Uzyskanie (wydobycie) zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo, na potrzeby małżeństwa w państwie trzecim
Gdzie załatwisz sprawę?
Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.
W przypadku zamiaru zawarcia małżeństwa w państwie trzecim sugerujemy skorzystanie z możliwości samodzielnego wydobycia (a nie wydania przez konsula) zaświadczenia z polskiego urzędu stanu cywilnego. Zaświadczenia wystawionego przez konsula nie można legalizować. Natomiast zaświadczenie wystawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego może być przedmiotem legalizacji. Dlatego jeżeli urzędnik w kraju, w którym ma zostać zawarty związek małżeński, będzie wymagał zalegalizowanego zaświadczenia, to powinno być ono wystawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego, a nie przez konsula.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Tak, dokumenty musisz złożyć osobiście. Nie ma możliwości załatwienia sprawy drogą korespondencyjną.
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę umów się w systemie e-konsulat , z menu po lewej stronie wybierając opcję „Sprawy prawne”. System wskazuje dostępne terminy spotkań. Inne terminy nie są dostępne. W przypadku braku wolnych terminów spróbuj zarejestrować wizytę później - terminy udostępniane są w każdy wtorek w godz. 10.00-10.30 czasu lokalnego.
Na spotkanie przyjdź punktualnie. Osoby, które nie stawią się w terminie mogą zostać nieprzyjęte.
Jakie dokumenty musisz złożyć?
- ważny polski paszport lub dowód osobisty (do wglądu),
- wniosek o wydanie zaświadczenia,
- zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka (w przypadku dokumentów obcojęzycznych wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego lub konsula oraz legalizacją, o ile nic innego nie wynika z odrębnych przepisów).
PAMIĘTAJ! Realizacja sprawy przez konsula może się wydłużyć w sytuacji, kiedy w Rejestrze Stanu Cywilnego nie ma odwzorowania danego aktu i konieczne będzie uprzednie zlecenie jego migracji.
WAŻNE: Skontaktuj się z urzędem, w którym nastąpi zawarcie małżeństwa w celu uzyskania szczegółowych informacji na temat procedur zawarcia związku małżeńskiego przed miejscowym urzędnikiem.
Ile zapłacisz?
- Opłata konsularna wynosi 1784 THB.
- Ostateczna wysokość opłaty zostanie ustalona w trakcie wizyty po analizie przedłożonych dokumentów.
- Opłaty przyjmowane są w kasie urzędu, przy składaniu wniosku.
- Akceptowane formy płatności: gotówka.
- Więcej o opłatach konsularnych znajdziesz w Tabeli Opłat Konsularnych.
Jaki jest termin realizacji?
Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do wskazanego przez Ciebie kierownika urzędu stanu cywilnego.
Jak odbierzesz dokumenty?
Zaświadczenie odbierzesz osobiście. Jeśli chcesz, aby dokument odebrała osoba trzecia przynieś na spotkanie upoważnienie. Możesz też zawnioskować o doręczenie dokumentów pocztą, jeżeli pokryjesz koszt przesyłki.
Pamiętaj! Zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo jest ważne sześć miesięcy od daty jego wystawienia.
Najczęściej zadawane pytania
Czy przyszły małżonek musi być obecny w czasie wizyty związanej ze złożeniem wniosku o wydanie zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim możemy zawrzeć związek małżeński?
Nie ma takiej potrzeby, ale treść dokumentu potwierdzającego stan cywilny przyszłego małżonka nie powinna budzić wątpliwości i pozwalać na uzupełnienie wszystkich danych, które powinny się znaleźć na zaświadczeniu, że zgodnie z prawem polskim możecie zawrzeć związek małżeński. Dokument powinien np. pozwalać zidentyfikować płeć przyszłego małżonka.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 roku Prawo konsularne