W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenie utraty paszportu

Gdzie załatwisz sprawę?

Utratę paszportu lub paszportu tymczasowego za granicą zgłoś niezwłocznie w urzędzie konsularnym RP.

Złożenie zawiadomienia w konsulacie o utracie paszportu oznacza, że dokument straci ważność z dniem zawiadomienia konsula o utracie paszportu.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Tak, w celu złożenia zawiadomienia o utracie paszportu lub paszportu tymczasowego udaj się do najbliższego lub do wybranego przez siebie urzędu konsularnego.

Wyjątki: Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód. Wówczas utratę lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej albo w Internecie przy pomocy udostępnionej usługi elektronicznej. 

Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego  własnoręczność  poświadczył notariusz

Jeśli odnajdziesz paszport, którego utratę zgłosiłeś w konsulacie, powinieneś niezwłocznie ten dokument zwrócić organowi paszportowemu (za granicą - konsulowi).

Jak umówisz się na spotkanie?

Jeśli chcesz zgłosić utratę paszportu, nie musisz umawiać się na spotkanie w systemie e-konsulat. Skontaktuj się jednak z Wydziałem Konsularnym w celu ustalenia dogodnego terminu załatwienia sprawy.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie paszportu lub paszportu tymczasowego w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej  w urzędzie konsularnym. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a zgłaszający potwierdzi prawidłowość danych składając podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).

Z dniem złożenia tego zawiadomienia Twój dokument paszportowy traci ważność.

Jeżeli odnajdziesz swój dokument paszportowy, zgłoszony konsulowi jako utracony, nie możesz już się nim posługiwać lub wycofać zawiadomienia o utracie. Odnaleziony paszport lub paszport tymczasowy należy zwrócić właściwemu miejscowo organowi paszportowemu (wojewodzie w Polsce, konsulowi za granicą). Nie można otrzymać go z powrotem.

Obowiązek zwrotu dokumentu paszportowego następuje bez względu na to, czy masz już nowy dokument wydany w miejsce utraconego, czy też nie występowałeś o wydanie nowego dokumentu.

Podjęcie próby legitymowania się tym dokumentem przy przekraczaniu granicy może spowodować poważne konsekwencje i utrudnienia.

Ile zapłacisz?

Zgłoszenie jest bezpłatne.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie dokumentu niezwłocznie.

Najczęściej zadawane pytania

Co mogę zrobić w przypadku utraty lub zniszczenia dokumentu paszportowego za granicą, gdy muszę pilnie wrócić do stałego miejsca pobytu?

Jeśli utracisz dokument paszportowy za granicą - na Twój wniosek - po potwierdzeniu Twojej tożsamości i obywatelstwa konsul wyda Ci paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (w Polsce lub w innym kraju).

Pamiętaj, że konsul honorowy nie może wydać Ci dokumentu paszportowego.

 

Podstawa prawna

Ustawa o dokumentach paszportowych z dnia 27 stycznia 2022 r.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dokumentów paszportowych z dnia 9 września 2022 r.

Ustawa Prawo konsularne z dnia 25 czerwca 2015 r.

Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie opłat konsularnych z dnia 18 grudnia 2015 r.

{"register":{"columns":[]}}