W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja Nr 14/25 Wojewody Łódzkiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - GPB-II.7820.10.2024.RP

26.03.2025

GPB-II.7820.10.2024.RP                                               Łódź, 14 marca 2025 r.

 

Decyzja Nr 14/25 o  zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

Na podstawie art. 11a ust. 1, art. 11f ust. 1, art. 11i ust. 1, art. 17 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 311), zwanej dalej „specustawą drogową” oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.10.2024 r., skorygowany i uzupełniony w dniu 18.12.2024 r., o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,

udzielam

Burmistrzowi Miasta i Gminy Działoszyn  z siedzibą pod adresem: ul. Piłsudskiego 21, 98-355 Działoszyn

zezwolenia na realizację inwestycji drogowej

pn.: „Budowa ronda na DK42 – skrzyżowanie ul. Mickiewicza, ul. Piłsudskiego i ul. Dmowskiego w Działoszynie” w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa i modernizacja infrastruktury drogowej na terenie Miasta i Gminy Działoszyn cz.1”, od km 92+630 do km 92+780,

w tym dla potrzeb realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej:

  1. Określam wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii (art. 11f ust. 1 pkt 1 specustawy drogowej).

Na odcinku objętym przedmiotową inwestycją zlokalizowane są drogi publiczne:

ulica Piłsudskiego (droga krajowa nr 42, klasy G), która łączy się z drogami gminnymi: Mickiewicza (droga gminna nr 109029E, klasy L) oraz Dmowskiego (droga gminna nr 109029E, klasy L).

W ramach przedmiotowej inwestycji w miejscu istniejącego skrzyżowania zwykłego nieskanalizowanego zaprojektowano skrzyżowanie typu rondo stanowiące połączenie dróg publicznych – ulicy  Piłsudskiego z ulicami Mickiewicza i Dmowskiego.

  1. Określam linie rozgraniczające teren inwestycji (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru jasnoniebieskiego, przedstawioną na mapie w skali 1:500 stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji,
  2. Określam warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa (art. 11f ust. 1 pkt 3 specustawy drogowej):
  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska:

Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 54, ze zm.);

  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej:

W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1292), a w szczególności, w przypadku odkrycia podczas prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych, przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy:

      • wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot;
      • zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia;
      • niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
  1. warunki wynikające z potrzeb obronności państwa:

Realizowana inwestycja powinna spełniać warunki techniczne i funkcjonalne w zakresie przygotowania dróg na potrzeby obronności państwa.

  1. Określam wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 11f ust. 1 pkt 4 specustawy drogowej):

Należy uwzględnić wszelkie warunki i normy wynikające z obowiązującego, ze szczególnym uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725, ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, a zwłaszcza zapewniające:

      • dostęp do drogi publicznej,
      • możliwość korzystania z urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej,
      • ochronę przed ponadnormatywnymi uciążliwościami spowodowanymi hałasem,
      • ochronę przed ponadnormatywnym zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby,
      • zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia.
  1. Zatwierdzam podział nieruchomości (art. 11f ust. 1 pkt 5 specustawy drogowej), oznaczonych poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, położonych w województwie łódzkim, w powiecie pajęczańskim, na terenie miasta Działoszyn, w obrębach 0002 i 0004  (Tabela 1):

Tabela 1

Lp.

Gmina

Obręb

Numery  ewidencyjne działek, dla których niniejszą decyzją zatwierdzony zostaje podział nieruchomości

Numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości, zatwierdzonym niniejszą decyzją, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które  z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna,

staną się własnością Skarbu Państwa

Numery ewidencyjne działek, powstałych wskutek podziału nieruchomości,  położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji,

które pozostaną własnością dotychczasowego właściciela

  1.  

Działoszyn - Miasto

0004

148

148/1

148/2

  1.  

Działoszyn - Miasto

0002

524

524/1

524/2

  1.  

Działoszyn - Miasto

0002

480

480/1

480/2

  1.  

Działoszyn - Miasto

0002

374

374/1

374/2

 

Mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości stanowią załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszej decyzji:

  • Nr 2 – arkusz 1 – obręb 0002,
  • Nr 3 – arkusz 1 – obręb 0002,
  • Nr 4 – arkusz 1 – obręb 0004.
  1. Określam nieruchomość oznaczoną poniżej zgodnie z katastrem nieruchomości numerem ewidencyjnym działki, tworzącą istniejący pas drogowy drogi krajowej nr 42, położoną w części w liniach rozgraniczających teren inwestycji, stanowiącą własność Skarbu Państwa, nie  wymagającą zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości (Tabela 2):

Tabela 2

Lp.

Gmina

Obręb

Numery ewidencyjne działek

  1.  

Działoszyn - Miasto

0002

719

 

  1. Określam nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa (art. 11f ust. 1 pkt 6 specustawy drogowej):

- nieruchomości powstałe wskutek podziału zatwierdzonego niniejszą decyzją, wskazane w punkcie 5 niniejszej decyzji, w Tabeli 1 w kolumnie piątej – które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Skarbu Państwa.

  1. Zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany (art. 11f ust. 1 pkt 7 specustawy drogowej), stanowiący załącznik Nr 5 do niniejszej decyzji, dla zamierzenia inwestycyjnego obejmującego:
  • rozbudowę pasa drogi krajowej nr 42 polegającą na budowie skrzyżowania typu rondo,
  • budowę zjazdów oraz chodników,
  • przebudowę sieci elektroenergetycznej,
  • budowę i przebudowę oświetlenia drogowego,
  • przebudowę sieci gazowej,
  • zabezpieczenie sieci wodociągowej, elektroenergetycznej i teletechnicznej,
  • budowę elementów odwodnienia,
  • przebudowę urządzeń wodnych, tj. przepustów oraz rowów,

który opracowali niżej wymienieni projektanci:

  • mgr inż. Konrad Galant, posiadający uprawnienia budowlane nr SLK/7892/PBD/18 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, wpisany na listę członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym SLK/BD/7122/11;
  • mgr inż. Milena Tomaszewska, posiadająca uprawnienia budowlane nr SLK/4101/POOS/12 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisana na listę członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym SLK/IS/7891/12;
  • mgr inż. Michał Grudziński, posiadający uprawnienia budowlane nr SLK/5289/PWOE/14 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym SLK/IE/8766/14.
  1. Określam szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. a specustawy drogowej):
  1.  budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
  2.  należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach  branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
  3.  budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów  dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  4.   kierownik budowy jest obowiązany prowadzić dziennik budowy;
  5.  istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
  1. Określam szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. d specustawy drogowej):

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 15 i pkt 14 lit. b oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. z 2001 r. Nr 138 poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalnościach inżynieryjnej drogowej oraz instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

  1. Ustalam warunki dotyczące przebudowy urządzeń wodnych (rowów i przepustów), przebudowy zjazdów i przebudowy innych dróg publicznych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. f, g, h specustawy drogowej):
  1. określam obowiązek przebudowy urządzeń wodnych (rowów i przepustów), przebudowy zjazdów i przebudowy innych dróg publicznych, poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, na działkach określonych poniżej w Tabeli 3;
  2.  dla realizacji obowiązku, o którym mowa w punkcie 11 podpunkt a) niniejszej decyzji określam ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oraz udzielam zezwolenia na przebudowę urządzeń wodnych (rowów i przepustów), przebudowę zjazdów i przebudowę innych dróg publicznych, na rzecz Inwestora, zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 3).

 

Tabela 3

Lp.

Gmina

Obręb

Numery działek po podziale pozostających poza pasem drogowym

Numery działek przed podziałem lub niepodlegających podziałowi

Rodzaj ograniczenia

Powierzchnia ograniczenia

[m2]

  1.  

Działoszyn - Miasto

0004

-

127

Przebudowa zjazdu w celu nawiązania wysokościowego

10

  1.  

Działoszyn - Miasto

0002

-

719

Przebudowa rowu (odmulenie)

26

  1.  

Działoszyn - Miasto

0002

374/2

374

Przebudowa drogi gminnej nr 109029E – ul. Mickiewicza

600

  1.  

Działoszyn - Miasto

0002

-

719

Przebudowa rowu (odmulenie)

i przebudowa przepustu

162

  1.  

Działoszyn - Miasto

0002

-

469

Przebudowa zjazdu w celu nawiązania wysokościowego

22

Działki niepodlegające podziałowi oznaczono pogrubioną czcionką.

 

Granice terenu niezbędnego dla wykonania robót określonych w Tabeli 3 niniejszej decyzji, na nieruchomościach położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oznaczone zostały na projekcie zagospodarowania terenu i na mapie przedstawiającej proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, stanowiących załączniki do decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej.

            Zgodnie z art. 11f ust. 2 specustawy drogowej do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. i, przepisy art. 124 ust. 4-7 i art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1145), stosuje się odpowiednio:

  1. Inwestor jest zobowiązany do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po dokonaniu przebudowy obiektów budowlanych.
  2. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek przebudowy sieci uzbrojenia terenu zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowanie powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu. Odszkodowanie, o którym mowa wyżej, ustala Wojewoda Łódzki, w odrębnej decyzji.
  3. Jeżeli przebudowa obiektów budowlanych uniemożliwia właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu dalsze prawidłowe korzystanie z nieruchomości w sposób dotychczasowy albo w sposób zgodny z jej dotychczasowym przeznaczeniem, właściciel  lub użytkownik wieczysty może żądać, aby Inwestor nabył od niego na rzecz Skarbu Państwa, w drodze umowy, własność albo użytkowanie wieczyste nieruchomości.
  4. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany udostępnić nieruchomość w celu wykonania robót budowlanych związanych przebudową obiektów budowlanych. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej.

 

  1. Przed przystąpieniem do użytkowania Inwestor jest zobowiązany: zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy co najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
  2. Określam warunki dotyczące gospodarowania odpadami:

Z odpadami powstającymi na etapie realizacji inwestycji należy postępować zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. 2023 r. poz. 1587, ze zm.).

Powstałe odpady należy gromadzić selektywnie, w warunkach uniemożliwiających szkodliwe oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi, a następnie przekazać je podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami.

  1. Określam termin wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń na 120 dzień od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna, z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności (art. 16 ust. 2 specustawy drogowej).
  2. Nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 specustawy drogowej, nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności:

  • zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
  • uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadania przez właściwego zarządcę drogi;
  • uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych;
  • uprawnia do wydania przez właściwy organ dziennika budowy.

 

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 14.10.2024 r. Inwestor – Burmistrz Miasta i Gminy Działoszyn, z siedzibą pod adresem: ul. Piłsudskiego 21, 98-355 Działoszyn, w imieniu którego działa pełnomocnik – Pan Konrad Galant, wystąpił do Wojewody Łódzkiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „Budowa ronda na DK42 – skrzyżowanie ul. Mickiewicza, ul. Piłsudskiego i ul. Dmowskiego w Działoszynie” w ramach zadania inwestycyjnego pod nazwą.: „Budowa i modernizacja infrastruktury drogowej na terenie Miasta i Gminy Działoszyn cz.1”, od km 92+630 do km 92+780, w trybie art. 11a ust. 1 specustawy drogowej.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 11b ust. 1 specustawy drogowej, to właściwy zarządca drogi składa wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Jest to podmiot, który inicjuje postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a po jej wydaniu realizuje inwestycję.

W świetle art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 320, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o drogach publicznych”, zadania zarządcy w stosunku do dróg krajowych wykonuje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. W sprawie realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, zwany dalej GDDKiA, zawarł stosowne porozumienie, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych, z zarządcą dróg gminnych w Działoszynie – Burmistrzem Miasta i Gminy Działoszyn, dotyczące ustalenia zasad przygotowania, realizacji i finansowania tego przedsięwzięcia. Przedmiotowe porozumienie, zwane dalej: „Porozumieniem”, zostało zawarte w dniu 21.10.2022 r. Zgodnie z jego zapisami, GDDKiA przekazuje Burmistrzowi Miasta i Gminy Działoszyn, w ograniczonym zakresie obowiązki określone w ustawie o drogach publicznych, niezbędne do przygotowania oraz realizacji inwestycji, zarządzanie drogą krajową nr 42 w odniesieniu do nieruchomości położonej w obrębie 2, mieście Działoszyn, powiecie pajęczańskim, oznaczonej jako działka numer 719 (stanowiącej pas drogowy drogi krajowej nr 42), od km 92+587 do km 92+670. Z chwilą zawarcia tego porozumienia Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przekazał Burmistrzowi Miasta i Gminy Działoszyn zarządzanie w zakresie obowiązków zarządcy, o których mowa w art. 20 pkt 2 i 3 ustawy o drogach publicznych, niezbędne do przygotowania inwestycji. W dniu 28.01.2025 r., w związku z wystąpieniem Burmistrza Miasta i Gminy Działoszyn, został podpisany Aneks nr 2 do Porozumienia, zgodnie z którym zmieniono m.in. zakres inwestycji objęty Porozumieniem, tj. od km 92+630 do km 92+780, oraz termin jej realizacji.

            W związku z powyższym, na mocy Porozumienia, Burmistrz Miasta i Gminy Działoszyn stał się podmiotem uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej.

Po weryfikacji złożonego wniosku Wojewoda Łódzki wezwał Inwestora w dniu 8.11.2024 r., w trybie art. 64 § 2 kpa, do usunięcia braków formalnych. W wezwaniu organ poinformował o obowiązku dokonania ww. czynności w terminie 45 dni od dnia dostarczenia wezwania. Wniosek został skorygowany i uzupełniony w dniu 18.12.2024 r., to jest w wyznaczonym terminie.

Wniosek zawierał m.in.:

  1. mapę w skali 1:500 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
  2. analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
  3. mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
  4. określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
  5. trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu,
  6. opinię Zarządu Województwa Łódzkiego z 7.03.2024 r., znak: BPPWŁ.ZP.4041.30.2024;
  7. opinię Burmistrza Miasta i Gminy Działoszyn z dnia 28.02.2024 r., znak: UKRB.VII.7211.1.2024;
  8. pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowanego przez Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi, z dnia 19.07.2024 r., znak: O/ŁO.I-4.4110.11.1.2024.MG, o uzgodnieniu dokumentacji projektowej dla przedmiotowego zamierzenia budowlanego;
  9. pismo Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Kielcach z dnia 21.03.2024 r., znak: KIE.5120.24.2024.MZ/MG, informujące, że na obszarze przedmiotowej inwestycji nie ma terenów górniczych;
  10. opinię Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 27.02.2024 r., znak: WUOZ-ZN.5152.61.2024.AM;
  11. wystąpienie zarządcy drogi z dnia 21.02.2024 r. do Zarządu Powiatu Pajęczańskiego o wyrażenie opinii, na podstawie art. 11b ust. 1 specustawy drogowej, dotyczącej przedmiotowej inwestycji drogowej;
  12. ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Sieradzu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 3.04.2024 r., znak: PS.ZUZ.4210.19.2024.MM, o udzieleniu Miastu i Gminie Działoszyn pozwolenia wodnoprawnego na  wykonanie urządzeń wodnych oraz usługi wodne;
  13. porozumienie zawarte w dniu 21.10.2022 r. pomiędzy Skarbem Państwa – Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad a Miastem i Gminą Działoszyn, reprezentowanym przez Burmistrza Miasta i Gminy Działoszyn, dotyczące ustalenia zasad przygotowania, realizacji i finansowania przedmiotowego przedsięwzięcia, wraz z aneksami: Aneksem nr 1, zawartym  w dniu 20.06.2023 r., dotyczącym terminu realizacji inwestycji, oraz Aneksem nr 2, zawartym w dniu 28.01.2025 r., dotyczącym zakresu przedsięwzięcia (kilometraż) i terminu realizacji.

Inwestor oświadczył, że w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku zarządcy drogi o wydanie opinii, określonej w art. 11b ust. 1 specustawy drogowej, Zarząd Powiatu Pajęczańskiego takiej opinii nie wydał, co zgodnie z art. 11d ust. 2 specustawy drogowej traktuje się jako brak zastrzeżeń do wniosku.

Ze względu na fakt, iż na odcinku drogi objętym zakresem wniosku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej brak jest terenów i obiektów, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 8 lit. a, b, e, g i ga specustawy drogowej, opinie: ministra właściwego do spraw zdrowia, dyrektora właściwego urzędu morskiego, dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej oraz podmiotu zarządzającego w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, nie były wymagane.

Inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1839). W związku z powyższym, zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112, ze zm.), zwanej dalej „ustawą ooś”, inwestycja nie wymagała uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.

O wszczęciu przedmiotowego postępowania, stosownie do art. 11 d ust. 5 specustawy drogowej, organ zawiadomił Inwestora pismem z dnia 19.12.2024 r. Do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych wnioskiem o wydanie przedmiotowej decyzji, zostały skierowane indywidualne zawiadomienia na adresy wskazane w ewidencji gruntów. Dane osobowe i adresy właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, ustalono na podstawie wypisów z rejestru gruntów, otrzymanych od Starostwa Powiatowego w Pajęcznie, przy piśmie z dnia 23.10.2024 r.

Zawiadomienie zawierało w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, objętych wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, według katastru nieruchomości oraz informację o terminie i miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy (art. 11d ust. 6 specustawy drogowej). Ponadto poinformowano strony postępowania, że z dniem zawiadomienia, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami. Czynność prawna dokonana z naruszeniem zakazu, o którym mowa wyżej, jest nieważna (art. 11d ust. 9 i 10 specustawy drogowej). Pozostałe strony postępowania zostały zawiadomione poprzez obwieszczenie zamieszczone:

-  w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 24.12.2024 r.;

- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 24.12.2024 r. do 7.01.2025 r.;

- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 24.12.2024 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;

- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym Urzędu Miasta i Gminy Działoszyn  – w dniach od 19.12.2024 r. do 14.01.2025 r.

W trakcie trwania postępowania dotyczącego wydania zezwolenia na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej do tutejszego organu nie wpłynęły żadne wnioski ani zastrzeżenia składane przez strony postępowania. Ponadto strony postępowania nie skorzystały z możliwości zapoznania się z dokumentacją i aktami sprawy.

W świetle przepisów specustawy drogowej, organy orzekające nie mają uprawnienia do oceny racjonalności, czy też słuszności przyjętych we wniosku rozwiązań projektowych, gdyż postępowanie w sprawie zezwolenia na realizację danej inwestycji drogowej toczy się na wniosek zarządcy drogi, którym to wnioskiem organ administracji jest związany. Regulacja zawarta w art. 11a ust. 1, art. 11e oraz art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy wskazuje na związanie organu określeniem linii rozgraniczających teren, w tym granicami pasów drogowych. Organ nie może dokonywać jakichkolwiek zmian, np. w zakresie lokalizacji, przebiegu oraz planowanych parametrów technicznych konkretnej inwestycji. Organ wydający zezwolenie realizacyjne nie może też na podstawie art. 11f ust.1 pkt 1 i pkt 4, art. 12 ust. 2 i ust. 4 specustawy drogowej oraz § 6 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oceniać niezbędności i celowości realizacji inwestycji w kształcie przedstawionym przez Inwestora, jeżeli zaproponowane rozwiązanie projektowe nie narusza prawa. Rolą orzekającego w sprawie organu jest sprawdzenie kompletności wniosku w świetle wymogów ustawowych oraz tego, czy koncepcja składającego wniosek mieści się w granicach wyznaczonych przez prawo  (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 sierpnia 2022 r., sygn. akt  II OSK 1242/21).

Inwestor jest zatem kreatorem miejsca, sposobu i kształtu realizacji inwestycji, natomiast organ orzekający wyznacza dopuszczalne prawem granice tej kreacji, poprzez dokonywanie oceny prawnej, kończącej się aktem władztwa publicznego, zakreślającego te granice. Zadaniem organu jest bowiem sprawdzenie, czy wyznaczone przez wnioskodawcę linie rozgraniczające pas drogowy oraz zaproponowane rozwiązania techniczne odpowiadają woli ustawodawcy wyrażonej w innych regulacjach prawnych, mających znaczenie dla wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Zatem organ właściwy do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie jest upoważniony do korygowania rozwiązań przyjętych we wniosku o wydanie ww. decyzji. To inwestor samodzielnie dokonuje wyboru najbardziej korzystnych rozwiązań lokalizacyjnych i następnie techniczno-wykonawczych inwestycji.

Wobec nieprawidłowości w przedłożonym projekcie budowlanym Wojewoda Łódzki, postanowieniem Nr 21/25 z dnia 24.01.2025 r., nałożył na Inwestora obowiązek ich usunięcia w terminie 30 dni od daty otrzymania postanowienia.

W dniu 10.02.2025 r., to jest w wyznaczonym terminie, Inwestor przedłożył uzupełniony projekt budowlany. Po dokonaniu analizy i weryfikacji przedłożonej dokumentacji organ stwierdził, że niezbędne jest złożenie przez Inwestora dodatkowych wyjaśnień dotyczących m.in. przebiegu linii rozgraniczającej teren inwestycji. W związku z powyższym, pismem z dnia 5.03.2025 r. wezwano Inwestora, na podstawie art. 50 Kpa, do przedłożenia, w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania, mapy z proponowanym przebiegiem drogi z prawidłowo określonymi liniami rozgraniczającymi teren inwestycji oraz linią określającą zakres inwestycji, a także skorygowanej w tym zakresie części Projektu budowlanego, tj. części rysunkowej projektu zagospodarowania terenu i części rysunkowej projektu architektoniczno-budowlanego. Uzupełniona dokumentacja w przedmiotowym zakresie została przedłożona przez Inwestora w dniu 11.03.2025 r., tj. w terminie.

W dniu 14.10.2024 r. wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, Inwestor wniósł także o nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, z uwagi na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy. Uzasadniając wniosek Inwestor podkreślił, że przedmiotowa inwestycja stanowi przedsięwzięcie mające na celu poprawę warunków transportu publicznego, co  w  konsekwencji przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W stanie istniejącym skrzyżowanie ulic Piłsudskiego, Mickiewicza oraz Dmowskiego ze względu na swoją geometrię jest nieczytelne oraz zachęca do jazdy z nadmierną prędkością ulicą z pierwszeństwem przejazdu (ul. Piłsudskiego), co stanowi zagrożenie dla pieszych oraz kierowców korzystających z ulic podporządkowanych (ul. Dmowskiego i ul. Mickiewicza). Projektowane rozwiązania pozwolą na uspokojenie ruchu w ciągu drogi krajowej nr 42 oraz płynniejszy ruch na ulicach podporządkowanych, zaś piesi uzyskają możliwość bezpiecznych przejść z doświetleniem i azylem.

Biorąc pod uwagę fakt, że powyższe względy stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 specustawy drogowej, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek i zgodnie z wnioskiem właściwego zarządcy drogi, jeśli wniosek spełnia wymogi określone przepisami prawa. Niniejsza decyzja, zgodnie z art. 11f i art. 12 specustawy drogowej, zezwala na realizację inwestycji drogowej określając linie rozgraniczające teren inwestycji, zatwierdzając zgodnie z ww. liniami podziały nieruchomości oraz zatwierdza projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany.

Po ostatecznym dokonaniu oceny przedstawionych dokumentów, zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego oraz stwierdzeniu, że wnioskowana inwestycja spełnia łącznie warunki określone w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, a wnioskodawca przedłożył wymagane przepisami powołanej powyżej ustawy dokumenty, orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Ministra Rozwoju i Technologii w Warszawie, Plac Trzech Krzyży 3/5, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału

Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

 

 

 

Nie pobrano opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej, na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2111, ze zm.).

 

 

Załączniki:

Nr  1 -  mapa w skali 1:500 określająca linie rozgraniczające teren inwestycji,

Nr 2 - mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości na terenie Miasta Działoszyn, obręb 0002 (arkusz 1)

Nr 3 - mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości na terenie Miasta Działoszyn, obręb 0002 (arkusz 1)

Nr 4 - mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości na terenie Miasta Działoszyn, obręb 0004 (arkusz 1)

Nr 5 - projekt budowlany zawierający projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany wraz z załącznikami (1 tom).

 

Otrzymują:

  1. Burmistrz Miasta i Gminy Działoszyn, reprezentowany przez pełnomocnika:

Pana Konrada Galanta  (załączniki nr 1, 2, 3, 4, 5 – po 1 egz.)

  1. Dotychczasowi właściciele i użytkownicy wieczyści – w drodze zawiadomienia
  2. Pozostałe strony –  w drodze obwieszczenia
  3. Aa (załączniki nr 1, 2, 3, 4, 5 – po 1 egz.)

 

Do wiadomości:

  1. Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego

ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź (załącznik nr 5 - 1 egz.)

  1. Starosta Pajęczański, ul. Parkowa 8/12, 98-330 Pajęczno

(załączniki nr 2, 3, 4 – po 1 egz.)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w ewidencji gruntów)

 

  1. Starosta Pajęczański, ul. Parkowa 8/12, 98-330 Pajęczno

(załączniki nr 2, 3, 4 – po 1 egz.)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w księgach wieczystych)

  1. Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi (załącznik nr 2, 3, 4 – po 1 egz.)

 

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.

 

Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl

Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.

W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:

- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;

- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;

- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);

Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Źródła danych

Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.

Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?

Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony,  i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.

Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.

Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.

Jakie przysługują Państwu prawa?

Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:

- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,

- sprostował przetwarzane dane,

Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).

Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

Czy Państwa dane są bezpieczne?

Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.

Materiały

Decyzja Nr 14/25 Wojewody Łódzkiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - GPB-II.7820.10.2024.RP
Decyzja​_zrid​_nr​_14​_25.pdf 0.24MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
26.03.2025 00:12 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Janiszewski Hubert
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja Nr 14/25 Wojewody Łódzkiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - GPB-II.7820.10.2024.RP 1.0 26.03.2025 00:12 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}