Decyzja nr 33/25 Wojewody Łódzkiego GPB-II.7820.4.2024.WM z dnia 23 maja 2025 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
30.05.2025
GPB-II.7820.4.2024.WM Łódź, 23 maja 2025 r.
Decyzja nr 33/25 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
Na podstawie art. 11a ust.1, art.11f ust.1, art.11i ust.1, art. 17 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 311), zwanej dalej „specustawą drogową” oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 3.06.2024 r., uzupełnionego i skorygowanego w dniach 28.06.2024 r. i 13.09.2024 r. o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
udzielam
Zarządowi Województwa Łódzkiego
reprezentowanemu przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi
z siedzibą w Łodzi przy al. Piłsudskiego 12
zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
polegającej na rozbudowie drogi wojewódzkiej Nr 473 od km 116+606,40 do km 117+673,60 w miejscowości Szydłów, gm. Grabica, pow. piotrkowski,
w tym dla potrzeb realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej:
- Określam wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii (art. 11f ust. 1 pkt 1 specustawy drogowej):
Droga wojewódzka Nr 473, klasy G, na odcinku od km 116+606,40 do km 117+673,60 w miejscowości Szydłów, łączy się z następującymi drogami publicznymi:
- w km 116+700,60 skrzyżowanie z drogą gminną Nr 110159E klasy L strona lewa i prawa,
- w km 117+100,00 skrzyżowanie z drogą gminną Nr 110178E klasy L strona prawa.
- Określam linie rozgraniczające teren inwestycji - granice pasa drogowego drogi wojewódzkiej Nr 473 (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru czerwonego, przedstawioną na mapie w skali 1:500 stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
- Określam linie rozgraniczające teren inwestycji - granice pasa drogowego drogi gminnej Nr 110178E (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru granatowego, przedstawioną na mapie w skali 1:500 stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
- Określam warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa (art. 11f ust. 1 pkt 3 specustawy drogowej):
- warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska:
W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 54, ze zm.);
- warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej:
W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1292), a w szczególności, w przypadku odkrycia podczas prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych, przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy:
- wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot;
- zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia;
- niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
- warunki wynikające z potrzeb obronności państwa:
Realizowana inwestycja powinna spełniać warunki techniczne i funkcjonalne w zakresie przygotowania dróg na potrzeby obronności państwa.
- Określam wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 11f ust. 1 pkt. 4 specustawy drogowej):
Należy uwzględnić wszelkie warunki i normy wynikające z obowiązującego prawa, ze szczególnym uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725, ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, a zwłaszcza zapewniające:
-
-
- dostęp do drogi publicznej,
- możliwość korzystania z urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej,
- ochronę przed ponadnormatywnymi uciążliwościami spowodowanymi hałasem,
- ochronę przed ponadnormatywnym zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby,
- zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia.
-
- Zatwierdzam podział nieruchomości (art. 11f ust. 1 pkt 5 specustawy drogowej), oznaczonych poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, położonych w województwie łódzkim, na terenie powiatu piotrkowskiego, w gminie Grabica, w obrębach 0031 Szydłów i 0032 Kolonia Szydłów, zgodnie z liniami rozgraniczającymi teren inwestycji (Tabela 1):
Oznaczenia numerów ewidencyjnych działek, przyjęte w poniższej tabeli:
Kolumna A – numery ewidencyjny działek, dla których niniejszą decyzją zatwierdzony zostaje podział nieruchomości.
Kolumna B – numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości, zatwierdzonym niniejszą decyzją, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji:
- numery nieoznaczone gwiazdką - numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości pod rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 473, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego;
- (*) - numer ewidencyjny działki, powstałej po podziale nieruchomości pod rozbudowę drogi gminnej Nr 110178E, położonej w liniach rozgraniczających teren inwestycji, która z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, stanie się własnością Województwa Łódzkiego.
Kolumna C – powierzchnia wydzielonych działek (w ha), położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które staną się własnością Województwa Łódzkiego.
Kolumna D – numery ewidencyjne działek, powstałych wskutek podziału nieruchomości zatwierdzonego niniejszą decyzją, położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, które pozostają własnością dotychczasowego właściciela.
Tabela 1
|
L.p. |
A |
B |
C |
D |
|
obręb 0032 Kolonia Szydłów |
||||
|
1 |
111/6 |
111/8 |
0,0220 |
111/7 |
|
2 |
115/4 |
115/8 |
0,0162 |
115/7 |
|
3 |
116 |
116/2 |
0,0007 |
116/1 |
|
4 |
117 |
117/2 |
0,0114 |
117/1 |
|
5 |
167/2 |
167/4 |
0,0204 |
167/3 |
|
6 |
168/1 |
168/4 |
0,0133 |
168/3 |
|
7 |
168/2 |
168/6 |
0,0047 |
168/5 |
|
8 |
169 |
169/2 |
0,0063 |
169/1 |
|
9 |
170 |
170/2 |
0,0115 |
170/1 |
|
10 |
171/3 |
171/8 |
0,0091 |
171/7 |
|
11 |
171/4 |
171/10 |
0,0088 |
171/9 |
|
12 |
171/6 |
171/12 |
0,0020 |
171/11 |
|
13 |
172/1 |
172/15 |
0,0131 |
172/14 |
|
14 |
172/8 |
172/17 |
0,0041 |
172/16 |
|
15 |
172/7 |
172/19 |
0,0005 |
172/18 |
|
16 |
172/10 |
172/21 |
0,0020 |
172/20 |
|
17 |
174/2 |
174/4 |
0,0072 |
174/3 |
|
18 |
195 |
195/2 |
0,0018 |
195/1 |
|
19 |
196/7 |
196/13 |
0,0062 |
196/12 |
|
20 |
196/5 |
196/11 |
0,0029 |
196/10 |
|
21 |
196/9 |
196/15 |
0,0047 |
196/14 |
|
22 |
197 |
197/2 |
0,0093 |
197/1 |
|
23 |
198 |
198/2 |
0,0037 |
198/1 |
|
24 |
199 |
199/2 |
0,0045 |
199/1 |
|
25 |
200 |
200/2 |
0,0053 |
200/1 |
|
26 |
201 |
201/2 |
0,0074 |
201/1 |
|
27 |
202/2 |
202/4 |
0,0087 |
202/3 |
|
28 |
203/2 |
203/6 |
0,0024 |
203/5 |
|
29 |
203/1 |
203/4 |
0,0002 |
203/3 |
|
30 |
92/4 |
92/6 |
0,0069 |
92/5 |
|
31 |
94 |
94/2 |
0,0070 |
94/1 |
|
Obręb 0031 Szydłów |
||||
|
1 |
68/1 |
68/3 |
0,0018 |
68/4 |
|
2 |
94/2 |
94/3 |
0,0043 |
94/4 |
|
3 |
95 |
95/1 |
0,0092 |
95/2 |
|
4 |
97/1 |
97/6 |
0,0048 |
97/7 |
|
5 |
97/3 |
97/8 97/9* |
0,0044 0,0019 |
97/10 |
Mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości stanowią załączniki Nr 2 i 3 do niniejszej decyzji:
- Nr 2 – obręb 0032 Kolonia Szydłów
- Nr 3 – obręb 0031 Szydłów
Zgodnie z art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. g), j) specustawy drogowej, określam obowiązek budowy innych dróg publicznych na działkach wskazanych na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji oraz wyróżnionych gwiazdką (*) w Tabeli 1, zawartej w punkcie 6 niniejszej decyzji, w którym określono nieruchomości podlegające podziałowi, oraz zezwalam na wykonanie tego obowiązku. W myśl art. 11f ust. 2a specustawy drogowej, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do przekazania wybudowanych i oddanych do użytkowania innych dróg publicznych właściwym zarządcom dróg.
- Określam nieruchomość oznaczoną poniżej numerem ewidencyjnym działki zgodnie z katastrem nieruchomości położoną w części w liniach rozgraniczających teren inwestycji, położoną w województwie łódzkim, na terenie powiatu piotrkowskiego, w gminie Grabica, w obrębie 0032 Kolonia Szydłów, stanowiącą istniejący pas drogi wojewódzkiej Nr 473, będącą własnością Województwa Łódzkiego, dla której Inwestor przedłożył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane:
obręb 0032 Kolonia Szydłów, działka nr 1.
- Określam nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Województwa Łódzkiego (art. 11f ust. 1 pkt 6 specustawy drogowej):
Nieruchomości powstałe wskutek podziału zatwierdzonego niniejszą decyzją, wskazane w punkcie 6 niniejszej decyzji, w Tabeli 1 w kolumnie B - które z mocy prawa, z dniem w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego.
- Zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany (art. 11f ust. 1 pkt 7 specustawy drogowej), stanowiący załącznik Nr 4 do niniejszej decyzji, dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na rozbudowie drogi wojewódzkiej Nr 473 od km 116+606,40 do km 117+673,60 w miejscowości Szydłów, obejmujący:
- rozbiórkę i budowę chodnika od km 116+606,40 do km 117+673,60;
- przebudowę i rozbudowę skrzyżowań z drogami gminnymi;
- przebudowę drogi gminnej Nr 110159E;
- rozbudowę i przebudowę drogi gminnej Nr 110178E;
- rozbiórkę i budowę zjazdów wraz z rowami krytymi pod zjazdami;
- budowę zatok autobusowych;
- budowę i przebudowę systemu odwodnienia, budowę rowów otwartych, budowę kanalizacji deszczowej, budowę drenażu;
- budowę i przebudowę oświetlenia drogowego;
- przebudowę sieci: energetycznej, wodociągowej oraz sieci teletechnicznej;
- budowę kanału teletechnicznego;
który opracowali niżej wymienieni projektanci:
- mgr inż. Robert Zalewski, posiadający uprawnienia budowlane nr MAZ/0400/POOD/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności drogowej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BD/0128/06;
- mgr inż. Grzegorz Lipiński, posiadający uprawnienia budowlane nr MAZ/0018/PBD/21 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BD/0227/21;
- mgr inż. Piotr Modrakowski, posiadający uprawnienia budowlane nr MAZ/0422/POOS/09 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych,, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IS/0162/10;
- mgr inż. Cyprian Kowalczuk, posiadający uprawnienia budowlane nr MAZ/0317/POOE/12 do projektowania w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IE/0472/12;
- mgr inż. Grzegorz Giermakowski, posiadający uprawnienia budowlane nr DTK‑WSB/02477/04/U do projektowania w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IE/0639/04.
- Określam szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. a specustawy drogowej):
- budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
- należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
- budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- kierownik budowy jest obowiązany prowadzić dziennik budowy;
- istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
- Określam szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. d specustawy drogowej):
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 14 lit. b i pkt 15 oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. z 2001 r. Nr 138 poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalnościach inżynieryjnej drogowej oraz instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń kanalizacyjnych.
- Ustalam warunki dotyczące budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, przebudowy innych dróg publicznych, rozbiórki i budowy zjazdów oraz przebudowy i rozbiórki urządzeń wodnych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. e, f, g, h specustawy drogowej):
- określam obowiązek budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, przebudowy innych dróg publicznych, rozbiórki i budowy zjazdów oraz przebudowy i rozbiórki urządzeń wodnych, poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, na nieruchomościach określonych poniżej w Tabeli 2;
- dla realizacji obowiązku, o którym mowa w punkcie 12 podpunkt a) niniejszej decyzji, określam ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, z wyłączeniem działki oznaczonej gwiazdką (dz. ewid. nr 1) dla której Inwestor przedłożył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz udzielam zezwolenia na budowę i przebudowę sieci uzbrojenia terenu, przebudowę innych dróg publicznych, rozbiórkę i budowę zjazdów oraz przebudowę i rozbiórkę urządzeń wodnych, na rzecz Inwestora, zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2);
- określam ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na działkach zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2) na rzecz każdoczesnego właściciela sieci – na potrzeby konserwacji i usuwania awarii sieci uzbrojenia terenu.
Tabela 2
|
L.p. |
Nr działki/nr działki po podziale |
Nr działki przed podziałem |
Powierzchnia ograniczenia (m2) |
Wykonywane roboty |
|
obręb 0032 Kolonia Szydłów |
||||
|
1 |
1* |
- |
9 |
Przebudowa rowu drogowego |
|
2 |
111/7 |
111/6 |
31 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, przebudowa oświetlenia drogowego, |
|
3 |
115/7 |
115/4 |
5 |
Przebudowa oświetlenia drogowego, |
|
4 |
117/1 |
117 |
99 |
Przebudowa drogi gminnej nr 110159E, rozbiórka i budowa zjazdu, budowa oświetlenia drogowego, budowa kanału technologicznego, |
|
5 |
169/1 |
169 |
1 |
Przebudowa sieci energetycznej, |
|
6 |
172/14 |
172/1 |
9 |
Przebudowa oświetlenia drogowego, |
|
7 |
172/20 |
172/10 |
8 |
Przebudowa oświetlenia drogowego, |
|
8 |
196/12 |
196/7 |
4 |
Przebudowa sieci wodociągowej, |
|
9 |
198/1 |
198 |
1 |
Przebudowa sieci energetycznej, |
|
10 |
94/1 |
94 |
21 |
Przebudowa drogi gminnej nr 110159E, przebudowa sieci teletechnicznej, |
|
Obręb 0031 Szydłów |
||||
|
1 |
68/4 |
68/1 |
22 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, |
|
2 |
68/2 |
- |
6 |
Przebudowa oświetlenia drogowego, |
|
3 |
67 |
- |
200 |
Rozbiórka i budowa zjazdów, przebudowa sieci wodociągowej, budowa oświetlenia drogowego, |
|
4 |
76 |
- |
9 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, |
|
5 |
77 |
- |
7 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, |
|
6 |
78 |
- |
6 |
Przebudowa oświetlenia drogowego, |
|
7 |
93/1 |
- |
30 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, przebudowa sieci energetycznej, |
|
8 |
94/1 |
- |
8 |
Przebudowa sieci energetycznej, |
|
9 |
94/4 |
94/2 |
63 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, rozbiórka rowu drogowego, |
|
10 |
95/2 |
95 |
36 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, przebudowa oświetlenia drogowego, |
|
11 |
96/1 |
- |
98 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, przebudowa sieci energetycznej, |
|
12 |
97/7 |
97/1 |
102 |
Przebudowa drogi gminnej nr 110178E, przebudowa i budowa sieci energetycznej, budowa oświetlenia drogowego, budowa kanału technologicznego, przebudowa sieci teletechnicznej. |
Działki nie podlegające podziałowi zostały oznaczone pogrubioną czcionką.
Symbolem (*) oznaczono działkę dla której Inwestor przedłożył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
Granice terenu niezbędnego dla wykonania robót określonych w Tabeli 2 niniejszej decyzji, na nieruchomościach położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oznaczone zostały na projekcie zagospodarowania terenu i na mapie przedstawiającej proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, stanowiących załączniki do decyzji o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji drogowej.
Zgodnie z art. 11f ust. 2 specustawy drogowej do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. i, przepisy art. 124 ust. 4-7 i art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145, ze zm.), stosuje się odpowiednio:
- Inwestor – Zarząd Województwa Łódzkiego, jest zobowiązany do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po dokonaniu budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, przebudowy innych dróg publicznych, rozbiórki i budowy zjazdów oraz przebudowy i rozbiórki urządzeń wodnych.
- Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, przebudowy innych dróg publicznych, rozbiórki i budowy zjazdów oraz przebudowy i rozbiórki urządzeń wodnych zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowanie powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu. Odszkodowanie, o którym mowa wyżej, ustala Wojewoda Łódzki, w odrębnej decyzji.
- Jeżeli budowa i przebudowa sieci uzbrojenia terenu, przebudowa innych dróg publicznych, rozbiórka i budowa zjazdów oraz przebudowa i rozbiórka urządzeń wodnych uniemożliwia właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu dalsze prawidłowe korzystanie z nieruchomości w sposób dotychczasowy albo w sposób zgodny z jej dotychczasowym przeznaczeniem, właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać, aby Inwestor nabył od niego na rzecz Województwa Łódzkiego, w drodze umowy, własność albo użytkowanie wieczyste nieruchomości.
- Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany udostępnić nieruchomość w celu wykonania robót budowlanych związanych z budową i przebudową sieci uzbrojenia terenu, przebudową innych dróg publicznych, rozbiórką i budową zjazdów oraz przebudową i rozbiórką urządzeń wodnych a także wykonania czynności związanych z czynności związanych z konserwacją oraz usuwaniem awarii sieci uzbrojenia terenu. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej.
- Ostateczna decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej.
- Zobowiązuję Inwestora przed przystąpieniem do użytkowania do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy co najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
- Określam warunki dotyczące gospodarowania odpadami:
Z odpadami powstającymi na etapie realizacji inwestycji należy postępować zgodnie z ustawą z dnia z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1587, ze zm.).
Powstałe odpady należy gromadzić selektywnie, w warunkach uniemożliwiających szkodliwe oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi, a następnie przekazać je podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami.
- Określam termin wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń na 120 dzień od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna (art. 16 ust. 2 specustawy drogowej), z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności (pkt 18 niniejszej decyzji).
- Nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy (art. 17 ust. 1 specustawy drogowej).
Zgodnie z art. 17 ust. 3 specustawy drogowej, nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności:
- zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
- uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez właściwego zarządcę drogi;
- uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych;
- uprawnia do wydania przez właściwy organ dziennika budowy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 3.06.2024 r. Inwestor - Zarząd Województwa Łódzkiego reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi, wystąpił do Wojewody Łódzkiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w trybie art. 11a ust. 1 specustawy drogowej, dla inwestycji polegającej na rozbudowie drogi wojewódzkiej Nr 473 od km 116+606,40 do km 117+673,60 w miejscowości Szydłów, gm. Grabica, pow. piotrkowski.
Po analizie wniosku Wojewoda Łódzki stwierdził, że nie spełnia on wymagań formalno-prawnych i pismem z dnia 24.06.2024 r. wezwał Inwestora do usunięcia braków formalnych w terminie 30 dni od daty otrzymania wezwania, tj. do dnia 25.07.2024 r. Inwestor w dniu 28.06.2024 r. przedłożył skorygowany wniosek oraz mapę z proponowanym przebiegiem drogi, zgodnie z wezwaniem.
Wniosek zawierał m.in.:
- mapę w skali 1:500 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
- analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
- mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
- określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
- trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu;
- opinie:
- Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 5.01.2024 r., znak: BPPWŁ.ZP.4041.158.2023;
- Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Łodzi z dnia 22.01.2024 r., znak: WUOZ-ZN.5152.645.2023.IW.WR;
- Zarządu Powiatu w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 3.01.2024 r., znak: DP II.422.4.2023;
- Urzędu Gminy w Grabicy z dnia 15.01.2024 r., znak: RDK.7013.1.2024.
- decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 22.05.2024 r., znak: WA.ZUZ.3.4210.323.2023.DM, o udzieleniu pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie i likwidację urządzeń wodnych oraz usługę wodną.
Ponadto, Inwestor oświadczył, że ze względu na fakt, iż na odcinku drogi objętym zakresem wniosku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej brak jest terenów i obiektów, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 8 lit. a, b, c, ca, d, e, g, ga, specustawy drogowej, opinie ministra właściwego do spraw zdrowia, dyrektora właściwego urzędu morskiego, właściwego organu nadzoru górniczego, ministra właściwego do spraw środowiska, dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej, i podmiotu zarządzającego w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1796) – nie były wymagane. Dodatkowo, Inwestor oświadczył, że inwestycja nie należy do transeuropejskiej sieci drogowej.
Zakres robót budowlanych w ramach przedmiotowej inwestycji obejmował m.in.
-
-
-
- rozbiórkę i budowę chodnika od km 116+606,40 do km 117+673,60;
-
-
- przebudowę i rozbudowę skrzyżowań z drogami gminnymi;
- przebudowę drogi gminnej Nr 110159E;
- rozbudowę i przebudowę drogi gminnej Nr 110178E;
- rozbiórkę i budowę zjazdów wraz z rowami krytymi pod zjazdami;
- budowę zatok autobusowych;
budowę i przebudowę systemu odwodnienia, budowę rowów otwartych, budowę
- kanalizacji deszczowej, budowę drenażu;
- budowę i przebudowę oświetlenia drogowego;
- przebudowę sieci: energetycznej, wodociągowej oraz sieci teletechnicznej;
- budowę kanału teletechnicznego.
W ramach przedmiotowej inwestycji główne zadanie stanowi rozbiórka i budowa chodnika, pozostałe roboty objęte zakresem inwestycji dotyczą innych elementów drogi oraz włączeń dróg niższych kategorii.
W komunikacie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 6.04.2022 r., znak:DOOŚ‑WAPiS.400.55.2022.MDz, wskazano, że głównym i jedynym przeznaczeniem chodnika jest prowadzenie ruchu pieszych, nie zaś jak w przypadku głównej funkcji drogi – ruchu pojazdów lub ruchu drogowego. Należy podkreślić, że uznanie chodnika za część drogi, nie determinuje kwalifikacji w zakresie wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kluczowe znaczenie ma tu bowiem fakt, że użytkowanie tego rodzaju infrastruktury nie wiąże się zasadniczo z generowaniem oddziaływań, bowiem nie jest prowadzony nią ruch pojazdów silnikowych.
Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w ww. komunikacie, realizacja przedsięwzięcia polegająca na budowie chodnika nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, gdyż nie stanowi ona przedsięwzięcia, które może znacząco oddziaływać na środowisko, niezależnie od sposobu realizacji (samodzielne przedsięwzięcie czy też przebudowa lub rozbudowa drogi) oraz umiejscowienia (w pasie drogowym, poza pasem drogowym, na obiekcie mostowym).
W świetle powyższego, przedmiotowa inwestycja, nie zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w myśl przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839, ze zm.). Zatem, zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112, ze zm.), inwestycja nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
O wszczęciu przedmiotowego postępowania, stosownie do art. 11 d ust. 5 specustawy drogowej, organ zawiadomił Inwestora pismem z 23.07.2024 r. Do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych wnioskiem o wydanie przedmiotowej decyzji, zostały skierowane indywidualne zawiadomienia na adresy wskazane w ewidencji gruntów. Dane osobowe i adresy właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, ustalono na podstawie wypisów z rejestru gruntów, otrzymanych od Starosty Piotrkowskiego, według stanu na dzień 11.06.2024 r.
Zawiadomienie zawierało w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, objętych wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, według katastru nieruchomości oraz informację o terminie i miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy (art. 11d ust. 6 specustawy drogowej). Ponadto poinformowano strony postępowania, że z dniem zawiadomienia, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami. Czynność prawna dokonana z naruszeniem zakazu, o którym mowa wyżej, jest nieważna (art. 11d ust. 9 i 10 specustawy drogowej). Pozostałe strony postępowania zostały zawiadomione poprzez obwieszczenie zamieszczone:
- w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 26.07.2024 r.;
- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 26.07.2024 r. do 9.08.2024 r.;
- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 26.07.2024 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Grabica – w dniach od 26.07.2024 r. do 12.08.2024 r.
W trakcie trwania postępowania dotyczącego wydania zezwolenia na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej do tutejszego organu nie wpłynęły żadne wnioski ani zastrzeżenia składane przez strony postępowania.
Dla przedmiotowej inwestycji, zgodnie z oświadczeniem Inwestora zawartym we wniosku, mają zastosowanie przepisy techniczno-budowlane, określone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124, ze zm.), zwanym dalej „warunkami technicznymi”.
Po weryfikacji przedłożonej przez Inwestora dokumentacji projektowej, w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w projekcie budowlanym, stanowiącym załącznik do wniosku o wydanie decyzji ZRID, Wojewoda Łódzki, działając na postawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, postanowieniem Nr 226/24 z dnia 12.08.2024 r., nałożył na Inwestora obowiązek ich usunięcia w terminie 60 dni od daty otrzymania postanowienia, tj. do dnia 12.10.2024 r.
W postanowieniu organ zwrócił uwagę m.in. na kwestię niezgodności rozwiązań projektowych z warunkami technicznymi, np. poprzez usytuowanie zatoki autobusowej w km 117+032 (strona prawa) przed skrzyżowaniem z drogą gminną Nr 110178E, podczas gdy zgodnie z warunkami technicznymi ze względu na bezpieczeństwo ruchu, zatoki autobusowe należy sytuować za skrzyżowaniem.
W odpowiedzi na postanowienie Wojewody Łódzkiego Inwestor, przy piśmie z dnia 12.09.2024 r., znak: ID.611.968.2024.PG.473 (wpływ do organu 13.09.2024 r.), przedłożył skorygowany wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, w którym dokonał zmiany w zakresie kilometrażu inwestycji. Ponadto, Inwestor w ww. piśmie zawarł wyjaśnienia, dotyczące zjazdów, zaprojektowanych w ramach przedmiotowej inwestycji, o których mowa w postanowieniu oraz dołączył opinię zespołu projektantów branży drogowej, dotyczącą realizacji zatoki autobusowej w km 117+032,00, tj. przed skrzyżowaniem z drogą gminną Nr 110178E. Projektanci w swojej interpretacji wskazali m.in., że „zatoka została zaprojektowana poza obszarem oddziaływania skrzyżowania”, a ponadto „niemożliwym jest zaprojektowanie zatok autobusowych nie zlokalizowanych w obszarze skrzyżowania ponieważ zawsze któraś zatoka będzie przed skrzyżowaniem”. Zwrócili także uwagę, że warunki techniczne nie precyzują ile wynosi odległość „za” jak i „przed” skrzyżowaniem.
Po weryfikacji przedłożonej dokumentacji, stanowiącej odpowiedź na postanowienie, tutejszy organ stwierdził, że nie wszystkie warunki postanowienia zostały spełnione.
W związku z powyższym, działając na postawie art. 50 § 1 Kpa, organ pismem z dnia 4.10.2024 r. wezwał Inwestora do niezwłocznego wypowiedzenia się, czy złożone w dniu 13.09.2024 r. uzupełnienie należy traktować jako ostateczne, wskazując jednocześnie, że termin na uzupełnienie dokumentacji projektowej, wynikający z postanowienia Wojewody Łódzkiego Nr 226/24 z dnia 12.08.2024 r., upływa w dniu 12.10.2024 r. Organ wskazał m.in., że usytuowanie zatoki autobusowej w km 117+032 (strona prawa) nadal nie jest zgodne z § 119 ust. 1 pkt 2 warunków technicznych, a wyjaśnienie złożone w dniu 13.09.2024 r., w tym opinia zespołu projektantów, nie uzasadnia przyjęcia rozwiązań projektowych niezgodnych z warunkami technicznymi. W ocenie tutejszego organu złożone wyjaśnienia mogłyby stanowić podstawę do udzielenia przez odpowiedniego ministra zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych w ww. zakresie, w trybie przepisów ustawy Prawo budowlane, którego to odstępstwa Inwestor nie uzyskał. Ponadto pouczono Inwestora, że po bezskutecznym upływie terminu na usunięcie nieprawidłowości, organ wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.
W odpowiedzi Inwestor w piśmie z dnia 9.10.2024 r. poinformował organ, że podtrzymuje swoje stanowisko zawarte w piśmie z dnia 12.09.2024 r., znak: ID.611.968.2024.PG.473, oraz w załączonej opinii zespołu projektantów, potwierdzając że przedmiotowa inwestycja została zaprojektowana zgodnie warunkami technicznymi.
W dniu 23.10.2024 r. Inwestor, w ślad za pismem z dnia 9.10.2024 r., przekazał dodatkowe wyjaśnienia, podkreślając ponownie, że „zatoka zlokalizowana jest poza obszarem oddziaływania skrzyżowania” oraz że „lokalizacja zatoki autobusowej poza obszarem oddziaływania skrzyżowania oraz w miejscu gdzie nie ogranicza ona widoczności na skrzyżowaniu nie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Powyższe potwierdza słuszność stanowiska zespołu uprawnionych projektantów o zgodności rozwiązań projektowych z przepisami techniczno-budowlanymi”. Do wyjaśnień dołączono także kopię pisma Marszałka Województwa Łódzkiego z dnia 13.02.2024 r., znak: IFI.8022.782.2023.MS, zatwierdzającego projekt stałej organizacji ruchu w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 473 w m. Szydłów, na odcinku od km 116+606,40 do km 117+673,60.
Pismem z dnia 4.11.2024 r. (wpływ do organu) Inwestor wystąpił z wnioskiem o zawieszenie przedmiotowego postępowania administracyjnego.
Zgodnie z art. 98 § 1 Kpa organ administracji publicznej może zawiesić postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu. W związku z powyższym Wojewoda Łódzki wysłał do właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych złożonym wnioskiem zawiadomienie (pismo z dnia 5.11.2024 r.) informujące o złożeniu przez Inwestora wniosku o zawieszenie prowadzonego postępowania oraz o możliwości wniesienia sprzeciwu w terminie w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Pozostałe strony postępowania, zostały zawiadomione w drodze obwieszczenia Wojewody Łódzkiego zamieszczonego:
- w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 8.11.2024 r.;
- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od dnia 8.11.2024 r. do dnia 22.11.2024 r.;
- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 8.11.2024 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Grabica – w dniach od dnia 8.11.2024 r. do dnia 25.11.2024 r.
W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne pisma stron w tej sprawie, tym samym uznano, że strony nie sprzeciwiają się zawieszeniu postępowania. Jednocześnie stwierdzono, że zawieszenie postępowania nie stanowi zagrożenia dla interesu społecznego. W związku z powyższym Wojewoda Łódzki postanowieniem Nr 339/24 z dnia 3.12.2024 r. zawiesił przedmiotowe postępowanie administracyjne, pouczając jednocześnie, że jeżeli w okresie trzech lat od daty zawieszenia postępowania żadna ze stron nie zwróci się o podjęcie postępowania, żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane w myśl art. 98 § 2 Kpa.
Do właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych złożonym wnioskiem wysłano zawiadomienie (pismo z dnia 3.12.2024 r.) informujące o wydaniu ww. postanowienia. Pozostałe strony postępowania, zostały zawiadomione w drodze obwieszczenia Wojewody Łódzkiego zamieszczonego:
- w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 6.12.2024 r.;
- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 6.12.2024 r. do 20.12.2024 r.;
- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 6.12.2024 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Grabica – w dniach od 6.12.2024 r. do 20.12.2024 r.
W dniu 21.05.2025 r. Inwestor zwrócił się pismem do Wojewody Łódzkiego o podjęcie zawieszonego postępowania. W związku z faktem, iż w przedmiotowej sprawie ustąpiły przyczyny uzasadniające zawieszenie postępowania a Inwestor złożył wniosek o podjęcie postępowania Wojewoda Łódzki, postanowieniem Nr 105/25 z dnia 22.05.2025 r., podjął zawieszone postępowanie administracyjne, zgodnie z art. 97 § 2 Kpa.
Inwestor w dniu 22.05.2025 r. przedłożył pismo informujące o wydaniu przez Wojewodę Łódzkiego, w toku odrębnego postępowania administracyjnego, postanowienia Nr 102/25 z dnia 14.05.2025 r., którym udzielona została Inwestorowi zgoda na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w § 119 ust. 1 pkt. 2 warunków technicznych, polegające na usytuowaniu zatoki autobusowej w km 117+032 docelowej drogi wojewódzkiej nr 473 klasy G przed skrzyżowaniem z drogą gminną nr 110178E klasy L, podczas gdy zatokę autobusową, ze względu na bezpieczeństwo ruchu, należy usytuować za skrzyżowaniem, dla rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 473 w m. Szydłów, gm. Grabica. Jednocześnie Inwestor w dniu 22.05.2025 r. skorygował projekt budowalny w zakresie informacji o uzyskanym odstępstwie.
Uzyskanie przez Inwestora postanowienia o udzieleniu zgody na odstępstwo i skorygowanie projektu budowalnego w tym zakresie stanowi kompletne uzupełnienie dokumentacji projektowej i wypełnienie obowiązku, nałożonego na Inwestora postanowienie Wojewody Łódzkiego Nr 226/24 z dnia 12.08.2024 r.
W dniu 3.06.2024 r., wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, Inwestor wniósł także o nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, z uwagi na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy. Uzasadniając wniosek Inwestor podkreślił, że droga wojewódzka Nr 476 łączy Piotrków Trybunalski z Łaskiem a ponadto zbiera ruch tranzytowy z dróg lokalnych w kierunku Śląska i Mazowsza poprzez autostradę A-1 oraz w kierunku Dolnego Śląska - poprzez drogę ekspresową S-8. Na drodze wojewódzkiej Nr 473 występuje duże natężenie ruchu samochodów osobnych i ciężarowych. Ponadto, droga nie posiada prawidłowego odwodnienia. Powstające po opadach deszczu rozlewiska wody powodują zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Piesi poruszający się po przedmiotowej drodze narażeni są na potrącenia przez przejeżdżające samochody. Droga pomimo obsługi ruchu autobusowego nie została wyposażona w zatoki autobusowe, co niekorzystnie wpływa na płynność ruchu i powoduje występowanie zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Inwestor wyjaśnił, że w ramach przedsięwzięcia zaprojektowano przebudowę rowów co zapewni prawidłowe odwodnienie pasa drogowego. Wybudowanie chodnika wpłynie na bezpieczeństwo pieszych. Inwestor wskazuje, że przedmiotowa inwestycja poprawi bezpieczeństwo na drodze, zminimalizuje ilość kolizji i wypadków. Inwestor podkreślił, że zły stan techniczny chodnika oraz zlokalizowanych w pasie drogowym sieci uzbrojenia terenu oraz fakt niedostosowania rozwiązań istniejącego układu drogowego do skali i rodzaju prowadzonego ruchu wymagają jak najszybszego podjęcia działań inwestycyjnych. Ponadto, Inwestor zaznaczył, że lokalna społeczność zabiega o budowę chodnika w swojej miejscowości.
Biorąc pod uwagę fakt, że powyższe względy stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 specustawy drogowej, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
W świetle przepisów specustawy drogowej, organy orzekające nie mają uprawnienia do oceny racjonalności, czy też słuszności przyjętych we wniosku rozwiązań projektowych, gdyż postępowanie w sprawie zezwolenia na realizację danej inwestycji drogowej toczy się na wniosek zarządcy drogi, którym to wnioskiem organ administracji jest związany. Regulacja zawarta w art. 11a ust. 1, art. 11e oraz art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej wskazuje na związanie organu określeniem linii rozgraniczających teren, w tym granicami pasów drogowych. Organ nie może dokonywać jakichkolwiek zmian, np. w zakresie lokalizacji, przebiegu oraz planowanych parametrów technicznych konkretnej inwestycji. Organ wydający zezwolenie realizacyjne nie może też na podstawie art. 11f ust.1 pkt 1 i pkt 4, art. 12 ust. 2 i ust. 4 specustawy drogowej oraz § 6 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oceniać niezbędności i celowości realizacji inwestycji w kształcie przedstawionym przez inwestora, jeżeli zaproponowane rozwiązanie projektowe nie narusza prawa. Rolą orzekającego w sprawie organu jest sprawdzenie kompletności wniosku w świetle wymogów ustawowych oraz tego, czy koncepcja składającego wniosek mieści się w granicach wyznaczonych przez prawo (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 sierpnia 2022 r., sygn. akt II OSK 1242/21).
Inwestor jest zatem kreatorem miejsca, sposobu i kształtu realizacji inwestycji, natomiast organ orzekający wyznacza dopuszczalne prawem granice tej kreacji, poprzez dokonywanie oceny prawnej, kończącej się aktem władztwa publicznego, zakreślającego te granice. Zadaniem organu jest bowiem sprawdzenie, czy wyznaczone przez wnioskodawcę linie rozgraniczające pas drogowy oraz zaproponowane rozwiązania techniczne odpowiadają woli ustawodawcy, wyrażonej w innych regulacjach prawnych, mających znaczenie dla wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Zatem organ właściwy do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie jest upoważniony do korygowania rozwiązań przyjętych we wniosku o wydanie ww. decyzji. To inwestor samodzielnie dokonuje wyboru najbardziej korzystnych rozwiązań lokalizacyjnych i następnie techniczno-wykonawczych inwestycji.
Wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek i zgodnie z wnioskiem właściwego zarządcy drogi, jeśli wniosek spełnia wymogi określone przepisami prawa. Niniejsza decyzja zgodnie z art. 11f i art. 12 specustawy drogowej zezwala na realizację inwestycji drogowej, określa linie rozgraniczające teren inwestycji, zatwierdza zgodnie z ww. liniami podziały nieruchomości oraz zatwierdza projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany.
Po ostatecznym dokonaniu oceny i weryfikacji całości przedłożonej dokumentacji oraz zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, a także stwierdzeniu, że wnioskowana inwestycja spełnia łącznie warunki określone w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, a wnioskodawca przedłożył wymagane przepisami powołanej powyżej ustawy dokumenty, orzeczono jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Ministra Rozwoju i Technologii w Warszawie, Pl. Trzech Krzyży 3/5, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału
Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
Nie pobrano opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej, na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 2111, ze zm.).
Załączniki:
Nr 1 – mapa w skali 1:500 określająca linie rozgraniczające teren inwestycji
Nr 2 – mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości, obręb 0032 Kolonia Szydłów
Nr 3 – mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości, obręb 0031 Szydłów
Nr 4 – projekt budowlany obejmujący projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany z załącznikami (9 tomów)
Otrzymują:
- Zarząd Województwa Łódzkiego
reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi
al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź (załączniki nr 1-4 – po 1 egz.)
- Pozostałe strony – w drodze obwieszczenia
- Aa (załączniki nr 1-4 – po 1 egz.)
Do wiadomości:
- Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
90-113 Łódź, ul. Traugutta 25 (załącznik nr 4 – 1 egz.)
- Starosta Piotrkowski
97-300 Piotrków Trybunalski, ul. Dąbrowskiego 7 (załączniki nr 2-3 – po 1 egz.)
(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w ewidencji gruntów)
- Zarząd Województwa Łódzkiego
al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź (załączniki nr 2-3 – 1 egz.)
(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w księgach wieczystych)
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi
90-002 Łódź, ul. Tuwima 28 (załączniki nr 2-3 – po 1 egz.)
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.
Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?
Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl
Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.
W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:
- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;
- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);
Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Źródła danych
Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.
Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?
Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony, i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.
Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.
Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.
Jakie przysługują Państwu prawa?
Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:
- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,
- sprostował przetwarzane dane,
Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).
Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.
Czy Państwa dane są bezpieczne?
Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.
Materiały
Decyzja ZRID Nr 33_25Decyzja_ZRID_Nr_33_25.pdf 0.26MB
- Pierwsza publikacja:
- 30.05.2025 00:07 Wanda Rutecka-Wybraniec
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Janiszewski Hubert
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Decyzja nr 33/25 Wojewody Łódzkiego GPB-II.7820.4.2024.WM z dnia 23 maja 2025 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej | 1.0 | 30.05.2025 00:07 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP