku z koniecznością podróży powrotnej z powodów medycznych, potrzebą pilnej pomocy medycznej, nagłym leczeniem szpitalnym lub ze śmiercią, w którym ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia kosztów udzielonych ubezpieczonemu świadczeń zdrowotnych bezpośrednio na rzecz podmiotu udzielającego takich świadczeń, na podstawie wystawionego przez ten podmiot rachunku. Informacja Ministra Spraw Zagranicznych o ubezpieczycielach i oferowanych przez nich ubezpieczeniach, spełniających warunki, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 1b ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach . Listę ubezpieczycieli uznawanych w procedurze wizowej znajdziesz także na dole strony.
- Z reguły wyżej wymienione dokumenty są wystarczające do wydania decyzji, ale konsul może zażądać dodatkowej dokumentacji.
- Przedłożenie podrobionych dokumentów oraz udzielenie fałszywej informacji może spowodować zakaz wjazdu do państw układu Schengen.
- Wiza nie gwarantuje wjazdu na terytorium strefy Schengen – ostateczną decyzję zawsze podejmują służby państwa, w którym planujesz przekroczyć granicę strefy.
Ile zapłacisz?
- Opłata konsularna za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy krajowej (D) dla obywateli Tajlandii, Kambodży, Laosu oraz Mjanmy wynosi 4817 THB.
- Opłata konsularna za przyjęcie i ponowne rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy krajowej (D) wynosi 4817 THB.
- Opłaty przyjmowane są w kasie urzędu, przy składaniu wniosku.
- Akceptowane formy płatności: gotówka.
- Opłata za wniosek wizowy nie podlega zwrotowi niezależnie od decyzji konsula.
Wizy bezpłatne otrzymują:
1. członkowie rodzin obywateli UE i obywatela RP w rozumieniu art. 2 pkt 4 w związku z pkt 3 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1525);
2. posiadacze Karty Polaka.
Zwolnienia z opłaty przewidziane w Ustawie "Prawo konsularne" z dnia 25 czerwca 2015 r.:
Art. 113. 1. Nie pobiera się opłaty konsularnej za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy od członka rodziny obywatela Unii Europejskiej w rozumieniu art. 2 pkt 4 w związku z pkt 3 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1525).
2. Nie pobiera się opłaty konsularnej za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy oraz opłaty za ponowne rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy złożonego przez małżonka obywatela polskiego, jego małoletniego bezpośredniego zstępnego lub małoletniego bezpośredniego zstępnego jego małżonka, jego bezpośredniego wstępnego lub bezpośredniego wstępnego jego małżonka, jeżeli wstępny lub zstępny pozostaje na utrzymaniu obywatela polskiego lub jego małżonka.
Art. 114. Nie pobiera się opłaty konsularnej za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku o wydanie wizy dyplomatycznej albo służbowej.
Jaki jest termin realizacji?
Wizę krajową wydaje się albo odmawia się jej wydania w terminie 15 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie, chyba że wniosek został uznany za niedopuszczalny. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony do 30 dni, a w przypadku konieczności zasięgnięcia opinii Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, decyzja będzie podjęta w terminie 5 dni od dnia uzyskania wnioskowanych informacji.
Jak odbierzesz dokumenty?
Odbiór decyzji w sprawie wizy nie wymaga rejestracji na spotkanie w systemie e-konsulat. Urzędnik poinformuje cię o terminie odbioru w momencie składania wniosku. Jeżeli nie będziesz w stanie przyjść po odbiór w wyznaczonym terminie, możesz też odebrać wizę w terminie późniejszym, w poniedziałki i środy w godz. 14:00-15:00. Jeśli chcesz upoważnić osobę trzecią do odbioru to zadbaj, aby osoba upoważniona przyniosła: oryginał rachunku otrzymanego przy składaniu wniosku, oryginał upoważnienia, kopię paszportu osoby upoważniającej oraz oryginał dokumentu tożsamości osoby upoważnionej.
Jak możesz się odwołać?
O ewentualnej negatywnej decyzji zostaniesz powiadomiony na piśmie. W dokumencie wskazane będą powody odmowy.
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją konsula, przysługuje Ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej. Musisz złożyć go w siedzibie urzędu, który wydał decyzję wizową, w przeciągu 14 dni od jej otrzymania.
Odwołanie nie wymaga rejestracji na spotkanie w systemie e-konsulat. Przyjmujemy je w poniedziałki i środy w godz. 11:00-11:45. Jeżeli te terminy ci nie odpowiadają, napisz do nas email i ustalimy inny termin.
Opłata za złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy jest taka sama jak w przypadku pierwszego wniosku.
WAŻNA INFORMACJA DLA STUDENTÓW
Planujesz wyjazd na studia do Polski? Zapoznaj się z informacjami jak przygotować się do złożenia wniosku wizowego i zarezerwować wizytę w konsulacie.
Krok 1- Legalizacja dyplomu
Zalegalizuj swój dyplom ukończenia szkoły w lokalnym biurze MSZ, a następnie w konsulacie. Pamiętaj! Konsul legalizuje wyłącznie oryginały i urzędowe odpisy dokumentów. Więcej dowiesz się na stronie Legalizacja- Polska w Tajlandii.
Krok 2- Zaświadczenie o przyjęciu na studia
Skontaktuj się z uczelnią w Polsce i uzyskaj oryginał zaświadczenia o przyjęciu na studia. Poproś o przesłanie oryginału dokumentu pocztą. Konsul nie honoruje kserokopii lub skanu zaświadczenia do procedury wizowej.
Krok 3- Przygotuj wniosek wizowy
Przygotuj niezbędne dokumenty do wniosku wizowego. Sprawdź informacje na stronie internetowej Wiza typ D- złożenie wniosku. Na dole strony znajdziesz załącznik z listą wymaganych dokumentów.
Upewnij się, że korzystasz z aktualnej listy dokumentów. Nie korzystaj z list dokumentów z poprzednich lat ani z żadnych innych źródeł niż strona internetowa Ambasady. Pamiętaj, że dokumenty nie są zwracane po przetworzeniu. Pamiętaj o tym podczas przygotowywania wniosku.
W razie pytań możesz skontaktować się z nami pod adresem bangkok.consul@msz.gov.pl. Zastrzegamy sobie prawo do nieodpowiadania na zapytania dotyczące: rezerwacji wizyt, listy wymaganych dokumentów, zwrotu dokumentów po przetworzeniu, czasu przetwarzania itp., ponieważ te tematy są szczegółowo omówione na naszej stronie internetowej www.gov.pl/thailand/visas
Umów się na wizytę w konsulacie
Rezerwacji wizyty można dokonać wyłącznie za pośrednictwem strony www.e-konsulat.gov.pl. Rezerwacji wizyt nie można dokonać za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu, osobiście ani za pośrednictwem osób trzecich lub agencji. Zdecydowanie odradzamy korzystanie z usług nieautoryzowanych dostawców zewnętrznych, którzy mogą oferować rezerwację takich wizyt. Zachęcamy wszystkich studentów do dokonywania rezerwacji wizyt indywidualnie, samodzielnie, aby uniknąć wszelkich rozbieżności w danych osobowych lub podróżnych i potencjalnych nieporozumień. Zgłoszenia zawierające błędy w danych osobowych mogą zostać uznane za niedopuszczalne
Harmonogram otwarcia miejsc:
Do 30 czerwca 2025 r. wnioskodawcy mogą korzystać ze wszystkich standardowych miejsc na „wizę krajową”.
Od 1 lipca 2025 r. do odwołania studenci (studia pierwszego i drugiego stopnia) muszą rezerwować wyłącznie specjalne terminy o nazwie „Wiza krajowa – studia”. Wnioski o wizę studencką nie będą przyjmowane w trakcie żadnych innych rodzajów wizyt. Ma to na celu zapewnienie dostępności miejsc na wizę krajową dla innych podróżnych, takich jak pracownicy lub członkowie rodziny.
Dodatkowe dedykowane terminy będą otwarte dla uczestników studiów doktoranckich, programów wymiany studenckiej, ERASMUS, NAWA, ECS, Horizon („Wiza krajowa – doktorat i program wymiany”. Jeśli w momencie rezerwacji nie będą dostępne, tacy wnioskodawcy mogą zarezerwować zwykłe terminy „Wiza krajowa – studia”.
Terminy składania wniosków o wizy studenckie (wszystkie rodzaje) będą otwierane na stronie www.e-konsulat.gov.pl w następujący sposób:
• terminy na lipiec zostaną otwarte 9 i 16 czerwca o godzinie 10:00.
• terminy na sierpień zostaną otwarte 7 i 14 lipca o godzinie 10:00.
• terminy na wrzesień zostaną otwarte 4 i 11 sierpnia o godzinie 10:00.
W zależności od bieżącego zapotrzebowania, w międzyczasie mogą zostać otwarte dodatkowe terminy, o czym wnioskodawcy zostaną poinformowani za pośrednictwem www.gov.pl/thailand. Zalecamy regularne sprawdzanie witryny pod kątem aktualizacji.
Należy pamiętać, że nie ma możliwości przełożenia wizyty po dokonaniu rezerwacji. Jeśli nie możesz przyjść na umówioną wizytę, anuluj ją tak szybko, jak to możliwe, aby mogła zostać wykorzystana przez innych wnioskodawców.
INFORMACJA O ZASADACH UBIEGANIA SIĘ O ZWROT OPŁAT ZA STUDIA W PRZYPADKU NIEUZYSKANIA WIZY POZWALAJĄCEJ NA WJAZD DO POLSKI W CELU PODJĘCIA LUB KONTYNUACJI STUDIÓW
Warunki pobierania opłat za usługi edukacyjne przez uczelnie publiczne określa ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a w przypadku uczelni niepublicznych wynikają one z wewnętrznych regulaminów tych uczelni.
Studenci przyjęci na studia zawierają z uczelniami umowy, których zapisy zawierają szczegółowe warunki związane z procesem przyjęcia na studia, przebiegiem studiów, w tym postanowienia dotyczące wysokości opłat oraz zasady zwrotu uiszczonych opłat. Kandydaci na studia powinni szczegółowo zapoznać się z tymi dokumentami, a zwłaszcza z zapisami dotyczącymi zasad uzyskiwania zwrotu wniesionych opłat za studia.
Kwestie dotyczące zwrotu opłat są rozwiązywane bezpośrednio między studentami a uczelniami. Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Ambasady RP, jak również Konsulaty RP nie pośredniczą w kontaktach pomiędzy studentem a uczelnią, ani nie dysponują narzędziami prawnymi pozwalającymi na uzyskanie przez cudzoziemca, który otrzymał odmowę wydania wizy studenckiej zwrotu uiszczonych przez niego opłat za studia.
Jeżeli uczelnia nie wywiązuje się z postanowień umowy zawartej ze studentem, w szczególności nie dokonała zwrotu opłaty w przypadku, gdy umowa tak przewidywała, roszczeń w sprawach opłat studenckich można dochodzić wyłącznie na drodze cywilnoprawnej.
Materiały
Visas_financial_means_20220101Visas_financial_means_20220101.pdf 0.41MB PL_Lista_ubezpieczycieli_i_oferowanych_produktów_ubezpieczeniowych_30012025
PL_Lista_ubezpieczycieli_i_oferowanych_produktów_ubezpieczeniowych_30012025.pdf 0.61MB National_visa_D_family_or_friends_visit
National_visa_D_family_or_friends_visit.pdf 0.16MB National_visa_D_research_internship_volunteer
National_visa_D_research_internship_volunteer.pdf 0.16MB National_visa_D_spouses_of_PL
National_visa_D_spouses_of_PL.pdf 0.16MB National_visa_D_work
National_visa_D_work.pdf 0.15MB checklist_for_national_visa_-_study
checklist_for_national_visa_-_study.pdf 0.20MB National_visa_D_residence_permit_collection
National_visa_D_residence_permit_collection.pdf 0.14MB
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lutego 2018 r. w sprawie wiz dla cudzoziemców
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne