W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zaświadczenie na sprowadzenie zwłok lub prochów (szczątków) do kraju

Gdzie załatwisz sprawę?

Zaświadczenie na sprowadzenie zwłok lub prochów (szczątków) do kraju uzyskasz we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP. 

Transport zwłok jest dozwolony jedynie specjalnie do tego przeznaczonymi środkami przewozowymi przy spełnieniu określonych wymogów sanitarnych. W celu sprowadzenia zwłok do Polski niezbędne jest skorzystanie z usług firmy specjalizującej się w międzynarodowym transporcie zwłok.

W przypadku zgonu osoby bliskiej w Tajlandii, Kambodży, Laosie lub Mjanmie, w pierwszej kolejności sugerujemy powiadomienie o tym ubezpieczyciela, jeżeli osoba zmarła była ubezpieczona. Ubezpieczyciel będzie odpowiedzialny za wynajęcie odpowiedniej firmy pogrzebowej, która zorganizuje transport.

Jeżeli osoba zmarła nie była ubezpieczona, ze względu na znaczną odległość i skomplikowane miejscowe uregulowania prawne, sugerujemy wynajęcie firmy pogrzebowej we własnym zakresie. Firma taka powinna mieć lokalnego partnera w regionie, który w Państwa imieniu pomoże uzyskać akt zgonu i dopełnić niezbędne formalności.

Koszty sprowadzenia ciała lub szczątków ludzkich do kraju ponosi ubezpieczyciel lub rodzina.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Nie, dokumenty można złożyć osobiście albo listownie. Trzeba jednak wnieść opłatę konsularną.

Jak umówisz się na spotkanie?

W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt emailowy na adres: bangkok.konsul@msz.gov.pl 

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Przygotuj: 

  • zezwolenie na pochówek wydane przez starostę lub prezydenta miasta – z wnioskiem o wydanie takiego pozwolenia może zwrócić się do starosty lub prezydenta miasta rodzina zmarłego lub upoważniony do tego zakład pogrzebowy,
  • oryginał aktu zgonu lub innego dokumentu stwierdzającego zgon, uwierzytelniony przez miejscowy MSZ,
  • zaświadczenie z miejscowego domu pogrzebowego o dokonaniu kremacji i zamknięciu urny lub o zabezpieczeniu zwłok i zamknięciu trumny.​​​​​​
Ile zapłacisz?
  1. Opłata konsularna wynosi 1899 THB.
  2. Ostateczna wysokość opłaty zostanie ustalona w trakcie wizyty po analizie przedłożonych dokumentów.
  3. Opłaty przyjmowane są w kasie urzędu, przy składaniu wniosku.
  4. Akceptowane formy płatności: gotówka.
  5. Więcej o opłatach konsularnych znajdziesz w Tabeli Opłat Konsularnych.
Jaki jest termin realizacji?

Konsul wyda zaświadczenie niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku. 

Jak odbierzesz dokumenty?

Osobiście. Możesz też zawnioskować o doręczenie dokumentów pocztą, jeżeli pokryjesz koszt przesyłki.

Jak możesz się odwołać?

W przypadku odmowy wykonania czynności, konsul wyda postanowienie, na które możesz wnieść w terminie 7 dni zażalenie do Ministra Spraw Zagranicznych. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem konsula, który wydał postanowienie.

Najczęściej zadawane pytania

Co się stanie jeśli rodzina nie zdecyduje się na sprowadzenie zwłok do Polski?

W przypadku podjęcia przez rodzinę zmarłego decyzji o niesprowadzaniu zwłok do Polski, konsul występuje do władz miejscowych z prośbą o pochowanie zwłok zgodnie z prawem miejscowym (na koszt władz lokalnych na cmentarzach publicznych).

Pamiętaj, że konsul nie pokrywa zobowiązań finansowych, nie udziela porad ani nie podejmuje w imieniu rodziny zmarłego żadnych decyzji związanych z wyborem sposobu oraz miejsca pochówku.

Materiały

Lista​_firm​_świadczących​_usługi​_sprowadzenia​_zwłok​_lub​_prochów
Lista​_firm​_świadczących​_usługi​_sprowadzenia​_zwłok​_lub​_prochów.pdf 0.19MB
{"register":{"columns":[]}}